• fannybk

Tips om koloskopi och laxabon mottages!

Hej.

Nästa tisdag ska jag göra en koloskopi för första gången och har nu fått hem och läst igenom instruktionerna för hur jag ska förbereda mig. Jag har även läst på olika sidor (bla här på familjeliv) om undersökningen och laxabon, som är det laxermedel jag har fått utskrivet. Det verkar som att jag har fått andra anvisningar för laxabon än vad andra har fått. Jag har tid 12.30 så dagen innan kl 16-17 ska jag dricka två liter laxabon och sedan ska jag dricka de resternade två litrarna kl 7.30-8.30 samma dag som undersökningen. Är det någon mer som fått liknande anvisningar som jag? Alltså att dela upp intaget av laxabon och inte dricka allt på en gång. Ska även tillägga att jag dagen innan undersökningan bara får äta flytande kost fram till lunch och sedan bara klara drycker. Jag undrar även hur lång tid det tar innan laxabonet börjar verka och hur länge effekten håller i sig? Framförallt för er som också druckit i två omgångar. Jag känner mig orolig för att jag fortfarande ska behöva springa på toa när jag är påväg/kommit fram till sjukhuset. Skulle ju inte vara så kul att bajsa på sig på bussen liksom... Om ni har några andra tips är de också välkomna!

• Svar på tråden Tips om koloskopi och laxabon mottages!
  • The Fugly

Laxabon ges i två omgångar på det sätt du fått ordinerat när undersökningen ska göras senare under dagen. Hade du haft tid tidigare på förmiddagen hade du fått dricka alla fyra liter kvällen innan.

Magen hinner kanske inte lugna ner sig helt men det är hyfsat tomt när man åker in. Jag skulle dock rekommendera snabb resa så om bil går snabbare är det en idé att be någon om skjuts eller ta taxi.

Det kan bli kämpigt med att dricka allt laxabon. Jag brukar dricka drygt 2 dl var tionde minut och skölja ner med en klunk stark saft. Effekten brukar för mig komma i slutet av andra litern. Jag har inte upplever att effekt hållit i sig längre än vad vätskan varit kvar. När laxabonet är ute ur kroppen har magen blivit lugn igen.

Lycka till!

• K grrl

Jag har alltid haft morgontid, men min tarm har tömts ganska fort. Sista 1,5 litrarna har alltid runnit igenom och jag har i ärlighetens namn inte druckit upp allt.

Det är godare att dricka kylt, problemet är att man blir nerkyld av all vätska. Drick det rumstempererat efter första litern. Buljong, te och saft är bra att ha hemma.

• fannybk

Tack för tipsen! Skönt att höra att andra har delat upp det. Min pappa skjutsar mig både dit och hem så det känns bra. Känner att jag är mer orolig för att klara av att dricka laxabonet än själva undersökningen. Jag brukar tycka det är så äckligt med allt sånt man löser i vatten och att få i sig så mycket på en gång. Jag är rädd att jag ska kräkas! Vad gör man i såna fall?

• The Fugly
    fannybk skrev 2014-08-03 22:57:39 följande:

Tack för tipsen! Skönt att höra att andra har delat upp det. Min pappa skjutsar mig både dit och hem så det känns bra. Känner att jag är mer orolig för att klara av att dricka laxabonet än själva undersökningen. Jag brukar tycka det är så äckligt med allt sånt man löser i vatten och att få i sig så mycket på en gång. Jag är rädd att jag ska kräkas! Vad gör man i såna fall?

