• DanceMonkeyDance

Bråkig 4 åring

Min son är 4 år och har världens energi, leker och busar som vilken unge som helst. Men han kan bli väldigt arg, skrikig, bestämd, bitas, slåss, spottas vägrar att lyssna och sitta still. Ibland känns det omöjligt att ens handla med honom. Han har en storebror som är lugn som en filbunke som han ofta ger sig på och bråkar med. Det känns så ledsamt! Jag jobbar med min 4 åring varje dag med hans beteende och jag har tålamod men känner mig ofta ledsen över allt. Annars är han kärleksfull, mysig och glad.
    Igår var vi på kalas hos min syster och jag råkade höra dem prata om min son, att han absolut har adhd.
    Jag låtsades som om jag inte hörde men blev så förbannad nu i efterhand och ledsen.
    Jag har tron att hans beteende är en del av hans utveckling/faser.
    Några handfasta tips på hur man kan få slut på hans beteende?

• Svar på tråden Bråkig 4 åring
  • sextiotalist

Fast bry dig inte om vad din syster säger, men varför inte ändå försöka med verktyg som man använder för barn med problematik. De kan ju även användas för normalstörda barn som behöver mer styrning än andra.

• SIN74

Jag känner igen vad du skriver. Det snackas om mitt barn också. Allt måste förberedas och de uppfattas som att vi daltar och förfördelar barnet. Skitjobbigt. Jag fick mycket hjälp av boken: Problemskapande beteende av Bo Hejlskov Elven. Han har en hemsida också. Försök att bortse från deras kommenarer och koncentrera dig på barnet.

• Sunshine02

Har precis läst en föräldrabok där det står lite om olika åldrar. Om 4åringen står det "lynnig och kan ha ständiga humörsvängningar" och "kan bli arg och aggressiv i samband med humörsvängningarna". (Vilket jag iof tror många barn kan bli i förskoleåldern överhuvudtaget).

Brukar du sätta ord på hans känslor och visa förståelse för dom? Det hjälper mycket då min son blir arg. Jag tycker nu att han blivit mycket lugnare än tidigare och förhandlar mer än bara blir rakt igenom arg.

• Fanndis

Snabbt svar bara, sorry.

Din son verkar kunna vara ett "explosivt barn" eller "spirited child" som det gärna kallas på engelska. Jag har också ett sånt här hemma.

Om du tycker om att läsa böcker om sånt, kan jag rekommendera "Explosiva barn", samt (på engelska) "How To Raise Your Spirited Child", "Taming The Spirited Child" och "Siblings Without Rivalry".

• tilde72
    Sunshine02 skrev 2014-08-05 21:19:47 följande:

Har precis läst en föräldrabok där det står lite om olika åldrar. Om 4åringen står det "lynnig och kan ha ständiga humörsvängningar" och "kan bli arg och aggressiv i samband med humörsvängningarna". (Vilket jag iof tror många barn kan bli i förskoleåldern överhuvudtaget).

Brukar du sätta ord på hans känslor och visa förståelse för dom? Det hjälper mycket då min son blir arg. Jag tycker nu att han blivit mycket lugnare än tidigare och förhandlar mer än bara blir rakt igenom arg.

Du skriver om att "sätta ord". Beskriv närmare hur du menar!
Svar på tråden Bråkig 4 åring