Delade magmuskler! hur gick ni tillväga för att få operation betald av Landstinget?
Jag har fött tre stora barn på mellan 3,8-4,5 kilo under en period på 9 år och min mage har växt enbart rätt ut, man har knappt sett att jag varit gravid bakifrån. Framåt har däremot min mage varit enorm!! Detta har gjort att mina magmuskler helt sabbats.
Nu är lillan 4,5 år och jag har nått min vikt innan alla graviditeter och jag är 174 cm lång och väger 65 kg, vilket är min idealvikt. Min mage har gått tillbaka och jag har enbart lite bristningar runt naveln som vittnar om barnafödande. OM jag håller in magen....
Vilket jag måste göra hela dagarna för att hålla mig uppe. Släpper jag ut magen "ramlar" den ner, precis likt alla bilder jag sett på Diastasis recti, som är det medicinska begreppet för delade magmuskler.
I början fick jag en liten upphöjning strax nedanför naveln när jag spände magmusklerna, men efter att jag började jobba med ett fysiskt arbete har detta bara förvärrats och jag har nu en hel limpa som åker ut mellan magmusklerna, ända upp till revbenen....
Jag kan inte göra situps, jag kan inte bära tungt och jag kan inte ens schamponera håret eller sträcka mina händer upp över huvudet utan att det åker ut.
Jag har länge vägrat operation eftersom jag inte upplevt problem med det mer än estetiskt, men nu när det förvärrats och jag ser hur tillståndet kan förvärras är jag mer och ner övertygad om att jag vill opereras.
Men hur går jag tillväga?
Vem kontaktar man?
Hur lång tid tar handläggningen?
Vilken metod använder man?
Min dröm är att sy ihop magmusklerna och lägga förstärkande nät över via titthålsoperation. Och om det är möjligt skulle jag vilja förstora brösten genom samma snitt, samt sterilisera mig. Är det någon som gjort detta?
Jag vill absolut inte öppna från höft till höft med bikinisnitt, så jag ställer mig tveksam till operation om det är ända alternativet.
Så hjälp mig att få lite klarhet och berätta om era erfarenheter! Eller häng med i tråden om ni har samma problem och mål!