Börjar du må illa så sakta ner lite. Bättre att det tar lite längre tid än att du kräks upp det. K grrl har helt rätt i att det är godare kallt men man blir nerkyld så ha även något varmt att dricka. Då laxabonet är lite salt gillar jsh söta drycker, te eller saft. Jag brukar ladda upp med film eller något så jag kan fokusera på något annat.
  • fannybk

Okej, mellan kl 16-17 idag skulle jag alltså dricka 2 liter laxabon. Det gick att få ner men tog två timmar istället för en. Nu har det gått 3,5 timmar sedan jag drack det sista och jag är fortfarande körig i magen även om jag kan hålla mig ganska länge. Nu tänker jag på hur det ska bli imorgon. Om det blir som idag kommer jag ha druckit upp 2 liter när klockan är 9.30 och alltså fortfarande behöva gå på toa 3,5 timmar senare, alltså kl 13. Jag har tid kl 12.30. Kan de göra undersökning ändå? Känns ju jättejobbigt att ligga där och nån ska in med grejer i rumpan på mig medan det läcker bajs! Usch, det här är verkligen inte roligt! :(

• The Fugly

De kan absolut göra undersökningen ändå, oroa dig inte. Jag har varit på toa typ minuterna innan utan problem. Dessutom passerar laxabonet snabbare på slutet eftersom tarmen är hyfsat tom så det behöver inte bli likadant imorgon.

• The Fugly

Först nu jag reagerar på den korta tiden. Jag dricker en liter per timma, skulle aldrig fixa två liter på den tiden. Börja lite tidigare imorgon tänker jag.

• fannybk
    The Fugly skrev 2014-08-14 13:41:45 följande:

Hur gick det för dig?

Det gick lättare att dricka laxabonet på morgen. De två litrarna tog bara 1 timme och 15 minuter! Bara bestämde mig och klunkade på. Ditt tips, The Fugly, om att skölja ner med stark saft funkade jättebra för mig. Så tack! :) Magen var inte alls lika körig efter andra omgången med laxabon för det fanns väl inte så mycket kvar som kunde komma ut.

Jag gjorde undersökningen på Ersta sjukhus i Stockholm och blev verkligen väl omhändertagen. De var förstående med att det var en jobbig undersökning och jag fick både smärtstillande och lugnande precis innan det började. Medan jag låg på britsen och de förberedde allt pratade de om vardagliga saker för att få mig att känna mig lugn. Under undersökningen var jag trött av medicinerna. Jag var med men ändå inte och det var så jag ville ha det. När det gjorde ont gjorde undersköterskan det hon kunde för att minska smärtan, tex tryckte hon på magen. På slutet av undersökningen började medicinerna gå ur kroppen men då stod undersköterskan vid mig hela tiden och pratade och lugnade mig. Nu får jag vänta fyra veckor på svar men själva undersökningen gick så bra som den kunde.

Tack för alla bra och lugnande tips!
  • alkiii

Är jag körd nu hur jag än försöker får jag inte i mig de sista 5 dl utav mina 2L laxabon. Har haft långt mellanrum men jag mår fruktansvärt dåligt ska dricka 2L imorgon med. Men nu går de inte ner mer!:'( vill bara gråta!! Mår så himla dåligt just nu!

• fannybk
    alkiii skrev 2014-10-07 20:19:24 följande:

Är jag körd nu hur jag än försöker får jag inte i mig de sista 5 dl utav mina 2L laxabon. Har haft långt mellanrum men jag mår fruktansvärt dåligt ska dricka 2L imorgon med. Men nu går de inte ner mer!:'( vill bara gråta!! Mår så himla dåligt just nu!

Ta lite i taget och försök få ner det där sista. Jag tyckte det var lättare att få i sig dagen efter. Dels hade jag ju gjort det en gång och visste vad jag gav mig in på, och dels hade jag en bättre strategi. Det är lättare att dricka i början så jag försökte få i mig så mycket som möjligt och ofta då. När det blev jobbigt saktade jag ner och drack lite mindre med längre paus mellan. På slutet körde jag på för att jag faktiskt visste att jag inte behövde dricka mer sen. Som jag skrev i mitt förra inlägg tyckte jag det gick lättare när jag sköljde ner laxabonet med stark saft. Jag drack laxabonet utan att andas samtidigt. När jag kände att jag behövde andas tog jag ett par klunkar av saften istället och då var det den smaken som var kvar i munnen när jag andades igen. Jag vet att det är svinjobbigt och hemskt på alla sätt och vis men du kommer fixa det! Lycka till!
Svar på tråden Tips om koloskopi och laxabon mottages!