Bolån vid graviditet
Jag och min sambo sparar till kontantinsats av hus för fullt. Barnlängtan är stor och vi har försökt bli gravida ett tag. Jag undrar, kan vi ha svårt att bli beviljade bolån om banken får veta att vi är gravida (om det skulle ske)?
Vi har räknat på vår budget och sett att vi i dagsläget ligger ca 17.000-19.000:- plus varje månad (skiljer sig lite från månad till månad då min sambo jobbar 3-skift och får mycket OB), och detta är EFTER att alla fasta kostnader är betalda (hyra, bränsle, mat, bredband, tv, telefoni m.m.). I denna budget har vi utgått från de ungefärliga uppgifter som finns om den dyraste villan till salu här där vi bor (månadskostnad för lån+driftkostnad).
Om jag skulle bli gravid under tiden vi söker lånelöfte och sen ansökan om lån, skulle banken då kunna neka oss med denna budget? Om/när barnet är fött så går min lön ner lite, men jag slipper stora transportkostnader till och från jobbet och vi får även barnbidrag så vi har räknat med omkring 9000-12000:- plus varje månad om jag blir mammaledig och då har vi räknat in lån och allt.