• Modernmom

Delade magmuskler! hur gick ni tillväga för att få operation betald av Landstinget?

Jag har fött tre stora barn på mellan 3,8-4,5 kilo under en period på 9 år och min mage har växt enbart rätt ut, man har knappt sett att jag varit gravid bakifrån. Framåt har däremot min mage varit enorm!! Detta har gjort att mina magmuskler helt sabbats.

Nu är lillan 4,5 år och jag har nått min vikt innan alla graviditeter och jag är 174 cm lång och väger 65 kg, vilket är min idealvikt. Min mage har gått tillbaka och jag har enbart lite bristningar runt naveln som vittnar om barnafödande. OM jag håller in magen....

Vilket jag måste göra hela dagarna för att hålla mig uppe. Släpper jag ut magen "ramlar" den ner, precis likt alla bilder jag sett på Diastasis recti, som är det medicinska begreppet för delade magmuskler.

I början fick jag en liten upphöjning strax nedanför naveln när jag spände magmusklerna, men efter att jag började jobba med ett fysiskt arbete har detta bara förvärrats och jag har nu en hel limpa som åker ut mellan magmusklerna, ända upp till revbenen....

Jag kan inte göra situps, jag kan inte bära tungt och jag kan inte ens schamponera håret eller sträcka mina händer upp över huvudet utan att det åker ut.

Jag har länge vägrat operation eftersom jag inte upplevt problem med det mer än estetiskt, men nu när det förvärrats och jag ser hur tillståndet kan förvärras är jag mer och ner övertygad om att jag vill opereras.

Men hur går jag tillväga?
    Vem kontaktar man?
    Hur lång tid tar handläggningen?
    Vilken metod använder man?

Min dröm är att sy ihop magmusklerna och lägga förstärkande nät över via titthålsoperation. Och om det är möjligt skulle jag vilja förstora brösten genom samma snitt, samt sterilisera mig. Är det någon som gjort detta?

Jag vill absolut inte öppna från höft till höft med bikinisnitt, så jag ställer mig tveksam till operation om det är ända alternativet.

Så hjälp mig att få lite klarhet och berätta om era erfarenheter! Eller häng med i tråden om ni har samma problem och mål!

• Svar på tråden Delade magmuskler! hur gick ni tillväga för att få operation betald av Landstinget?
  • strojes

Mitt råd är att först ta kontakt med Olga Rönnberg som driver Mamma Fitness. Hon har hjälpt många med delade magmuskler (flera av de med inställning att det bara är en operation som kan hjälpa dem) med hjälp av bra kost och anpassad träning. 
    Hon har gett ut en bok "Träning för nyblivna mammor" som riktar sig till alla kvinnor som vill komma iform med många bra tips till hur man ska tänka när man tränar efter att ha fött barn.
    Nu i augusti släpper hon sin andra bok "Styrka för kvinnor". Som kan ses lite som en fortsättning på den första boken med mer inriktning på styrketräning och kost.
    I sitt företag håller hon PT-träning via nätet med personlig kostplan och träningsupplägg. 
    Adress till hennes hemsida: www.mammafitness.se/
    Hon finns även här på facebook.

Lycka till!

• Modernmom

Tack! Jag glömde skriva det, men jag har redan tränat med hjälp av rehabilitering pga mina ryggproblem. Min kiropraktor och läkaren på kliniken ansåg att mina magmuskler inte kunde tränas ihop och dessutom förvärrades problemen när jag tränade, så den vägen har jag redan provat. Tack ändå för tips!

• Iselin

Träning kan hjälpa till att få det bättre. Men många behöver sy ihop magmusklerna, och det kan man göra med endoskopi, men då ska du inte ha överskottshud.

Snitt från höft till höft innebär bukplastik där man också tar bort överskottshud.Förstora brösten kan du inte göra med något av de snitten, utan det är ett snitt som läggs under bröstet eller i armhålan. Om du vill göra operationerna samtidigt med samma kirurg så måste du gå till en privatklinik, landstinget brukar inte betala bröstförstoringar.

Sterilisering vet jag inte så mycket om, mer än att det kan du nog inte göra samtidigt som de andra operationerna.

• Modernmom
    Iselin skrev 2014-08-04 11:22:13 följande:

Träning kan hjälpa till att få det bättre. Men många behöver sy ihop magmusklerna, och det kan man göra med endoskopi, men då ska du inte ha överskottshud.

Snitt från höft till höft innebär bukplastik där man också tar bort överskottshud.Förstora brösten kan du inte göra med något av de snitten, utan det är ett snitt som läggs under bröstet eller i armhålan. Om du vill göra operationerna samtidigt med samma kirurg så måste du gå till en privatklinik, landstinget brukar inte betala bröstförstoringar.

Sterilisering vet jag inte så mycket om, mer än att det kan du nog inte göra samtidigt som de andra operationerna.

Bröstoperationen tänkte jag betala för själv, givetvis. Men jag tänkte att jag då bara behöver sövas en gång för alla ingreppen... Jag har ingen överflödig hud direkt, så då behöver jag inte bukplastiken. Skönt om det kan göras endoskopiskt...

Brösten kan man fixa om man gör bukplastiken, det var därför jag tänkte man kanske kan lyckas med det även vid endoskopi...

Men vem tar man kontakt med?
  • Iselin

Du kan nog inte betala landstinget för att göra plastikoperationer samtidigt som andra operationer. Plastikkirurger gör inte sterilisering osv. Det enda sättet du kan göra är att beställa konsultation hos en privat plastikkirurg. Du får då träffa en kirurg som berättar om just dina möjligheter, om de kan göra båda operationerna samtidigt, vad det kostar och hur det ska gå till. Och tror du ändå landstinget kan fixa detta, ja då får du försöka gå till vårdcentralen och fråga om saken och be om remiss.

Svar på tråden Delade magmuskler! hur gick ni tillväga för att få operation betald av Landstinget?