Hoho TS, nu ska du få höra min helg så kan du skatta dig lycklig sen.
Vi skulle hälsa på svärfar i sommarstugan, min mans syster (45 år gammal) bor fortfarande med honom både i stan och på semestern för hon är inte riktigt som folk är mest. Hon har en egen lägenhet som bara står men vågar inte sova där själv, och hon fyller gärna både den och svärfars lägenhet med loppisfynd och dumpsterdive-saker.
Svärfar har en labbe och systern har skaffat en hund som varit vild och har varit väldigt rädd och aggressiv, när hon fick hem den från östeuropa så högg den henne i handen så hon fick opereras i tre timmar på universitetssjukhus, precis vad man vill att skattepengar ska gå till. 
Hon kan inte alls förstå att vi inte vill ha våra barn runt hunden och hunden ska med henne överallt. Både hon och svärfar är helt tokiga i sina hundar, båda smygmatar hundarna hela tiden- vid bordet, direkt från finporslinet, ur kylskåpet om så är. Med resultat att man varken kan laga mat eller äta hos dem utan att ha en dräglande jycke i skrevet och hundhår överallt. Eftersom de heller inte diskar särskilt ordentligt så kan man mycket väl få hundens gamla matrester på sin tallrik till nästa måltid.
Nedre våningen stank otvättad blöt hund så man mådde illa (och jag vet många som har hund utan att det stinker så), det var hundhår i smöret, gammal hundmat i kylen, skitäckliga rester överallt. Syster är besatt av att inte slänga mat, när svåger och barn var där veckan innan föreslog hon på fullt allvar att de skulle äta fyra dagar för gammal köttfärs till lunch, och blev sen förbannad när svåger drog iväg och köpte nöd-burgare åt sig och barnen. Svågerns fru har blivit matförgiftad två gånger redan av systerns "kokkonst" och vägrar numera att åka dit ens.
Annexet där vi sov är jättefint och där får inte hundarna vara, tack och lov. Men eftersom ingen av dem orkar städa fick vi kasta ut eller döda ett dussin ganska stora spindlar innan vi kunde sova där, det var inte ens alla spindlar utan bara de som direkt riskerade att hamna i sängen medan vi sov.
Nästa morgon hade jag glädjen att se syster göra morgonmacka till hundarna och sticka in hela näven i munnen på sin hund, varefter hon glatt hanterade osten och gurkan till frukosten utan att tvätta händerna.
Hon har också för sig att göra "hälsoshots" till lilla pappa på grönsaker som ser lite gulnade och slemmiga ut och frukt som har sett sina bästa dagar. I denna från början osmakliga sörja landade en geting. Syster fiskar upp "den stackars getingen, den ska ju befrukta blommorna, den får inte dö" och serverar sen resten till lilla pappa. Jaja, han lär väl få ett starkt immunförsvar om hon inte tar livet av honom... 
Sen skulle vi in till festival. Med hundar. Som hon dels själv matar med vitt bröd och sås och sen låter slafsa i sig allt de kan hitta på marken vid kebabstånd och korvmojar. Fatta vad förvånad hon blir sen när de blir dåliga i magen?
På kvällen åker vi in igen utan hundar med vår bil för att gå på fin restaurang och syster begär doggy bag för en massa stekt potatis "det blir bra till hundarna sen". Jag skäms ihjäl inuti. Kvällen avslutas med att männniskan slänger igen vår bildörr om bältesspännet så det blir en rejäl bula och lackskada på insteget, tack för den! Hade det varit en vanlig människa så hade jag begärt ersättning men hon är inte tillräknelig så man orkar inte.
Slängde ut ytterligare ett dussin spindlar, nästa morgon var det dags för båttur. I en liten plastbåt, med två hundar, varav en skitnervös. Jag hade redan från början sagt att jag stannar iland, gissa om jag var glad för det. Höll andan hela tiden de var borta men både man och son klarade sig helskinnade, tack och lov. Sen försökte hon pracka på oss kompostsopor från en vecka tillbaka när vi skulle åka hem, men jag "glömde" det för vi fick så bråttom iväg.
Min man är lika traumatiserad som jag, vi får lägga oss ner en heldag varje gång efter att vi utsatts för denna syster, som ofta är direkt elak mot honom också, när pappa inte hör.
Varför gör vi då detta? Jo, för att göra svärfar glad. Men frågan är om man inte borde tacka nej nästa år.