• Anonym (vad göra?)

12-åring som kissar och bajsar på sig

Min 12-åring har sedan hon börjat i en ny skola haft ett x antal olyckor på ganska kort tid. Vi har pratat om det och hon vägrar gå på toaletterna i skolan pga att de är så äckliga. Jag har även kontaktat rektor men hon säger bara att skolan gör vad de kan för att hålla toaletterna i gott skick, men att de inte kan hålla efter vandalisering i den grad som eleverna utsätter dem för.

Det har hänt att hon gått hem under skoltid bara för att gå på toa. Första gången det hände tänkte jag inte så mycket på det, men nu har det hänt upprepande gånger (en gång hände det till och med att hon bajsade på sig) och jag vet inte vad jag ska göra. Funderat på att gå till kurator eller skolpsykolog, men det känns som att det kan bli väldigt förnedrande för henne.

Jag tror inte heller att hennes kompisar vet om det, eftersom olyckorna alltid sker på vägen hem. Jag har försökt att fråga henne om det inte är äckliga att göra på sig än att gå på skoltoaletterna, men hon vill inte prata om det och slår bara ifrån sig.

Vilken väg är den bästa att gå i detta fall?

• Svar på tråden 12-åring som kissar och bajsar på sig
  • Anonym (K)

Men en toa ska vara bra äcklig innan man faktiskt inte kan använda den, känns det som - ge henne en hemlig digitalkamera att ta en bild på läget på toa varje gång hon känner att hon inte kan använda den.

Det kan ju vara så att hon har någon hangup eller äär väldigt känslig, men det Kan även vara så att det verkligen är Helt överstyr och behövs toalettvakter på skolan i fråga. 

• Anonym (vad göra?)
    Anonym (K) skrev 2014-08-02 14:30:42 följande:

Men en toa ska vara bra äcklig innan man faktiskt inte kan använda den, känns det som - ge henne en hemlig digitalkamera att ta en bild på läget på toa varje gång hon känner att hon inte kan använda den.

Det kan ju vara så att hon har någon hangup eller äär väldigt känslig, men det Kan även vara så att det verkligen är Helt överstyr och behövs toalettvakter på skolan i fråga. 

Jag har varit på skolan själv och sett hur de ser ut - de är verkligen skabbiga, men inte så skabbiga så att jag hellre skulle bajsa i byxan. Dock verkar hon inte vara av samma åsikt.

Det är en svår situation för skolan verkar inte kunna/vilja göra något, samtal med kurator är förnedrande och hon mår såklart jättedåligt av att inte kunna hålla sig.
  • Anonym (jj)

Min lillasyster var länge kroniskt förstoppad med svåra buksmärtor. Kom alltid cyklande hem  i flygande fläng och kastade sig in på toaletten för att kissa efter skolans slut, men eftersom hon redan hunnit bli förstoppad av allt detta så kunde hon inte bajsa regelbundet utan hade ont i magen mest hela tiden. Hon hade alltid huvudvärk efter skolans slut eftersom hon undvek att dricka måltidsdryck under lunchen eller vatten under övriga dagen för att inte riskera att bli kissnödig. Hennes lidande berodde på att hon ville inte gå på en skabbig skoltoalett och stressa sig igenom toalettbesöket medan skolkamrater stod utanför toalettdörren, någon drog i dörrhandtaget till och från och ständiga ljud som stressade henne på sånt sätt att hon inte klarade av att varken kissa eller bajsa trots att hon behövde det. Flertalet flickor hade samma problem.

Men skolan löste problemet efter påtalande om att skoltoaletterna var ofräscha. Min syster fick tillfälligt tillgång till personalens toalett. Skolan byggde även om två toaletter till "tjejtoalett" som fick en särskilt entré med dörr ut till korridoren. Innanför fanns ett litet rum med tvättställ och sånt och sedan två dörrar som ledde in till själva toaletterna. Eftersom pojkarna inte fick tillgång till dessa två toaletter så var de alltid rena och fräscha, flickorna slapp därmed hålla sig samtidigt som bonusen blev att pojkarna inte stod direkt utanför toalettdörren och kunde tjuvlyssna eller rycka i dörrhandtagen tack vare att det var ett mellanliggande rum mellan toaletterna och korridoren. Flickorna var väldigt lättade och kunde sedan börja gå på toaletten även på skoltid.

Om det fanns några pojkar som hade problem med smutsiga toaletter förtäljer inte historien. Det var uteslutande bara pojkar som vandaliserade på toaletterna på just den här skolan, men det betyder ju inte att de pojkar - som inte vandaliserade- tyckte att det var vidare kul att gå på skabbiga toaletter. Men det var ingen pojkes föräldrar som påtalade problemet i alla fall (vad jag vet).

