• Augustibarn

Trånga tårkanaler

Hej
    nu måste jag fråga här och hoppas få lite svar på mina frågor eller tips..

min son är nu 20 månader och har haft trånga tårkanaler sedan han va typ 2 . 3 månader... bvc sa jag skulle massera och massera och massera... olika massage stilar dök upp och jag har ju masserat och hållt på... mer och mindre i olika perioder... fått antiflamatoriska salvor som tagit bort kladd och smuts men varit bra typ en vecka men rinner fortf.

när jag bodde i skåne hade dom opererat honom efter 1 års dagen men just i den vevan flyttade vi till Kronobergs län och där väntar dom till 1,5 eftersom de ofta ger med sig.... detta har jag hört x antal gånger nu att de kommer släppa

GÖR DET DE ?
    för er som haft samma problem släpper den förbaskade propen i tårkanalen eller är bara operation utväg nu eller ?
    vill verkligen inte söva min lille pojk dom säger också att de är ett enkel ingrep men ÄNDÅ.

har ni några andra tips på hur jag kanske kan göra ? jag tvättar det dagligen och masserar minst 1 gång varje dag ett par minuter...

• Svar på tråden Trånga tårkanaler
  • Annelie 76

På min son växte det bort. Men det hände gradvis så jag kan tyvärr inte tala om när... Jag har aldrig masserat heller.

Han har lite bestående men, när det blåser så rinner det öga som det var mest stopp i. Men annars är han helt normal nu.

• Anonym (10 mån)

Hade samma problem på dottern. Fick höra från BVC att de aldrig gjorde något före 18 mån ålder så vi trodde på det. Träffade vid ett tillfälle en privat barnläkare som sa att remiss borde skrivits vid 10 mån. Opererad tre gånger innan det blev bra.

Kontakta en privat barnläkare som skriver en remiss. Eller ring ögonkliniken direkt och be om en tid för bedömning.

• Augustibarn

Tack för era svar...
    jag får ringa och höra med dom vad dom tycker vi ska göra...

hur gammal var din son när de försvann på honom ? Annelie 76!

• Minaälsklingar

Min son har trång tårkanal han är bara 5 månader och vill operera honom nu i september har sagt att jag inte vill pga sövningen men dom tycker vi ska göra det ändå. Jag har inte ens frågat efter op utan har sökt läkare pga ögoninflammation som inte ger med sig. Jag tycker han är för liten för op o vill inte söva min lille bebis.

Svar på tråden Trånga tårkanaler