• kornelia

PMD, eller svår PMS!

Hej, tänkte bara berätta lite om en väldigt intressant artikel som jag läste idag. Visserligen var den publicerad i tidningen "Amelia" så den vetenskapliga procentsatsen kanske inte är 100, men iaf. För mej som lider oerhört av mina PMS -besvär var denna artikel väldigt intressant och tänkte att kanske fler ville ta del av detta!
    Det hela gick ut på att man benämner PMS för PMD i de fall då kvinnan upplever PMS-liknande besvär redan från ägglossning och fram till mens. Besvären blir ofta värre än vid vanlig PMS, man blir m a o MER svullen, deppig o ja, allt det där som de flesta av oss bara avskyr ...
    Vill ni läsa mer om detta så finns den i nya numret av Amelia.
    Behandlingsmetoder stod det inte så mycket om, man nämde dock att en del människor blir hjälpta av "lyckopiller" vilket ju höjer stämningsläget men det hjälper ju inte mot de andra besvären som svullnad tex.

/K

• Svar på tråden PMD, eller svår PMS!
  • kornelia

ville bara puffa lite så fler får chans att se detta! Kan vara väldigt skötn att läsa om detta om man lider av svår PMS, som jag...Endast 7 % av alla kvinnor har detta dock.

• emmizenma

Väldigt intressant.
    Vad räknas som svår PMS?

Jag upplever PMS från Äl till mensens slut. Vissa månader värre och vissa månader mindre....

• piixelslyna

Vad är PMS för något egentligen?

• Jonna S

TS: Intressant! Jag ska kolla för det låter precis som jag!

rauseus: PMS är en förkortning av premenstruella störningar. Symptomen kan vara att man blir ilsken av sig, ömmande bröst, lätt att ta till gråten ja, u name it. Eländigt är det iallafall.

• piixelslyna

Jonna S -> Aha. Blir man diagnoserad med PMS? För symptomen låter precis som det jag 'lider' av. ^^

• Andrundrun

Jag trodde att alla hade PMS? Min PMS är inte att leka med kan jag tala om.

• Nicki04

PMS= Premenstruellt syndrom

• skriva

kornelia: jag har SVÅR PMS.

Jag har typ alla symptom som finns, och mycket av dem.

Jag har hört förut att de gärna ger lyckopiller mot detta. Jag kommer aldrig att ta lyckopiller eftersom jag har migrän och då vill jag INTE ta något som rubbar serotoninhalten alls. Det kan bli värre då.

Vad har du själv försökt med och har det på något sätt hjälpt?

Jag har svullnad, depression, huvudvärk, ibland svår migrän, yrsel, sömnsvårigheter trots stor trötthet, illamående och blodsockersvängningar. Ibland hjärtklappning.

Det var bättre under de år jag tränade hårt men det kan jag inte göra längre eftrsom migränen sätts igång av det.

Vissa gånger är det lättare om jag håller strikt diet. Jag har testat att äta utan socker, salt och fett de dagar då PMS:en är väst och vissa gånger har det fungerat. Jag dricker också extra mkt vatten för att inte bli så svullen. ibland fungerar det, ibland inte.

Jag hoppas det ska bli bättre efter förlossningen i början på juni. Just nu lever jag i ett ofattbart lyckorus helt fri från detta gissel! jag känenr mig så konstigt JÄMN. Det måste var asåhär det känns för folk som inte har PMS. jag känner mig liksom som mig själv hela tiden och har så bra humör. Jag har inga av de humörsvängningar man hör att gravida kan få. Det hade jag de första veckorna bara.

• kornelia

Hej! Vad bra att ni som kände igen er såg detta!
    Vad som räknas som "svår PMS" är nog egentligen lite subjektivt , beroende på hur individen uppfattar sina besvär.
    Andrundandrun: precis som du skriver "lider" nog de allra flesta kvinnor av PMS (om man inte äter p-piller, som jag iof sig upplever att de ger PMS hela månaden istället...). Den här artikeln riktade sig dock till de kvinnor som upplever att deras PMS börjar väldigt tidigt innan mens, dvs redan från ÄL vilket gör att man ju praktiskt taget har PMS-besvär HALVA månaden!
    PMS-besvären blir ofta värre än vid "vanlig PMS" oxå...
    Skriva: Jag upplever precis som du att det hjälper med fysisk aktivitet, träning & så. Men upplever dessvärre att besvären blivit värre efter förlossningen (mars-05).
    Annars vet jag faktiskt inte vad man kan göra, är nog bra att dricka mkt vatten o röra på sig mkt...Lyckopiller är väl bara aktuellt i de fall då man tycker "deppigheten" är det vrsta av det hela, själv tycker jag svullnaden är GRÄSLIG Upplever oxå att min träning (löpning) går MYCKET sämre tiden mellan ÄL & mens.

Svar på tråden PMD, eller svår PMS!