• Anonym (K)

Fast är det så att toaletterna är brukbara så är det nog tyvärr samtalskontakt av något slag som gäller.

Jag förstår att det är obehagligt att behöva använda äckliga toaletter (min arbetsplats är Värre än min skola var...här har det gott så långt att jag faktiskt inte Kan använda vissa av toaletterna - fast i vårt fall anser jag det befogat, då vi har någon form av bajsofil som går igång på att gnugga sin avföring på toalett-sitsen...) men i slutändan så är det ändå hon som blir lidande av det. 

Kurator kanske känns förnedrande, men om du kontaktar t.ex BUP eller liknande själv först, och ni kanske kan utarbeta en plan för Hur ni ska gå till väga och introducera det för henne - om de nu går med på att jobba så.

För oavsett om det är förnedrande elller inte så känns det här som ett faktiskt problem - något hon hakat upp sej på, typ tvångstanke (eller bacillskräck, eller liknande) och då behöver hon ju faktiskt hjälp :/ 

(men ja, ingen rolig sits, måste jag säga...ibland är saker bara helt enkelt vidriga, men ibland är människor även överkänsliga - jobbigt) 

• Anonym (vad göra?)
    Anonym (jj) skrev 2014-08-02 14:58:15 följande:

Min lillasyster var länge kroniskt förstoppad med svåra buksmärtor. Kom alltid cyklande hem  i flygande fläng och kastade sig in på toaletten för att kissa efter skolans slut, men eftersom hon redan hunnit bli förstoppad av allt detta så kunde hon inte bajsa regelbundet utan hade ont i magen mest hela tiden. Hon hade alltid huvudvärk efter skolans slut eftersom hon undvek att dricka måltidsdryck under lunchen eller vatten under övriga dagen för att inte riskera att bli kissnödig. Hennes lidande berodde på att hon ville inte gå på en skabbig skoltoalett och stressa sig igenom toalettbesöket medan skolkamrater stod utanför toalettdörren, någon drog i dörrhandtaget till och från och ständiga ljud som stressade henne på sånt sätt att hon inte klarade av att varken kissa eller bajsa trots att hon behövde det. Flertalet flickor hade samma problem.

Men skolan löste problemet efter påtalande om att skoltoaletterna var ofräscha. Min syster fick tillfälligt tillgång till personalens toalett. Skolan byggde även om två toaletter till "tjejtoalett" som fick en särskilt entré med dörr ut till korridoren. Innanför fanns ett litet rum med tvättställ och sånt och sedan två dörrar som ledde in till själva toaletterna. Eftersom pojkarna inte fick tillgång till dessa två toaletter så var de alltid rena och fräscha, flickorna slapp därmed hålla sig samtidigt som bonusen blev att pojkarna inte stod direkt utanför toalettdörren och kunde tjuvlyssna eller rycka i dörrhandtagen tack vare att det var ett mellanliggande rum mellan toaletterna och korridoren. Flickorna var väldigt lättade och kunde sedan börja gå på toaletten även på skoltid.

Om det fanns några pojkar som hade problem med smutsiga toaletter förtäljer inte historien. Det var uteslutande bara pojkar som vandaliserade på toaletterna på just den här skolan, men det betyder ju inte att de pojkar - som inte vandaliserade- tyckte att det var vidare kul att gå på skabbiga toaletter. Men det var ingen pojkes föräldrar som påtalade problemet i alla fall (vad jag vet).

Visst är det killarna som förstör, så är det ju. Tyvärr har denna skola inga särskilda tjejtoaletter, och skolan verkar inte ha några planer på att införa dem heller. Som jag förstått det är det bara min dotter som har problem med detta, men jag vet ju inte säkert.
  • Drottningen70

Äckliga skoltoaletter är ju ett känt problem, och gör att

Många hellre håller sig och drabbas av problem. Men när en 12 åring hellre kissar och bajsar på sig så finns det nog problem som ligger utanför att toan är skitig.

• Anonym (vad göra?)
    Drottningen70 skrev 2014-08-02 16:32:23 följande:

Äckliga skoltoaletter är ju ett känt problem, och gör att

Många hellre håller sig och drabbas av problem. Men när en 12 åring hellre kissar och bajsar på sig så finns det nog problem som ligger utanför att toan är skitig.

Jo, och det är det jag är rädd för. Känner som sagt inte till att det är så här för någon annan elev på skolan.

Samtidigt har hon aldrig haft problem tidigare. Kan någonting ha triggats av de skitiga toaletterna?
Svar på tråden 12-åring som kissar och bajsar på sig