Tips om koloskopi och laxabon mottages!
Hej.
Nästa tisdag ska jag göra en koloskopi för första gången och har nu fått hem och läst igenom instruktionerna för hur jag ska förbereda mig. Jag har även läst på olika sidor (bla här på familjeliv) om undersökningen och laxabon, som är det laxermedel jag har fått utskrivet. Det verkar som att jag har fått andra anvisningar för laxabon än vad andra har fått. Jag har tid 12.30 så dagen innan kl 16-17 ska jag dricka två liter laxabon och sedan ska jag dricka de resternade två litrarna kl 7.30-8.30 samma dag som undersökningen. Är det någon mer som fått liknande anvisningar som jag? Alltså att dela upp intaget av laxabon och inte dricka allt på en gång. Ska även tillägga att jag dagen innan undersökningan bara får äta flytande kost fram till lunch och sedan bara klara drycker. Jag undrar även hur lång tid det tar innan laxabonet börjar verka och hur länge effekten håller i sig? Framförallt för er som också druckit i två omgångar. Jag känner mig orolig för att jag fortfarande ska behöva springa på toa när jag är påväg/kommit fram till sjukhuset. Skulle ju inte vara så kul att bajsa på sig på bussen liksom... Om ni har några andra tips är de också välkomna!