• GravidSvetsare

Alla kvinnor som är svetsare och är/har varit gravida hjälp mig! Snälla!

Provar en gång till...

Vill ha svar från alla som varit eller är i samma situation som mig.

Börjar jobba igen nästa vecka, men ska till chefen i veckan och berätta att jag är gravid och vill därför ha mer kött på benen än vad jag har nu. Har sökt genom internet men jag hittar inte ett direkt svar och vill därför veta hur ni har gjort eller hur ni tänker göra. Jag är gravid för första gången och vill inte utsätta mitt barn för fara och därför vill jag veta så mycket som möjligt innan jag talar om för chefen. Jag är första tjejen på detta företag så dom har ingen erfarenhet av detta heller.

Ber er alla därför om hjälp.

Hur ska jag göra? Vad får jag göra? Vad ska jag tänka på? m.m.

Tack så länge :) 

• Svar på tråden Alla kvinnor som är svetsare och är/har varit gravida hjälp mig! Snälla!
  • luddewa

Hej.

Är inte själv svetsare men är byggnadsarbetare(snickare) prata med facket hur du du bör gå till väga eller så ringer du företagshälsovården. Som svetsare inandas du farliga gaser även om man har från luftmasker och grejer.

Vet inte om jag var så mycket till hjälp men :)

• BigMami

Jag är inte heller svetsare men min man är Men personligen skulle inte jag utsätta mig för att andas in dessa gaser och så är det väl ganska tungt? Kanske beror det på inom vilket område man har men plåtar väger ju en del.. Vad säger din barnmorska?

• laila88

Hej!

Jag är inte svetsare än, men utbildar mig till det och är gravid :) Jag har valt att helt avstå från att svetsa. Det finns många säkerhetsåtgärder och håller man sig till de, t ex om du har friskluftsmask och inte svetsar tig eller i rostfritt så går det bra med mera.

Vi har punktutsug och jag själv anser att det inte är tillräckligt säkert. Så jag valde själv att inte fortsätta under graviditeten. 

www.svetsaratt.se/svetsaren/gravida-svetsare

Den länken tyckte jag gav vissa svar, men eftersom det fortfarande inte är så väldigt vanligt med kvinnliga/gravida svetsare är det nog inte den mest undersökta kombinationen.

Ta annars kontakt med arbetsplatsens skyddsombud. Men vad jag läst mig till brukar de flesta gravida svetsare blivit förflyttade till annat sorts arbete under graviditeten om det är möjligt, alternativt gått hem med havandeskapspenning. Men det är nog upp till dig och din chef att komma överens om vad som känns tryggast i just din situation.

Svar på tråden Alla kvinnor som är svetsare och är/har varit gravida hjälp mig! Snälla!