• Liljekonvaljer

Verkar omöjligt att få jobb på IKEA!!

Jag måste bara få lufta mina känslor lite.

För ett år sedan sökte jag en cheftjänst på IKEA och trots att jag var mycket väl kvalificerad för det fick jag inte ens komma på intervju.
    Jag förstår att det är hundratals sökande till dessa tjänster och att man måste fylla i en undersökning på deras hemsida ( med massa lika påståenden som man faktiskt till slut inte kan svara vettigt på ) gör ju inte saken lättare.

Jag arbetar sedan flera år tillbaka på ett välkänt företag i en chefsposition och tycker verkligen att jag uppfyller alla kvalifikationerna som de söker. Och nu la det ut en annan chefstjänst för någon månadsedan som jag sökte.
    Fick inte komma på intervju heller så jag ringde och frågade vad jag kunde göra annorlunda och vad jag Behövde förbättra.

Hon som jag talade med sa att de får så mycket ansökningar att det är svårt att välja, men att det personliga brevet bör sticka ut. Man skall helst inte börja med " hej, jag heter Josefine och är 38 år. Jag bor med min man och barn i bla bla bla.
    Utan göra något vågat.

Men det känns ju som att det där är från rekryterare till rekryterare, vad de föredrar.

Jag förstår om man jobbar sig upp och får en chefstjänst, men de som de annonserar ut, går det bara till killar mellan 35-45 år??!
    Borde de inte satsa lite, våga liksom?

Någon som har input om detta? Har du varit på intervju kanske på IKEA ( inte grupp) och vad är det för något de egentligen letar efter i en ledare?

Tyvärr har jag varken snopp eller skägg.

• Svar på tråden Verkar omöjligt att få jobb på IKEA!!
  • Gert

Det verkar omöjligt att få jobb någonstans i Sverige. Tacka regeringen Reinfeldt, MP, S och V för detta.

• boundforglory

Varför tror du att dom bara går till män mellan 35-45?
    Nu har jag aldrig arbetat som chef på Ikea utan bara på lager men det är en extremt populär arbetsgivare, de får säkert hundratals ansökningar när de lägger ut en tjänst. Kallar max 10% på en intervju. Inte ens säkert att de läser alla ansökningar.
    Så jag skulle inte ta det så hårt om jag var du, säkert inget fel på ditt brev alls utan du hade nog bara matematiken emot dig.

• CarinaL26
    Gert skrev 2014-08-01 18:41:07 följande:

Det verkar omöjligt att få jobb någonstans i Sverige. Tacka regeringen Reinfeldt, MP, S och V för detta.

SD garanterar jobb till alla efter att ha slängt ut invandrarna eller?
  • Liljekonvaljer
    boundforglory skrev 2014-08-01 18:41:43 följande:

Varför tror du att dom bara går till män mellan 35-45?

Nu har jag aldrig arbetat som chef på Ikea utan bara på lager men det är en extremt populär arbetsgivare, de får säkert hundratals ansökningar när de lägger ut en tjänst. Kallar max 10% på en intervju. Inte ens säkert att de läser alla ansökningar.

Så jag skulle inte ta det så hårt om jag var du, säkert inget fel på ditt brev alls utan du hade nog bara matematiken emot dig.

Jag har fått uppfattningen att detvfrämst är män som fått chefstjänster hos dem, om personerna kommer utifrån.

Men du har nog rätt, kanske kallar de bara 10%, men känns så hopplöst verkligen! Det verkar verkligen vara det personliga brevet som spelar roll, och hur lätt är det att veta om det är en HR-person som uppmuntrar att man är lite vågad, eller om de föredrar traditionella varianter.

Så sjukt frustrerande bara!
  • Liljekonvaljer
    CarinaL26 skrev 2014-08-01 18:43:14 följande:

SD garanterar jobb till alla efter att ha slängt ut invandrarna eller?

