• WWBlogg

Önskelista - okej eller inte på bröllop?

Jag är nyfiken över hur folk resonerar kring önskelistans vara eller inte vara på bröllop. Jag vet att frågan brukar dyka upp med jämna mellanrum, speciellt såhär på sommaren, men jag har nog inte sett en riktig omröstning. 

Observera att inget av alternativen innebär en önskelista som bifogas med inbjudan, det är emot all etikett. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Önskelista - okej eller inte på bröllop?
  • Anonym (ja)

Jag röstade ja. För mig underlättar det jättemycket om jag får tips på vad jag ska köpa. Även om jag känner den som ska gifta sig väl så är det ändå svårt att veta. Jag menar, att köpa en födelsedagspresent till en kompis är inte SÅ svårt, men att köpa något till kompisen + man blir ju lite krångligare. Sådana saker som dom kanske har nytta av till hemmet har jag faktiskt inte koll på och det känns tråkigt att köpa något som dom kanske inte vill ha, bara för att lixom. 
    Så länge inte allt på listan kostar 1000 kr +

• Trinity78

Ja, så länge det inte också ingår en kuvertavgift eller liknande

Reproductively challenged
  • Anonym (rabiata skatan)

Det är bara oorganiserade höns som inte har en presentkoordinator och en vettig lista enligt min mening, och dessa förtappade själar förtjänar i så fall den fulaste trädgårdstomten från loppis.

Jag verkligen avskyr att behöva improvisera presenter till folk man inte känner 100% och sen blir det något dom ändå inte vill ha eller behöver, eller fyra ex av samma grej och fumlande med kvitton och allmänt WT-pinsamt.

Pengar i sjön, helt i onödan, och lång näsa för såväl brudpar som gäster ibland.

Den som inte har en lista när jag är bjuden får ta precis vad det blir, har jag bestämt.

• Liljekonvaljer

Jag uppskattar pnskelista, men det är just vad det är också. Inte säkert att jag köper eller förväntar mig något utav det.

• Eisa

Nej det tycker jag inte. Kärlek ska inte handla om att håva in rätt sorts material.

• Anonym (ja)
    Eisa skrev 2014-08-06 09:22:39 följande:

Nej det tycker jag inte. Kärlek ska inte handla om att håva in rätt sorts material.

Fast nu är det ju tradition att man ger bort något när man går på bröllop och när man vet att folk ändå kommer göra det så är det väl inte så konstigt att man ger förslag? Även gästen vill väl hellre ge något som uppskattas? Känns ju rätt tveksamt om presenterna skulle vara huvudgrejen för brudparet lixom. Det är en extremt liten del av att planera bröllop.. Ordnar man bröllop för presenternas skull så är man ju rätt dum..rätt svår att "går plus" på presenterna. Då kan man lika gärna köpa allt man vill ha för dom pengarna som man lagt på bröllopet.. Jag tror att folk som inte gift sig glömmer bort all annan planering och då känns det som att det enda brudparet gjort är att sitta och önska (kräva?) saker. Det är ju i princip den enda delen av planeringen som gästerna tar del av..  
  • YokohamaNr2

Bor i England och här skulle jag väl säga att det är norm att ha önskelista och ok att det ibland känns opersonligt att klicka några klick på en hemsida och aldrig ens själv få se presenten irl så är det också otroligt smidigt! Så som gäst ja det underlättar för mig

• Butterscotch

Önskelistor är jättebra tycker jag, då är det lättare att ge brudparet någon som de faktiskt vill ha. För present köper man ju hur som helst. Jag tycker att det är viktigt att det finns presentförslag i alla prisklasser eller att man annars (om det mest är dyra grejer på önskelistan) har alternativ såsom presentkort eller annat sätt att lämna del-bidrag så att säga. 

• Anonym (Självklart)
    Eisa skrev 2014-08-06 09:22:39 följande:

Vad handlar då kärlek om, att håva in fel sorts material som man inte är intresserad av?

Det är tradition och hör till god ton att ha med sin en present när man går på bröllop.
Svar på tråden Önskelista - okej eller inte på bröllop?