• Jasmin23

Utslag, någon som vet vad det kan va?

Hej!

Nu slänger jag ut en fråga här eftersom jag tidigare inte fått någon direkt hjälp på vårdcentralen.

Är det någon som vet vad det kan vara?
    Inga direkta symptom utan ploppar upp på lår och senare benen. Försvinner och lämnar små ärr efter sig, mörka då främst å vissa lämnar inga alls. Verkar inte smitta då varken man eller barn fått något. Haft det i cirka 2 månader och hade liknande för 2 år sedan då ja fick börja med kortison salva (elocon) eftersom doktorn inte visste vad det kunde va. Hade barneksem som liten å alltid varit ganska torr. Sköter dock hyn rätt bra men dessa dyker ändå upp runt sommarmånaderna. Fick även ett i ansiktet nu och kan ha torra fläckar på överkroppen som heller inte kliar. En doktor sa att de va rosea pityriasis o att dom skulle försvinna av sig själv å va normalt efter en förlossning/stressig upplevelse. Men dom kommer som sagt o går.

Ursäkta bilderna nu om någon tycker det är obehagligt men inte velat raka allt för noga kring såren då ja misstänkt att det bara förvärrar.

Ansiktet - en fläck, kliar ibland men väldigt lite. Blir mörkt fläck efteråt å kommit tillbaka efter att ha varit borta i 2 veckor. Torr.

Funderat på att kontakta hudläkare, men 3 månaders väntetid. Så tänkte slänga  ut frågan här sålänge.

Lever ett vanligt liv, en del övervikt kvar efter graviditet. Ofta trött (har ingen hjälp med lillen) och försöker träna & äta sunt.

• Svar på tråden Utslag, någon som vet vad det kan va?
  • A1987

Är de svarta prickarna i mittersta bilden hårstrån eller pormask liknande prickar?

• Jasmin23

Nä de är sårskorpor från att ja kliat sönder dom! Kliar inte sådär egentligen men som sagt väldigt torr o brukar klia lite i sömnen utan att ja märker det. :/

• Vaniljhjärtan

Kn det vara att huden är väldigt torr? Testa att smörja med kokosolja några gånger får de se om det har nån effekt, kontakta en hudläkare

• Jasmin23

Smörjer med mjukgörande, har tidigare smörjt med Propyless men de funkade sådär. Köpt acos mjukgörande o den fungerar rätt bra. Har dock slutat med eloconen som läkaren skrev ut flera ggr för att det "funkade". Slutade med att jag har pigmentfläckar längst hela benen som gör att när jag solar blir en del av benen fortfarande vita.. :/ Så vill helst inte ha hjälp igen av VC då ja känner mig som en försökskanin varje gång (prova allt från pencilliner till krämer osv).

Ska försöka smörja mer o kontakta hudläkare. Hoppas bara ja får komma innan dom försvinner igen! Inget kul o ha på barbenta ben på sommaren :/

• Vaniljhjärtan
    Jasmin23 skrev 2014-08-02 20:11:22 följande:

Smörjer med mjukgörande, har tidigare smörjt med Propyless men de funkade sådär. Köpt acos mjukgörande o den fungerar rätt bra. Har dock slutat med eloconen som läkaren skrev ut flera ggr för att det "funkade". Slutade med att jag har pigmentfläckar längst hela benen som gör att när jag solar blir en del av benen fortfarande vita.. :/ Så vill helst inte ha hjälp igen av VC då ja känner mig som en försökskanin varje gång (prova allt från pencilliner till krämer osv).

Ska försöka smörja mer o kontakta hudläkare. Hoppas bara ja får komma innan dom försvinner igen! Inget kul o ha på barbenta ben på sommaren :/

När du skriver så så funderar jag på psoriasis det får man bla pigmentfläckar av och då har du torr hud så testa med kokosolja den är dryg och du slipper slänga pengar på dyra krämer som inte räcker länge men såklart det är mitt tips men valet är ditt
    ~vaniljhjartan.blogg.se~ gravidbloggen från start
  • Jasmin23

Har också funderat på psoriasis. Ska ringa på måndag och kolla direkt med en hudklinik om jag kan få komma dit istället för att va försökskanin på vårdcentralen.

Tack för alla svar

• A1987

Psoriasis har tydliga kanter och blir som en upphöjd skårpa, men tycker dina fläckar inte ser ut så?

Tycker det ser mer ut som svamp eller nån ytlig infektion på dina bilder.

Undvik produkter med vaselin och paraffin. Ren matolja, ryps, raps, oliv eller kokosolja funkar bra.

