• cessi02

Gravid v.7 och mår hemskt dåligt

Jag är gravid för första gången (vecka 7) och de senaste dagarna har jag mått fruktansvärt dåligt. Jag vet inte om det är vädret (30+ grader) eller graviditeten men trots att jag äter och dricker som jag ska så orkar jag knappt stiga upp ur sängen. Så fort jag varit uppe en kortare stund får jag svimningskänslor och måste lägga mig ner, och så här håller det på. Igår kväll var jag ute på en kort promenad när det blivit svalare och kände mig genast lite bättre, men så fort jag vaknade imorse var det dåliga måendet tillbaka... Kan ju knappt gå ut genom dörren när jag mår såhär dåligt. Någon annan som känt så här under tidig graviditet? Trodde lågt blodtryck kom först senare i grav...
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Gravid v.7 och mår hemskt dåligt
  • KarinIngrid

Hej
    Jag är gravid och går in i vecka 8 imorgon
    de senaste två veckorna har jag kännt precis som du
    otroligt trött, yrslig, svimfärdig och så lätt illamående på det. Inte spytt men svårt att äta för det tar liksom emot.
    Jag har förstått att det är vanligt vid det här stadiet i graviditeten då all energi i kroppen går åt till att bilda att det nya i kroppen!
    Vad jag har hört och läst så borde det lätta framåt vecka 10
    så det är bara att försöka härda ut trots att det är tufft.

• isabellab

Ofta sjunker blodtrycket i början av graviditeten också.

Det är ju extra jobbigt med värmen så drick mycket, gärna med kolhydrater i så tar kroppen lättare upp det. Kanske göra smoothies, soppor etc?

Jag kör stödstrumpor också vilket jag tycker hjälper!

• cessi02

Okej jag trodde det var först senare som blodtrycket sjönk. Jag har redan lågt blodtryck till och från och dessutom har jag svimmat en hel del i mina dar så jag tycker inte alls om känslan av att vara svimfärdig... Känns ju heller inte särskilt skönt att man redan är varmare än normalt och så ska det dessutom vara så varmt ute... tack för tipsen om smoothien och stödstrumpor!

KarinIngrid, mår du fortfarande lika dåligt?

• KarinIngrid

Jag är fortfarande väldigt trött hela tiden, men jag har lärt mig att hantera det lite bättre. Till exempel har jag alltid nåt ätbart på sängbordet, en banan, knäckemacka, ett paket russin, så äter jag nånting direkt när jag vaknar, innan jag stiger ur sängen, för då får jag upp lite blodsockernivå och slipper svimma när reser mig!
    Sen ser jag till att hela tiden dricka mycket. Har börja ha lite honung i teet och märker att jag blir piggare och mindre yrslig av det.
    Jag ser till att resa mig väldigt sakta varje gång jag ska resa mig, då jag annasr blir yrslig direkt.

På jobbet har vi ett vilorum och jag ser till att lägga mig nån 10 minuter på förmiddag och eftermiddagen, då får jag lite extra energi och orkar klara mig genom arbetsdagen.

Att motionera är inte att tänka på än då jag blir flåsig och anfådd bara av att ta en trappa hemma!

Pratade med min väninna som också är gravid, hon upplevde samma sak i början, hon sa att för henne kom vändningen i vecka 11. Då blev det tvärtom att hon fick massa energi och kände sig väldigt pigg och välmående.

Så vi får hoppas att det vänder för oss också om ett par veckor!

Svar på tråden Gravid v.7 och mår hemskt dåligt