• Jätteförvirrad

Lite rosa nyans kyckling - farligt?

Hej!

Jag är precis en kyckling på restaurang som var LITE rosa i nyansen. Jag brukar vara så jäkla nojig över det annars så jag valde att ta bort det värsta och äta resten.

Behöver jag vara orolig? Är den rå? Eller tillräckligt lagad?

När "märker" man att den var dålig?
    Alltså att man kräks eller liknande.

• Svar på tråden Lite rosa nyans kyckling - farligt?
  • SpanskaFlugan

Är det salmonella du är orolig för? Det har en inkubationstid på 24 timmar. Men salmonella i svensk kyckling är väldigt ovanligt så du behöver inte vara orolig.

• Jätteförvirrad
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-03 19:46:50 följande:

Är det salmonella du är orolig för? Det har en inkubationstid på 24 timmar. Men salmonella i svensk kyckling är väldigt ovanligt så du behöver inte vara orolig.

Okay!

Vad tycker du om kycklingen på bilden då? Ser den rå ut?
  • SpanskaFlugan

Den ser lite rosa ut men den ser inte rå ut. Rå kyckling har en blank snittyta.salmonella dör vid 70 graders upphettning så frågan är om din kyckling hunnit dit eller inte, omöjligt att säga.

• SpanskaFlugan
    Jätteförvirrad skrev 2014-08-03 21:01:13 följande:

Okeej. Men om jag klarar mig till morgondagen så är det lugnt eller?

Om du klarar dig i 24 timmar från att du åt kycklingen är det lugnt. :)
  • Maria Donis

Hejsan!

Det stämmer att svensk kyckling inte har ngn salmonella. Vid förekomst så avlivas hela flocken och går till destruktion. Det finns dock ingen garanti att den kyckling som serveras på svenska restauranger är svensk. Snarare tvärtom, ca 70% av den kyckling som serveras på restaurang och storhushåll är importerad. Vill man vara säker på att det är svensk kyckling så kolla efter den gula pippin.
    Hälsningar
    Maria Donis/Svensk Fågel

• Ogago

Upptäcker man kycklig som inte är tillräckligt tillagad på restaurang så ska man säga till, hjälper inte det ska man klaga, hjälper inte det ska man kräva pengarna tillbaka.
    Jag antar, jag hoppas, att resauranger är sjukt försiktiga när det gäller kyckling.

Min favoriträtt kommer aldrig att bli "sushi chicken".

Svar på tråden Lite rosa nyans kyckling - farligt?