• sudas89

    Råd för fortsättning IVF/ÄD?


    Hej 


    Jag har hitintills gjort 3 IVF och 2 FET och aldrig fått ett plus och funderar nu på nästa steg. Är det ngn som har nga tips eller erfarenheter hur gå vidare och diskutera med läkaren. Alla värden är perfekta enligt läkarkåren och är hyfsat lättstimulerad för att vara 40 och har ett AMH värde på 2.8 ng/ml och bra tjocklek på slemhinnan. Så de egentliga funderingarna är att fortsätta med IVF eller gå vidare med äggdonation.


    Tacksam för råd och eventuella egna erfarenheter! 




    En sammanfattning över tidigare försök


    IVF1


    Start Cd2 totalt 10 dagar stimulering


    Gonal-f 300IE fram till VUL på stimdag 6 därefter 150 IE


    Orgalutran start på dag 6


    ÄP


    10 ägg


    8 Befruktade


    6 topp ägg


    4 till frysen (2 dagars)


    2 ägg på ET


    negativt på testdag


     


    FET1


    2 toppägg delar sig efter upptining och så ett 8 celligt 3dagars samt ett 10 celligt 3 dagars in


    mens på bim +2


    FET2


    Äggen klarar ej upptining


     


    IVF2


    Gonal-F 225 IE i nio dagar från cd1


    Orgalutran start på dag 6


    ÄP2


    12 ägg


    8 befruktade


    2 toppägg in på ET


    inga till frysen av de övriga


    testdag neg


     


    IVF3


    Menupor 181 IE start Cd3 9 dagar stim


    Orgalutran  start på dag 6


    ÄP3
    9 ägg


    2/9 tomma äggskal så egentligen 7 ägg6 befruktade


    4 befruktade ok de andra 2 äggen hade dubbla nukleus i en del celler så kasserades direkt


    1 toppägg in på ET


    testdag negativt dock blödningar innan


     


     



  • Svar på tråden Råd för fortsättning IVF/ÄD?
  • villsågärna38

    Om du fortsätter med ivf är tipset låmgtidsodling till blastocyster istället. Men att ni inte alltid fått till frysen och att inte embryon klarat upptining indikerar ju kanske att det är nåt med ägglvsliteten trots allt. Trots bra amh, vad har du i Fsh? Sen kan det ju även vara en infektion eller immunologi som spökar då man kommit upp i ålder och det utreds ju tyvärr inte i Sverige. Vid immunologiska besvär kan man behöva både blodförtunnande och cortison för att bli gravid och behålla grav. Nåt som är vanliga tillägg utomlands. Många åker t ex till Aten för sådan utredning och behandling. Där kan man även göra äd eller ivf. Kolla Atentråden! Eller maila t ex Serumkliniken. Där brukar man kunna få initial feedback på mail kostnadsfritt. Infektioner att testa är t ex Mykoplasma och ureaplasma. Kram och lycka till!

  • sudas89

    Tackar! Läst Atenråden men svårt att få ngt övergripande då den pågått länge. Jag har aldrig testat mitt FSH då jag bor utomlands och det har aldrig kommit på tal. Vad tillför FSH över AMH värdet och scanning av äggledare? JAg tycker det är konstigt att så kallat 7 toppägg har återförts och inget hänt och min läkare var väldigt förvånad över att jag inte blev gravid efter FETet. Kan det vara att återupprepande IVF behandlingar stressar fram ägg och därmed sänks äggkvalitén då dessa skett inom 6 mån, vilket i för sig kliniken nekar till säger att det beror på olika cyklar och man kan inte förutspå utkomsten. Tack igen och skall nog kontakta serumkliniken och höra!

  • villsågärna38

    I Sverige testar man alltid både och. Fsh indikerar också fertilitet och om man börjar närma sig klimakteriet. Eftersom inget av testen är 100-procentiga så kompletterar de varandra kan man väl säga. Om äggen verkligen är på topp så ska de även klara av att odlas vidare till blastocyster. Embryon kan ju vara på topp dag 2 men har kanske dött dag 4 så har du femdagarsodlade ökar ju såklart chanserna. Men eftersom du är över 40 så kan man ju även misstänka ett immunförsvar som spökar. Det är inte ovanligt. Har du nån läkare där du bor som kan tänka sig att skriva ut t ex Trombyl, fragmin eller clexane plus prednisolon? Vanlig dos är 75 mg Trombyl, 5000 ie fragmin och 10-15 mg Prednisolon att börja med ca en vecka innan transfer. Vi testade ju flera gånger med äggdonation, unga ägg och sk. superembryon, utan att bli gravida. När jag fick motsvarande stödmedicinering så blev jag gravid på en gång. Fick MA första gången men nästa gång blev vår dotter till. Kram

Svar på tråden Råd för fortsättning IVF/ÄD?