• Jasmin23

Nä precis, har googlat runt o kollat alla möjliga sjukdomar. Tror snarare att det är eksem, men va jätteorolig över att det skulle vara psoriasis. Så bestämt mig att gå till doktorn imorgon.
    Börjar även fundera på om de kan ha med sköldkörteln att göra? Har inte haft såhär någonsin innan och jag tränar, äter bra men har ett helvete att gå ner i vikt vilket vanligtvis brukar rinna av rätt fort när jag kommer igång. Tappar även sjukligt med hår, alltså typ en näve och känner mig allmänt nerstämd och drar mig oftast undan. Jag brukar alltid annars vara social o älskar att umgås med folk o hitta på saker... Fick barn för 11 månader sen och tänkte snarare att det var normalt... Börjar dock ändra min tanke om det nu...

Så hoppas verkligen jag får hjälp nu o att jag kommer till en bra doktor!

• A1987

Är det en hudläkare du fått tid till imårrån? Skriv sen vad du fick i svar! Har inte hört att sköldskörteln skulle påverka huden direkt iaf. Kanske det isf skulle vara en verkan av något som påverkas av sköldskörteln? Härligt förklarat, men kanske du förstår vad jag menar :)

• Jasmin23

Fick tid om en månad på vårdcentralen och HUD va inte ens o tänka på innan sa dom till mig utan ja va tvungen o få remiss.. Självklart börjar mina utslag försvinna nu och jag vet så väl att dom kommer tillbaka senare. Så i värsta fall får man väll gå dit med bilder? Eller vad tycker ni?

• Vaniljhjärtan
    Jasmin23 skrev 2014-08-05 16:04:53 följande:

Fick tid om en månad på vårdcentralen och HUD va inte ens o tänka på innan sa dom till mig utan ja va tvungen o få remiss.. Självklart börjar mina utslag försvinna nu och jag vet så väl att dom kommer tillbaka senare. Så i värsta fall får man väll gå dit med bilder? Eller vad tycker ni?

Du kan gå på egenremiss till hud så vill du kan du ringa dit direkt för de har lång väntan i mitt landsting mellan 6-9 veckor så ring direkt
  • Jasmin23

Tror ni det kan va skabb eller något? Sitter o blir livrädd när jag läser runt på nätet.. Iofs, kliar inte så värst. Ungefär som det "alltid" gjort då ja haft lindrig eksem hela livet. Har ju gått med det här hela sommaren så sambon o min son på 11 månader borde ju i såna fall smittas då vi sover i samma säng. Har ju ingen aning om hur de ser ut o kollar man på bilder så tkr ja fan allt ser likadant ut :-P

• anonymas

Hej!

Kille på 18 år, har gått runt med detta i ca 3 månader, misstänkt det varit skabb i ca en månads tid (har inte känt det så extremt tidigare, men vilket nu syns på bilden) det har börjat sprida sig som en löpeld lite här o där, dittan och dattan... Jag har inte tagit detta med någon innan, beror på att jag har väldigt dåligt självförtroende, speciellt när det kommer till mitt utseende (även om jag vet jag ser okej ut.) och på bilden.. skäms så himla mycket då är det vid skrevet... Som sagt, detta är första gången jag ens skrivit det i datorn, jag vet ju man kan låta saker vara i karantän, men t.ex. min säng där jag tror jag fått det ifrån, hur är jag säker på att den inte är "skabbsmittad längre"? snackar om själva sängbottnen nu. räcker det med ett par dagar? kan ju knappast lägga den i frysen hehe, ute vågar jag inte ställa den då den kostar 13k. madrass + överdrag åker in i frysen ikväll. ANG kläder som inte tåler 60 graders tvätt, räcker det istället med att man lägger det i frysen över natten sedan kör i de rätta graderna (40c) i maskinen?
    Eller funkar 4,5 dagars karantän + sedan tvätt?
    läder/konstläder fåtölj, räcker det med att bara torka av den? lär sova i den framöver isåfall och när jag behandlar mig får man väl.... jag vet inte, torka av den i princip hela tiden? funderar på att köpa salva i slutet utav månaden då jag får pengar, om det räcker utöver mina räkningar dvs, annars blir det en 2e månad då jag misstänkt skabb utan råd och behandla det. :/ måste man gå till läkare eller räcker det med apotek o köpa salvan?
    En sista fråga nu, jag som ofta går barfota, det smittar inte på golv osv va? iofs hade det väl gjort via strumpor då med men.. (får eventuellt varna min bror och hans tjej nu då de har tygsoffa + ryamatta :/)

• Svucke

Mjälleksem är jag hundra på , smittar inte eftersom alla har det , . Kan blossa upp vid stress el vid dåligt immunförsvar . jag blev sjuk , fick på armar o ansiktet händer . Finns cortimyx en salva som hjälper . Blandning AB svamp medel o cortison mot själva exemet .

Svar på tråden Utslag, någon som vet vad det kan va?