• GudmorMoa

Vad behöver jag?

Jag har tingat en liten border collie valp. Är uppvuxen med hundar men har aldrig haft en egen. Vad behöver jag nu införskaffa mig? Han blir min i slutet på september och då vill jag vara redo. Vet så klart om att jag måste ha koppel, matskålar osv. Men vore roligt med en liten checklista och lite tips och råd från erfarna. Gärna även tips på roliga lekar och utmaningar för hunden då han kräver rättså mycket psykiskt och jag vill skapa den bästa starten för min hund. Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Vad behöver jag?
  • Pirum

Köp/låna lite böcker och läs på om träning med mjuka metoder. Min hjärna funkar lite halvdant i värmen så jag kommer inte på något författarnamn på rak arm. 

• Dockan

Faktum är att man inte behöver så mycket, bädd (köp en stor från början), koppel (bra om det är smalt så det inte blir så tungt när man har en liten) med mjukt gärna läder halsband utan stryp, skålar (jag föredrar på ställning men är ju för högt för en valp) + utbud av leksaker i rätt storlek för valp. Tygknutar är bra då det inte går att äta upp delar av och en hund man ska träna och tävla med vill man ha social kamp på, alltså en vilja att leka med dig. Ett tips är också att ha dubletter av leksaker för byteslekar om hunden är ovillig att lämna ifrån sig.

Allra viktigast är dock att hunden har försäkring fixad från dag 1. Kolla var din uppfödare har sin kull försäkrad, vissa dolda fel gäller bara om man förlänger försäkringen hos samma bolag (helt sjukt jag vet, men värt att kolla).

Kompostgaller eller barngrindar är guld då man rumsrenhetstränar, så de inte kan smyga undan i annat rum. Komposthage på natten bredvid sängen underlättar också, valpen kissar helst inte i bädden och du kommer höra när den vaknar och vill ut.

Bilbur är också ett måste. Både för din nacke, men framförallt för hundens säkerhet! Undvik nätburar som inte är gjorda för bil, krossas en sån får du tiotals vassa nålar som trucks ut och in i din älskling. Köp en riktigt bur från början - vilken är en smaksak. Jag gillar de dyrare MIM burarna, de tål krockar bakifrån men framförallt är de ställbara på längden och passar även om man byter bil - de är dock dyra....

Sen köp en klicker och hitta en bra tränare på din lokala brukshundsklubb som du känner förtroende för. Säger magkänslan att det är obehagligt att träffa hen, be att byta eller byt kurs. Alla tränare passar inte alla - men generellt tränar de flesta idag med positiv förstärkning där klicken är ett bra hjälpmedel för timing. Tänk på att hundar behöver klickas in, dvs lära sig att klicken betyder godis/mys/bus/himmelrike - de vet inte från början att klicker är positivt, men de lär sig snabbt.

Glöm inte och pussa på valpen och ge den massa kärlek, lycka till med din älskling. :)

• Dockan

PS om du är medlem i skk, eller sbk så får man 20 procent på agrias försäkringar. Värt att veta. :)

• Dexter dot com

Bäddar, kompostgaller, bilbur, koppel,halsband, klotång, pälsverktyg, leksaker, tuggben, husapotek, reflexer är lite ag kommer på nu. Sen tillkommer ju tex sele+lina om du ska spåra med valpen, klicker mm beroende på vilka metoder du tänker använda.
    Kolla upp och boka en valpkurs redan nu då det kan vara svårt att få plats.

Har du någon med får så hunden får valla eller kan du åka till uppfödaren?

Se till att vara hemma länge med valpen så den hinner landa innan den ska skolas in hos hundvakten eller hur du nu löser passningen när du är upptagen.

Spår och lydnad det jag tycker är roligast att trötta ut hunden med mentalt, vad har du tänkt använda den till?

Se även till att vara utrustad med mycket tålamod då valptiden kan vara påfrestande med olyckor inne, dåligt med sömn, söndertuggade prylar mm :)

• Abbe83

När vi skaffade vår vovve för 1 år år sen så skaffade vi Eva Bodfäldts bok Kontaktkontraktet. Han fick ha vår förra hunds bädd tills han slutade bita sen skaffa vi en biabädd. Många leksaker tuggade han sönder men en kong (kong puppy) lyckades han inte förstöra, skaffade också en buster cube att gömma godis i.

Vi köper naturligt och spannmålsfritt godis till vår vovve, planet pet godis och alpha spirit godis.
    Han har sen han var valp tyckt det varit jätteroligt när vi gömmer godis, leksaker på olika ställen i huset eller i trädgården, skogen som han sen får leta upp.

Köpte en MIM bur, dyr men vill att han ska åka säkert. Han har sen han var valp älskat att åka bil. 

Första hjälpen kit och blodstopp. Nån bra borste och jag tycker microfiber handdukar är jättebra att torka av vovven med när han varit ute, badat. Vi använder espree hundshampoo. 

