• GrönaDruvan

Bra "deodorant" man kan använda om man inte vill använda vanlig?

Någon som har tips på något bra man kan använda istället för vanlig deodorant? Vill nämligen sluta med vanlig deo.
    Är ingen människa som luktar svett lätt, men känns kanske fräschare att ha något ändå ifall...

• Svar på tråden Bra "deodorant" man kan använda om man inte vill använda vanlig?
  • Hobbyarkitekt

Jag hade en deoderant"sten" i tonåren. En fyrkantig, nästan genomskinlig (lite grumlig) "sten" som inte hade någon särskild doft. Helt luktfri. Denna "sten" doppade man i lite vatten och sedan drog man med den lite under armhålan och så var man luktfri hela dagen.

Jag har ingen aning om vad det var för mirakelgrej dock. Det var min mamma som var så där ekologisk-flumflum-rökelse-drömfångar-kvinna. Själv kan jag knappt nånting om sånt där. Jag ska fråga henne om denna "deosten".

• GrönaDruvan
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-02 15:48:20 följande:

Jag hade en deoderant"sten" i tonåren. En fyrkantig, nästan genomskinlig (lite grumlig) "sten" som inte hade någon särskild doft. Helt luktfri. Denna "sten" doppade man i lite vatten och sedan drog man med den lite under armhålan och så var man luktfri hela dagen.

Jag har ingen aning om vad det var för mirakelgrej dock. Det var min mamma som var så där ekologisk-flumflum-rökelse-drömfångar-kvinna. Själv kan jag knappt nånting om sånt där. Jag ska fråga henne om denna "deosten".

Ja, fråga gärna!
  • GrönaDruvan
    funnyhowloveis skrev 2014-08-02 16:17:58 följande:

En deo som heter Batz är skitbra. Finns på de flesta vanliga apotek. Räcker riktigt länge åxå

Är det ingen vanlig deo då?
  • funnyhowloveis
    GrönaDruvan skrev 2014-08-02 16:22:57 följande:
    Är det ingen vanlig deo då?
    Jo då, det är en vanlig deo men finns inte i vanliga affärer. Kostar väl 40 spänn nånting.
  • Mitarashi

Eco cosmetics har två deosar som är bra och utan junk, ekologiska också :)

Finns hos hälsokosten.

• gersmor

Gör en egen deo jätteenkelt. Har funkat för mig även under varmaste dagarna.
    Blanda lika delar (kanske en msk) smält kokosolja, maizenamjöl och bikarbonat. Och om du vill ha doft så droppa ner ett par droppar eterisk olja i det. Förvara i kylskåp.
    Trodde inte att det skulle fungera så bra! Kommer aldrig köpa aluminiumdeo från butiken mer!

• Vaniljhjärtan
    gersmor skrev 2014-08-08 23:59:08 följande:

Blanda lika delar (kanske en msk) smält kokosolja, maizenamjöl och bikarbonat. Och om du vill ha doft så droppa ner ett par droppar eterisk olja i det. Förvara i kylskåp.

Trodde inte att det skulle fungera så bra! Kommer aldrig köpa aluminiumdeo från butiken mer!

Blir det inte kladdigt med kokosoljan och hur förvarar du den? I kylen?
  • Bong

Jag slår ett slag för Thai deo, finns både som "kristall" och vanlig flytande. Finns i hälsokostaffärer.

• jamieblue
    gersmor skrev 2014-08-08 23:59:08 följande:

Jag håller med om att det funkar, tyvärr är det ganska vanligt att man får röda utslag i armhålan av bikarbonatet efter en tids användning. Men det är inte alla som får det, så det är absolut värt att testa! 

Själv använder jag oftast en deo från USA, som heter Real Purity. När jag är lat och inte orkar beställa den så använder jag Weledas spraydeo i Sage eller Bio Beauté från Nuxe. Finns t.ex. på Apotea. 

Care of Gerd har också en deo som jag vet att vissa gillar, jag har dock inte testat den själv. 

Även Rosenserien har en deo men den är riktigt dålig tycker jag. Tyvärr.
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-02 15:48:20 följande:

Det var förmodligen en thaideo/kristalldeo. Finns massa att köpa på nätet, bara att googla. Vissa undviker att använda dessa eftersom de innehåller alun (potassium alum), ett ämne som vissa tycker är ok och andra inte. Läs här t.ex: www.naturligtsnygg.se/tag/kristalldeo/

Om du inte har testat naturlig deo tidigare så var beredd på att eventuellt lukta ganska äckligt ett tag. Det tar ett tag innan kroppen vänjer sig av från användningen av vanliga deos. 
  • jamieblue
    Vaniljhjärtan skrev 2014-08-09 08:57:45 följande:
    Blir det inte kladdigt med kokosoljan och hur förvarar du den? I kylen?
    Man kan förvara den i kylen men själv tyckte jag inte att det behövdes under vintern. Deon förblev som fast kräm eftersom kokosoljan inte blir flytande förrän vid 24-25 grader. Kokosolja har rätt lång hållbarhetstid så man behöver inte vara orolig för att deon blir dålig (om man inte gör en gigantisk sats så klart). Om man har i lite eterisk olja så hjälper det även till att konservera deon.

På huden är deon snarare som en smulig kräm. Visst kan det bli lite kladdigt en stund men jag upplevde aldrig det som ett problem. 

Som jag skrev tidigare kan man däremot få klåda och utslag av bikarbonatet men det försvinner så fort man slutar använda deon. Vet dock att det funkar för somliga men inte för mig. Om man får utslag kan man experimentera med mängden bikarbonat, dvs minska den och ha i t.ex. sheasmör i blandningen. 
  • Vaniljhjärtan
    jamieblue skrev 2014-08-09 11:13:00 följande:

Man kan förvara den i kylen men själv tyckte jag inte att det behövdes under vintern. Deon förblev som fast kräm eftersom kokosoljan inte blir flytande förrän vid 24-25 grader. Kokosolja har rätt lång hållbarhetstid så man behöver inte vara orolig för att deon blir dålig (om man inte gör en gigantisk sats så klart). Om man har i lite eterisk olja så hjälper det även till att konservera deon.

På huden är deon snarare som en smulig kräm. Visst kan det bli lite kladdigt en stund men jag upplevde aldrig det som ett problem. 

Som jag skrev tidigare kan man däremot få klåda och utslag av bikarbonatet men det försvinner så fort man slutar använda deon. Vet dock att det funkar för somliga men inte för mig. Om man får utslag kan man experimentera med mängden bikarbonat, dvs minska den och ha i t.ex. sheasmör i blandningen. 

Ah just jag tänker sommarvärme och att den är rinnande men vi går mot vintern, ska testa denna dock kan jag inte ha sheasmöri för det tål jag inte, tack för dina tips :)
    ~vaniljhjartan.blogg.se~ gravidbloggen från start
Svar på tråden Bra "deodorant" man kan använda om man inte vill använda vanlig?