• hallå02

Jobbigt Beslut...

Jag står inför ett jobbigt beslut och behöver eran hjälp.
    Jag ska börja gymnasiet åk 2 Natur. Jag har både märkt och hört att det handlar mycket om kontakter i arbetslivet... Är det verkligen så avgörande med kontakter????

bNu står jag inför valet mellan att gå kvar på mitt halvdana gymnasium som har krånglat en hel del ELLER pendla 1 timme varje dag till en "kändis skola" (bokstavligen), fullt med kända kontakter, och som ägs av min plastmamma. Jag kommer alltså in hur lätt som helst med hennes hjälp... Det är en möjlighet som endast jag har.. O emellanåt känner jag att jag borde ta vara på den mer. Jag är ambitiös och satsar på skolan. Men att pendla en timme, förlora fritiden och vännerna? Är det värt?

Vad ska jag göra? Jag har världens möjlighet framför mig, men ändå tvekar jag?
    Hur ska jag göra? Hur ska jag tänka?
    Har grubblat hela sommaren. Behöver någons hjälp! :(

VILL HA ALLA MÖJLIGA SYNVINKLAR PÅ DETTA
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-04 16:08
    Vill förtydliga att detta är en väldigt populär skola, har massa ansökningar, svårt att komma in och eleverna som går där är kända personers barn.

Den skolan jag går på nu är en liten fattig sak som haft problem och ska byta ut rektor m.m. ...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-04 16:35
    Vad händer med allt annat?

Det är väldigt krävande att läsa Naturvetenskap och pendla tåg 1h och åka 2 bussar. allt det 2 ggr om dagen. Kan ta över 4h sammanlagt! jag måste upp 5:00. Ta 7:00 tåget.. Tänk då också på hur SJ är med sina förseningar och speciellt under vintern.

Och på det ska jag övningsköra...?. Kommer vara hemma 19:00 om dagarna. Då har man plugg o göra hemma också..

Den skolan jag går på nu har dessutom krånglat till skolgången så att vi inte har haft en sån bra nivå på lärandet och så måste jag läsa fysik 1 vid sidan av (då vi inte haft lärare). Så jag kommer ligga efter i kemi, biologi, fysik osv. Pga nivå-skillnaderna.

Är det ens möjligt? Eller går man in i väggen?
    Det kommer bli påfrestande och jobbigt.Tiden räcker inte. Fritid ens en sekund blir ett nej nej.

Är det värt för kontakter? :s och mentala hälsan?
  • Svar på tråden Jobbigt Beslut...
  • hallå02

Men vad händer med allt annat?

Det är väldigt krävande att läsa Naturvetenskap och pendla tåg 1h och åka 2 bussar -> 2 ggr om dagen. Kan ta 4h sammanlagt. jag måste upp 5:00. Ta 7:00 tåget.. Tänk då också på hur SJ är med sina förseningar och speciellt under vintern.

Och på det ska jag övningsköra.... Kommer vara hemma 19:00 om dagarna. Då haran plugg o göra hemma också..

Den skolan jag går på nu har dessutom fuckat up skolgången så att vi inte har haft en sån bra nivå på lärandet och så måste jag läsa fysik 1 vid sidan av (då vi inte haft lärare).

Det kommer bli påfrestande och jobbigt.Tiden räcker inte. Fritid ens en sekund blir ett nej nej.

Är det värt för kontakter? :s

• hallå02
    Aniiee skrev 2014-08-04 16:10:11 följande:

Eh... BYT! Duh!

boundforglory skrev 2014-08-04 16:18:55 följande:

Klart det har med kontakter att göra men knappast med vilken gymnasieskola man har gått på.

Men vad händer med allt annat?

Det är väldigt krävande att läsa Naturvetenskap och pendla tåg 1h och åka 2 bussar -> 2 ggr om dagen. Kan ta 4h sammanlagt. jag måste upp 5:00. Ta 7:00 tåget.. Tänk då också på hur SJ är med sina förseningar och speciellt under vintern.

Och på det ska jag övningsköra.... Kommer vara hemma 19:00 om dagarna. Då har man plugg o göra hemma också..

Den skolan jag går på nu har dessutom fuckat up skolgången så att vi inte har haft en sån bra nivå på lärandet och så måste jag läsa fysik 1 vid sidan av (då vi inte haft lärare).

Är det värt för kontakter? :s
  • Anonym (Attityd)

Ts gå kvar för med din attityd så kan du ha de bästa kontakterna men du blir genomskådad och får inget jobb iaf...varför...jo för din attityd

• hallå02
    Anonym (Attityd) skrev 2014-08-04 16:37:54 följande:

Ts gå kvar för med din attityd så kan du ha de bästa kontakterna men du blir genomskådad och får inget jobb iaf...varför...jo för din attityd

Jag har en god attityd, alltid. Kämpar som ett djur med allt. Men jag vågar inte slänga mig in i vad som helst. :/ Är väl snarare min rädsla som är ivägen.
  • Anonym (Attityd)
    hallå02 skrev 2014-08-04 16:42:20 följande:

Jag har en god attityd, alltid. Kämpar som ett djur med allt. Men jag vågar inte slänga mig in i vad som helst. :/ Är väl snarare min rädsla som är ivägen.

Fast du visar inte den sk "goda attityden" här så det tror jag vad jag vill om
  • hallå02
    boundforglory skrev 2014-08-04 16:18:55 följande:

Klart det har med kontakter att göra men knappast med vilken gymnasieskola man har gått på.

Jo jo, men jag har bra beryg i alla kurser hittills. Vilket kommer öka mina chanser att jag kommer in på vilken högskola jag än bestämmer mig för att gå på.

Sedan beror det väl på vad man kan också och inte bara kontakter?

Ska jag satsa?

Jag är rädd för att inte orka med extrem pendling + superplugg. Jag kan lägga ner min själ i detta svar ja. men Kroppen säger stopp efter ett tag.
  • hallå02
    Anonym (Attityd) skrev 2014-08-04 16:47:55 följande:

Fast du visar inte den sk "goda attityden" här så det tror jag vad jag vill om

Sen så känner du inte mig heller :)

Och just nu råkar jag ha rätt så mycket beslutsångest på mig och väldigt lite tid kvar.
Svar på tråden Jobbigt Beslut...