• Anonym (Inte pigg idag)

Nattliga sms

Vill bara fråga er andra vad ni tycker om att få sms på natten?
    Har min mobil som väckarklocka bredvid sängen och vaknar alltså när det plingar till i mobilen.
    Har lärt känna en kille och han skickar ofta sms mitt i natten (trevliga) men det stör min sömn och jag blir väckt.
    Ni säger säkert att jag skall säga till eller prata med honom om detta men då känns stämningen lite förstörd.
    Gjorde det en gång med en annan kille som också messade mitt i natten och han hörde aldrig mera av sig :(
    Vill inte skrämma bort honom eftersom killar är kända för att vara dåliga på att höra av sig.
    Är jag känslig eller vad tycker ni andra om att få sms mitt i natten?

• Svar på tråden Nattliga sms
  • Sunt förnuft

Har du iphone, använd "stör ej". Då funkar larm, men inget annat hörs. Kanske finns motsvarande på andra mobiler...

• Anonym (Natten)

Slå på nattläget på din iphone (om du har en sån). Annars skulle jag bara skita i att svara och stänga av sms signalen

• Kontra

Sätt den flygplansläge eller stäng av ljud och vibrationer. Skaffa en väckarklocka och stäng av telefonen... ;)

• IsDimma

Jag stänger av vibrationen och sätter telefonen på stör ej läge - då kan bara mina favoriter nå mig. Men eftersom jag valt att bara ha sambon som favorit och han sover i sängen bredvid mig så kommer inga sms fram. Perfekt. Plus att väckarklockan ändå hörs på morgonen.

Jag har ingen Iphone och får väl skaffa väckarklocka och sätta mobilen på ljudlöst. Skulle aldrig messa någon mitt i natten.
    Tycker inte ni att det är lite respektlöst?

• Anonym (hm)

Det är fullständigt respektlöst, det är nästan som att ringa någon mitt i natten. Du skall reagera på detta och säga ifrån att du vill inte få sms mitt i natten för då sover du, det borde vem som fatta. Du skall inte behöva ändra inställningar för en sådan sak.

• Anonym (123)

Men alltså, varför är han uppe mitt i natten och sms:ar? Ok det är helg visserligen men gör han det på vardagar med? Har han inget jobb eller plugg?

• Anonym (...)
    Anonym (123) skrev 2014-08-03 21:01:22 följande:

Men alltså, varför är han uppe mitt i natten och sms:ar? Ok det är helg visserligen men gör han det på vardagar med? Har han inget jobb eller plugg?

För man kan inte jobba natt eller skift, eller fria tider...
  • Anonym (men)

Men om du ändå tycker att han är respektlös kan du väl säga att du vill sova på nätterna? Man behöver väl inte ta vad som helst bara för att "få" en killes uppmärksamhet? Varför hänga kvar vid en kille som du inte tycker visar dig nån respekt? Har du nån respekt för dig själv undrar man ju lite grann?

• Anonym (Mia)

Man kan ju uttrycka sig lite fint så att vederbörande förstår att man inte uppskattar sms eller telefonsamtal mitt i natten som inte är av akut art. Är man hyfsat normal så förstår man ju att de flesta inte vill bli störda mitt i natten (så vida man inte är ute och festar och är så pass full att man inte längre tänker på hur olämpligt det är att störa någon som mest sannolikt sover). De flesta skulle nog inte börja tjura och aldrig mer höra av sig av ett snällt påpekande, inte om man är vuxen i alla fall - men får man en utskällning och blir kallad diverse öknamn så kanske det tar emot att höra av sig fler gånger vare sig det sker på nattetid eller dagtid.

Min dejt (numera sambo) kunde ringa och väcka mig klockan 3 på natten för att säga godnatt. Jag var helt slutkörd på dagarna och sov middag varje dag för att orka med att bli störd mitt i natten (hade mobilen på ljudlöst, men den lyste ju upp när det kom sms eller samtal och tyvärr är jag så pass lättstörd). Efter ett tag var man ju på helspänn nätterna igenom även när det inte ringde utifall att det skulle ringa, sömnen blev ju jätteorolig. Men det var inte svårare än att öppna munnen och säga till att jag måste få sova ifred för att orka med arbetsdagen, därefter slog jag alltid av mobilen för säkerhets skull (mobillarmet fungerar ju även när mobilen är avslagen).

Jag säger alltid till på ett snällt sätt men snart börjar jag på att tappa tålamodet eftersom det är så många (killar) som håller på med att kontakta mig mitt i natten. Kan fortfarande inte förstå att folk inte kan visa lite respekt utan att man måste påminna dem.

• Zoja

Sätt mobilen på ljudlös och säg till de som ofta kontaktar dig på natten att de gärna får smsa dig, men under dagtid.

Svar på tråden Nattliga sms