Snälla, gör inte detta till en tråd där vi gnäller om de olika partierna. :)
  • BengtH

IKEA har lite sektvarning vad jag läst, dvs de rekryterar helst internt, man ska vara "frälst" för att få viktiga positioner i företaget, jag tror de föredrar dem som börjat sin yrkesbana på IKEA för att sen arbeta sig uppåt i organisationen istället för de som knackar på dörren utifrån.

• CarinaL26

Förlåt mitt OT inlägg till Gert.

Om det är många sökanden kan det ju vara så att det fanns fler med lika bra kvalifikationer. Säkert inget fel på dig men det finns många bra chefer. Kan du inte få feedback från dem?

• Liljekonvaljer
    BengtH skrev 2014-08-01 18:45:00 följande:

IKEA har lite sektvarning vad jag läst, dvs de rekryterar helst internt, man ska vara "frälst" för att få viktiga positioner i företaget, jag tror de föredrar dem som börjat sin yrkesbana på IKEA för att sen arbeta sig uppåt i organisationen istället för de som knackar på dörren utifrån.

Har hört samma sak. Men då kan man verkligen fråga sig varför de överhuvudtaget slänger ut en annons.
  • Liljekonvaljer
    CarinaL26 skrev 2014-08-01 18:46:19 följande:

Förlåt mitt OT inlägg till Gert.

Om det är många sökanden kan det ju vara så att det fanns fler med lika bra kvalifikationer. Säkert inget fel på dig men det finns många bra chefer. Kan du inte få feedback från dem?

Ingen fara!:)

Jag försökte luska lite, men hon sa inget om de andra som sökt tyvärr.

Vet att den som fick jobbet förra gången var en man som är närmare fyrtio som jobbat som säljchef på lite olika företag. Man skulle vilja vara en fluga på väggen under intervjuerna!
  • boundforglory
    Liljekonvaljer skrev 2014-08-01 18:44:10 följande:
    Jag har fått uppfattningen att detvfrämst är män som fått chefstjänster hos dem, om personerna kommer utifrån.

Men du har nog rätt, kanske kallar de bara 10%, men känns så hopplöst verkligen! Det verkar verkligen vara det personliga brevet som spelar roll, och hur lätt är det att veta om det är en HR-person som uppmuntrar att man är lite vågad, eller om de föredrar traditionella varianter.

Så sjukt frustrerande bara!
    Det handlar nog faktiskt bara om tur. Jag tror inte ens de läser alla brev.
  • isabellab

Så gör ju de flesta företag. Just för att internt sökande faktiskt kan företaget, processerna och kan se konsekvenserna av beslut lättare och snabbare än en extern rekrytering.

Har jobbat både på IKEA och HM och det funkar precis så där, vilket är fantastiskt då man har möjlighet att växa och utvecklas inom företaget.

BengtH skrev 2014-08-01 18:45:00 följande:

• Liljekonvaljer
    isabellab skrev 2014-08-01 19:03:46 följande:

Så gör ju de flesta företag. Just för att internt sökande faktiskt kan företaget, processerna och kan se konsekvenserna av beslut lättare och snabbare än en extern rekrytering.

Har jobbat både på IKEA och HM och det funkar precis så där, vilket är fantastiskt då man har möjlighet att växa och utvecklas inom företaget.

Ja, att företag väljer att internrekrytera förstår man ju, men då kan jag tycka att man kan göra det först. Och hittar man ingen lämplig så externsöker man.
  • Liljekonvaljer
    Chianti skrev 2014-08-01 22:08:22 följande:

Det är sällan man har tid att göra två separata processer.

Fast det kostar mer att göra externa rekryteringar än interna. Men det beror väl på tidsbrist hos dem antar jag.
  • Virriga Vera
    Gert skrev 2014-08-01 18:41:07 följande:

Men naturligtvis så beror det på dem, för den globala krisen har ju absolut inget med krisen i Sverige att göra. Vi är helt oberörda av den.
Svar på tråden Verkar omöjligt att få jobb på IKEA!!