• GudmorMoa

Tack för underbart bra svar alla! Har mycket på jobbet men ska sätta mig och svara er alla r jag har tid. Tack! :)

• GudmorMoa
    Dockan skrev 2014-08-03 16:58:49 följande:

Faktum är att man inte behöver så mycket, bädd (köp en stor från början), koppel (bra om det är smalt så det inte blir så tungt när man har en liten) med mjukt gärna läder halsband utan stryp, skålar (jag föredrar på ställning men är ju för högt för en valp) + utbud av leksaker i rätt storlek för valp. Tygknutar är bra då det inte går att äta upp delar av och en hund man ska träna och tävla med vill man ha social kamp på, alltså en vilja att leka med dig. Ett tips är också att ha dubletter av leksaker för byteslekar om hunden är ovillig att lämna ifrån sig.

Allra viktigast är dock att hunden har försäkring fixad från dag 1. Kolla var din uppfödare har sin kull försäkrad, vissa dolda fel gäller bara om man förlänger försäkringen hos samma bolag (helt sjukt jag vet, men värt att kolla).

Kompostgaller eller barngrindar är guld då man rumsrenhetstränar, så de inte kan smyga undan i annat rum. Komposthage på natten bredvid sängen underlättar också, valpen kissar helst inte i bädden och du kommer höra när den vaknar och vill ut.

Bilbur är också ett måste. Både för din nacke, men framförallt för hundens säkerhet! Undvik nätburar som inte är gjorda för bil, krossas en sån får du tiotals vassa nålar som trucks ut och in i din älskling. Köp en riktigt bur från början - vilken är en smaksak. Jag gillar de dyrare MIM burarna, de tål krockar bakifrån men framförallt är de ställbara på längden och passar även om man byter bil - de är dock dyra....

Sen köp en klicker och hitta en bra tränare på din lokala brukshundsklubb som du känner förtroende för. Säger magkänslan att det är obehagligt att träffa hen, be att byta eller byt kurs. Alla tränare passar inte alla - men generellt tränar de flesta idag med positiv förstärkning där klicken är ett bra hjälpmedel för timing. Tänk på att hundar behöver klickas in, dvs lära sig att klicken betyder godis/mys/bus/himmelrike - de vet inte från början att klicker är positivt, men de lär sig snabbt.

Glöm inte och pussa på valpen och ge den massa kärlek, lycka till med din älskling. :)

Tack för de fantastiska tipsen! Din lista har jag haft som en checklista. Snart får jag äntligen hämta hem min älskling och det är dags att börja boa :) Återigen, tack för din tid och dina tips!
  • GudmorMoa
    Dexter dot com skrev 2014-08-03 17:04:46 följande:

Bäddar, kompostgaller, bilbur, koppel,halsband, klotång, pälsverktyg, leksaker, tuggben, husapotek, reflexer är lite ag kommer på nu. Sen tillkommer ju tex sele+lina om du ska spåra med valpen, klicker mm beroende på vilka metoder du tänker använda.
    Kolla upp och boka en valpkurs redan nu då det kan vara svårt att få plats.

Har du någon med får så hunden får valla eller kan du åka till uppfödaren?

Se till att vara hemma länge med valpen så den hinner landa innan den ska skolas in hos hundvakten eller hur du nu löser passningen när du är upptagen.

Spår och lydnad det jag tycker är roligast att trötta ut hunden med mentalt, vad har du tänkt använda den till?

Se även till att vara utrustad med mycket tålamod då valptiden kan vara påfrestande med olyckor inne, dåligt med sömn, söndertuggade prylar mm :)

Tack för bra tips. :)

Valpkurs ingår i köpet då uppfödaren ger sådana kurser så det känns väldigt bra och roligt.

De har försökt få bort all vall i hunden och då han även har labrador i sig så hoppas jag att vallen inte ska bli ett problem.

Tanken med honom är sällskapshund men även som ett "intresse". Alltså jag vill träna med honom osv. Men mest för min och hans skull och inte på tävlingsnivå.
  • GudmorMoa
    Abbe83 skrev 2014-08-03 18:39:31 följande:

När vi skaffade vår vovve för 1 år år sen så skaffade vi Eva Bodfäldts bok Kontaktkontraktet. Han fick ha vår förra hunds bädd tills han slutade bita sen skaffa vi en biabädd. Många leksaker tuggade han sönder men en kong (kong puppy) lyckades han inte förstöra, skaffade också en buster cube att gömma godis i.

Vi köper naturligt och spannmålsfritt godis till vår vovve, planet pet godis och alpha spirit godis.
    Han har sen han var valp tyckt det varit jätteroligt när vi gömmer godis, leksaker på olika ställen i huset eller i trädgården, skogen som han sen får leta upp.

Köpte en MIM bur, dyr men vill att han ska åka säkert. Han har sen han var valp älskat att åka bil. 

