• Anonym (snål?)

Tar frisören mer betalt för en uppsättning om den vet att jag ska gifta mig? :O

Jag ska gifta mig hemligt och borgligt! 
    Jag ska inte se ut som en klassisk brud utan jag ska ha en finklänning från lindex och istället lägger vi pengarna på kvalitetsringar och en bröllopsresa. 
    Grejen är att jag gärna vill gå och fixa håret hos frissan iaf men funderar nu på om de tar mer betalt för en bruduppsättning än för en vanlig festfrisyr om man säger.
    Jag ska inte ha nåt avancerat med pärlor eller blommor och grejer i håret så jag tycker inte att jag borde betala mer bara för att jag ska gifta mig..
    Hur funkar det? 

• Svar på tråden Tar frisören mer betalt för en uppsättning om den vet att jag ska gifta mig? :O
  • MsFry

Säg inte att du ska gifta dig!

Allt med "brud-" eller "bröllop-" som förled kostar alltid mer även om det är samma sak som tex en festuppsättning....(eller sminkning eller vad som).

• Fjärilslarv

De flesta frisörer gör det ja, men det beror nog på att man oftast lägger till många fler timmar på en bruduppsättning och oftast så ingår även provuppsättning, någon form av bubbel osv. om du inte ska ha en klassisk bruduppsättning och inte bryr dig om någon slinga ramlar ned så säg fest istället.

• Anonym (snål?)

uhu.. om jag säger att jag ska gå på ett bröllop är det väl lugnt va?
    Jag behöver inte vara fin så länge och tror inte jag bryr mig om att prova fram frisyren först heller.

• Nyfiken gul

en bruduppsättning kostar mer ja för att det krävs mer jobb på en sådan och oftasts ingår en provuppsättning och kanske ibland också sminkning . 

Behöver du bara en vanlig festuppsättning är det en sådan du ska fråga efter och inget annat. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

du kan säga att du ska gifta dig men vilja ha en vanlig uppsättning till fest. Förklara att du ska ha en vanlig klänning och att det är en intim vigsel. 

Du behöver inte krångla eller ljuga.  Frisören kommer inte debitera dig för en dyrare uppsättning per automatik bara för att du säger att du ska gifta dig. Det är inte så det funkar. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (snål?)
    Nyfiken gul skrev 2014-08-04 18:29:45 följande:

du kan säga att du ska gifta dig men vilja ha en vanlig uppsättning till fest. Förklara att du ska ha en vanlig klänning och att det är en intim vigsel. 

Du behöver inte krångla eller ljuga.  Frisören kommer inte debitera dig för en dyrare uppsättning per automatik bara för att du säger att du ska gifta dig. Det är inte så det funkar. 

Ja det känns ju lite pinsamt att sitta och ljuga för att få ner priset.. 
    Samtidigt är det inget avancerat jag vill ha.
  • Frisörskan

Säg att du vill ha en festuppsättning. En bruduppsättning kostar mycket mer oavsett om det är samma frisyr!

• Anonym (!)

Kort, korrekt och koncist:

Beställer du en festuppsättning så blir du debiterad för en festuppsättning.

Beställer du en bruduppsättning så blir du debiterad för en bruduppsättning.

Festuppsättning är billigare än bruduppsättning. Så beställ det du ska ha så blir det bra ska du se.

• Anonym (Kollat)
    Anonym (!) skrev 2014-08-04 19:19:10 följande:

Kort, korrekt och koncist:

Beställer du en festuppsättning så blir du debiterad för en festuppsättning.

Beställer du en bruduppsättning så blir du debiterad för en bruduppsättning.

Festuppsättning är billigare än bruduppsättning. Så beställ det du ska ha så blir det bra ska du se.

Min erfarenhet också, ingen av de frisörer jag kollade med tvingade en att betala ett dyrare bruduppsättningspris bara för att man skulle gifta sig. De var snarare tydliga med vad skillnaden var, vanligen ingen provuppsättning/konsultation innan, de tar längre tid på sig att göra frisyren och man får litet förtäring. Ofta ingår även hjälp med påklädning o.s.v.

Skulle du, mot förmodan, råka ut för en frisör som vill debitera mer bara för att du ska gifta dig så skulle jag vända på klacken och gå därifrån. Men jag tänker att det måste vara några riktiga stolpskott till frisörer, jag råkade tack och lov inte på någon.
  • Anonym (ja)

Så var det för mig. Kontaktade en frisör om bruduppsättning och smink och fick ett snordyrt prisförslag, de ansåg att jag behövde hela paketet med lunch och bubbel på salongen, plus hjälp med påklädning.

Bokade senare en festuppsättning med sminkning och sade att jag "skulle på bröllop" (Flört). Påklädningen fick jag hjälp med av best mans flickvän och både frisyr och smink var intakt hela dagen, kvällen och halva natten. Om jag minns rätt blev det ungefär halva kostnaden.

Svar på tråden Tar frisören mer betalt för en uppsättning om den vet att jag ska gifta mig? :O