• ceke

flyter era barn 10-25 kg i Helly Hansen kissade flytväst?

Har en son på 16 kg, 2.5 år som har en kidsafe flytväst. Han använder inte blöja när han har flytvästen och den sitter så tight det bara går om kroppen samt remmarna mellan benen är spända så han precis kan sittande flytvästen på sig. Dock hamnar mun och näsa under vatten när han hamnar i vattnet!!!! Har testat att bada med flytvästen och han har på eget bevåg hoppat i från en brygga. Flytvästen lade honom ej på rygg då han kämpade för att va upprätt och fick därmed in vatten i näsa och mun. Ögonen hamnade ovanför vattenytan, ej näsa mun.

Är det fler som har denna erfarenhet?

• Svar på tråden flyter era barn 10-25 kg i Helly Hansen kissade flytväst?
  • ceke

Ingen som har erfarenheter av helly hansen kidsafe?

• Majken03

Vi har sån fast 5-15 kg tror jag. Har bara provat på babysimmet o då funkade den som den skulle. När hon badar använder hon frigolitarmpuffar så vet inte hur det skulle va nu. Men om man är helt avslappnad då? Jag tror att den inte kan vända runt på rygg om man kämpar med att vara åt rätt håll.

• ceke

Men jag tänker att ett barn som ramlar i från en båt eller brygga nog ofta får panik och kanske inte bara slappnar av och låter sig vändas till ryggläge? En flytväst måste väl kunna hålla barnet ovanför vattenytan även om det inte tränats i timtal på att slappna av och ligga stilla?

Vår son agerar tyvärr i alla fall inte så även om han badat rätt mycket med den och vet att han flyter om han ligger helt stilla. Men också bara om vi lägger honom på rygg i den och han sen ligger helt stilla. Så fort han börjar sparka med benen och vifta med armarna kommer min och näsa under vattenytan. Känns livsfarligt ju

• ceke
    Majken03 skrev 2014-08-03 09:56:21 följande:

Maila till HH och fråga hur det är tänkt att det ska funka.

Jag ska ringa dem imorgon. Fick förra västen utbytt på grund av att det blev samma med den. Då sa de att barnet inte ska ha något alternativ angående att hamna på rygg eller inte så snart de inte bottnar, men att deras västar inte är testade på levande barn då det ju inte är etiskt korrekt att kasta i barn från 3 m höjd för att se om flytvästen funkar...
Svar på tråden flyter era barn 10-25 kg i Helly Hansen kissade flytväst?