Första hjälpen kit och blodstopp. Nån bra borste och jag tycker microfiber handdukar är jättebra att torka av vovven med när han varit ute, badat. Vi använder espree hundshampoo. 

Tack för konkreta tips och namn på produkter. Det hjälper verkligen! Och ett första hjälpen kit har jag inte tänk på. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det :)
  • Hallonbåt02

Njut av att bli med valp och glöm inte att även att hundar behöver passitivitetsträna även när det gäller en mer krävande ras :)

• GudmorMoa
    Hallonbåt02 skrev 2014-09-06 17:47:04 följande:

Njut av att bli med valp och glöm inte att även att hundar behöver passitivitetsträna även när det gäller en mer krävande ras :)

Tack! Kanske är en dum fråga men vad menar du med passivitetsträna? :)
  • Aniiee
    GudmorMoa skrev 2014-09-06 21:15:09 följande:
    Tack! Kanske är en dum fråga men vad menar du med passivitetsträna? :)
    Lära att göra ingenting och man inte behöver vara på och hyper hela tiden.
    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • GudmorMoa
    Aniiee skrev 2014-09-06 21:25:57 följande:
    Lära att göra ingenting och man inte behöver vara på och hyper hela tiden.
    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
    Jaha. Tack! Det står högt upp på listan över att lära. Något förlag? :)
  • Hallonbåt02
    GudmorMoa skrev 2014-09-06 22:33:50 följande:
    Jaha. Tack! Det står högt upp på listan över att lära. Något förlag? :)
    Som alla valpar så behöver de mycket sömn och bara ha dagar när de inte behöver göra någonting annat förutom att gå sina kissrundor och leka fritt utan krav.
    Börjar man träna hunden mentalt mycket från dag 1 så kommer den att kräva det mer och mer när den är vuxen och det kan då bli svårt för hunden att hitta en på och av knapp, det där är även individuellt men det är bra med dagar när den bara får ligga vid dina fötter.
  • Kpax

Miljöträna hunden, det kommer att underlätta er tillvaro så himla mycket!

Hälsa på kompisar och familj, träffa andra (snälla) hundar och katter, gå på stan, gå vid trafikerad väg, gå bredvid cykeln etc. Allt det där vanliga som man kanske tänker att de alltid ska klara automatiskt. Det kanske till exempel är önskvärt att den, efter att ha fått sin aktivering, kan sova lugnt under bänken när du fikar med en kompis.

Det där med aktivering och passivitet är svårt, du kommer få galet många tips och åsikter. Hoppas du har någon vettig hundmänniska i din närhet som du kan bolla idéer med. :)

Viktigast tycker jag är att vara lugn och konsekvent, och att bygga upp en fin relation där du innebär trygghet, glädje,mat och äventyr. Lägger man den grunden kan man göra vad som helst sen.

• Hallonbåt02

Även miljöträning är otroligt krävande mentalt för en valp så det är värt att tänka på om du ger den mer mental aktivering under dagen.

• Dockan

Passivitetsträning är ju väldigt beroende av vad du vill ha ut av passiviteten. Att bara ta det lugnt hemma tycker jag att man lär dem genom att bara svara på kontaktförsök 8/10 ggr. De andra två får valpen lära sig att rulla ihop sig och vila, för just nu vill matte inte göra ngt. Inget jag tycker man direkt behöver öva på, det är mer hur mitt ledarskap ser ut. Fast visst behöver de mycket sömn så de får man ju ha lite koll på att de hinner sova...

För mig som tävlar mycket handlade det mycket om att kunna vara passiv i en stökig miljö. För en yngre valp runt 12 veckor handlar det om att jag satte mig på en gågata i stan inte lät alla komma fram ("nej tack, vi övar på att inte hälsa idag, imorgon får du gärna" säger man då med ett glatt leende, då lör man dessutom hunden att du tar hand om de som kommer fram och pratar med er). Sedan satt vi bara där, kollade på folk, väntade på ingenting, bjöd på någon godbit någon gång (mat är lugnande), kli bakom öron eller mjuk massage och bara lät henne vara. Det tar en ganska lång stund innan hunden kopplar av, vänta in den stunden och några minuter till. Byt plats och börja om, ifall valpen verkar orka med det...

Sedan sammanföll min sista valp med att jag skulle tävla på rasmästerskapet med min äldre hund. Så då fick hon öva på att hänga i bilburen och kolla på mkt folk som rörde sig. Oftast i sällskap med min gamla tik som var lugn och hon kände trygghet i. Guldvärt och ha hundar som sover och skiter i vilka som passerar bilen.

Men alla hundar är ju olika. Jag har en väldigt social ras, så att det knepiga med passiviteten var ju störningar av tvåbeningar. Har man en mer reserverad ras kanske störningar är annat man behöver öva på. Har i alla fall en vuxen tjeja hemma nu som gärna slappar om morgonen med matte, men exploderar i sökskogen. Precis som jag vill ha det. :)

Svar på tråden Vad behöver jag?