Min pojkvän har ett fb-beroende
Träffade en god kille som nu är min pojkvän sedan ungefär två månader tillbaka.
Både han och jag har Facebook, han har typ 60 vänner, och jag 512. Dessa anser jag vara kontakter snarare än "vänner", som jag mest samlat på i tre olika länder. Jag använder fb därför mest i informativ syfte (lägger ut tidningsartiklar och skapar debatt kring samhälle och politik), med då och då en bild på barnen eller en semester. Jag gillar inte använda fb för personligt, särskilt med så många kontakter, och jag delar mina personliga erfarenheter hellre med riktiga vänner IRL.
Nu till min pojkvän. Vissa dagar uppdatera sin status upp till 10-15 ggr på en eftermiddag/kväll. Tänker han något, känner han något, då skriver han det. Det är allt från nåt han läst, till bilder på sin kvällsmat, små totalt oviktiga saker som mest intresserar honom själv och ofta rätt så personliga saker. För honom var det dessutom är jättestor grej att ändra på sin relationsstatus med mig, så ALLA kunde ta del av det. Jättecharmigt att han är så stolt, men för mig räcker det att mina riktiga vänner vet om mitt personliga liv, inte halva Facebook.
Det går inte en enda dag utan att han är tvungen att dela med sig stora och små saker på fejjan.
För mig är det tydligt att han har ett Facebook-beroende för att få ständigt bekräftelse. Jag har försökt prata om det med honom flera gånger, men han nekar totalt och säger att han bara tycker att det är kul. Dessutom säger han att det är jag som har ett problem med Facebook, att jag är rädd att dela saker med folk och att jag vill gömma vår relation för alla Facebook"vänner"?? Och att jag inte ska ta Facebook på så stort allvar?!
Jag är inte alls rädd för att dela saker, men inte med halva stan bara. Jag delar gärna med dem människor som står mig nära och som delar samma saker med mig. Jag tycker att han sätter sin integritet till salu (han har tidigare varit tvungen att rensa bort folk för att de var elaka mot honom och missbrukade hans öppenhet på Facebook), men han vill inte veta om det.
Är detta normalt hur han använder Facebook? Jag kan iaf redan säga nu att av alla 512 kontakter jag har så är det han uppdaterar sin status mest av alla, och ofta med personliga eller o-intressanta saker. Jag vill ju inte ha en pojkvän som delar hela sitt privata liv med alla andra. Jag kan inte säga att jag känner mig särskilt speciell i så fall.
Era kloka åsikter tack!