• mallar

Hjälp med klädstorlek på bebis

Min dotter är nu 6,5 månader och har nu storlek 74. Hon väger knappt 10 kg och är drygt 70 cm (hon är en ganska stor tjej). Nu till mitt dilemma. I december/januari åker vi till varmare breddgrader en månad. Då kommer hon vara 11 månader. Jag tänkte redan nu fynda lite sommarkläder hon kan ha då (nu är det billigt och december kommer det vara svårt att köpa sommarkläder till en bebis).
    Vilken storlek ska jag köpa? Räcker 80 eller behöver jag köpa 86 tror ni?

• Svar på tråden Hjälp med klädstorlek på bebis
  • kluckis

Min dotter hade började med stl 74 när hon var 6mån och började med 86 när hon var 1år :)

Kan ju vara skönt att ha lite luftiga kläder när de är varmt så jag skulle köra på 86

Min tjej som har stl 86 väger 11,5kg och runt 77lång men beror ju så mkt på kroppsbyggnaden :)

• mallar
    kluckis skrev 2014-08-04 17:50:11 följande:

Min dotter hade började med stl 74 när hon var 6mån och började med 86 när hon var 1år :)

Kan ju vara skönt att ha lite luftiga kläder när de är varmt så jag skulle köra på 86

Min tjej som har stl 86 väger 11,5kg och runt 77lång men beror ju så mkt på kroppsbyggnaden :)

Toppen. då kanske jag ska köpa 86 då. 
  • Dixie

jag hade nog köpt 86 - gör ju inget om det är lite stort, klänningar och linne etc funkar ju även om de är lite stora! 

• Mellanmjölkens land

Vår lilla började med 74 på överkroppen runt 4-5 mån. Är nu 9 mån och har 80 men vissa plagg i 86. 74,5 cm och knappt 9kg.

Jag tycker det skiljer massor mellan olika märken. När det gäller leggings/byxor är mitt tips att sikta på byxor med långa ben och inte alltför mycket "blöjrumpa". Det är smidigare att vika upp för långa ben än att vika ned för hög midja

• Mellanmjölkens land

Vår lilla började med 74 på överkroppen runt 4-5 mån. Är nu 9 mån och har 80 men vissa plagg i 86. 74,5 cm och knappt 9kg.

Jag tycker det skiljer massor mellan olika märken. När det gäller leggings/byxor är mitt tips att sikta på byxor med långa ben och inte alltför mycket "blöjrumpa". Det är smidigare att vika upp för långa ben än att vika ned för hög midja

• Paincake

Min tjej var också å det stora hållet som bebis (rund som en köttbulle, m a o) och började med stl 74/80 redan som fyra-fem månader. Förra sommaren var hon 7-10 månader och använde 86 i kläder redan då. 

Men i o m att hon blev mera rörlig har hon sprungit av sig en del av hullet och har kunnat ha samma kläder i stl 86 även denna sommaren. Billigt och bra

• mammalovis

Det är betydligt lättare att få tag på leggings i storlek 86 än 80, då lilla flick har större utbud, anser jag.

Min dotter är normal på både längd och vikt, men då det varit så svårt att hitta billiga leggings i 80 har vi köpt 3/4 i storlek 92, så kan hon använda dem som hellånga nu och som korta nästa sommar då hon är 2 år. Det skiljer inte så mycket i midjan då blöjan stjäl lika mycket, tycker jag.

• mallar

Okej, nu har jag gått crazy på kappahls barnrea. Halva reapriset på allt i nätbutiken. Köpte allt i storlek 86. Hoppas nu bara att det passar i december Solig

Tack alla för bra input!

Svar på tråden Hjälp med klädstorlek på bebis