• Oroligaste

Kosthållning/diet för ätstörd

Jag har i alla år haft - periodvis - problem med maten. Ett tag åt jag inget. Sen åt jag massor och spydde. Sen åt jag bra mat varvat med hetsätning och hetsträning. Nu är jag skadad och kan inte hetsträna. Vilket gör att jag återigen börjar gå upp i vikt.
    Under alla år har jag av-lärt mig hur man äter, hur mycket, varför och jag känner ingen hunger. Hatar laga mat och avskyr mat. Vad jag äter är istället skräp; godis, yoghurt med granola osv. Undviker helst mat. Undviker laga mat.
    Men jag är 34 år å inser att jag måste skärpa mig nu. Om jag nån gång får barn vill jag inte överföra sockerrus och vikthysteri. Jag behöver lära mig laga och äta mat.

Finns det någon där ute som var/är likasinnad?
    Jag vill INTE gå på nån diet där man utesluter det ena eller andra. Anser att det inte är rätt sätt för en ätstörd. Tillslut har jag uteslutit allt.
    Vill lära mig bra mat. Har ni något tips? Viktväktarna? Linas Matkasse?
    Hjälp mottages. :)

• Svar på tråden Kosthållning/diet för ätstörd
  • maggank

Men du kommer ju alltid behöva utesluta något för att få bukt på ditt problem. Eller hur menar du? Viktväktarna, då utesluter du livsmedel som innebär för mycket "points". Nutrilett utesluter riktig mat. GI utesluter snabba kolhydrater. LCHF utesluter mycket kolhydrater. Vad menar du egentligen?

Jag har också ätstörningar. Har haft det hela mitt medvetna liv. Har provat åtskilliga metoder för att få bukt på problemet. Men det jag kommit fram till är att man måste utesluta livsmedel som triggar hetsätning. Och utesluta mat som leker berg & dalbana med blodsockret.

Lågt blodsocker = vill ha mycket, vill ha nu, vad som helst, snabbt.
    Stabilt blodsocker = kloka val.

Ghrelin är ett hungerstimulerande hormon som ger dig mer aptit. Frukt och annat sött gör att du utsöndrar mycket ghrelin, vilket innebär att du kan äta mängder av exempelvis frukt och ända inte känna mättnad. Mjöl och majs tillhör sådana ämnen som stimulerar mycket ghrelin, för det kopplar kroppen som "sött". Leptin är ett hormon med motsatt effekt. Det skapar mättnad. Och leptinet blir tyvärr förstört om man äter alldeles för mycket socker och mjöl.

Så jag har testat mig fram. Jag undviker därmed frukt, sötningsmedel, socker (godis, kakor, chips, skräpmat etc), potatis, pasta, ris, mjöl, andra spannmål. Men jag undviker också gräddiga och ostiga måltider på grund av att det får min aptit att öka. Kan omöjligt nöja mig med en liten portion om det är mycket grädde och ost i.

Svar på tråden Kosthållning/diet för ätstörd