• Anonym (önskar ett barn)

Bolån vid graviditet

Jag och min sambo sparar till kontantinsats av hus för fullt. Barnlängtan är stor och vi har försökt bli gravida ett tag. Jag undrar, kan vi ha svårt att bli beviljade bolån om banken får veta att vi är gravida (om det skulle ske)?
    Vi har räknat på vår budget och sett att vi i dagsläget ligger ca 17.000-19.000:- plus varje månad (skiljer sig lite från månad till månad då min sambo jobbar 3-skift och får mycket OB), och detta är EFTER att alla fasta kostnader är betalda (hyra, bränsle, mat, bredband, tv, telefoni m.m.). I denna budget har vi utgått från de ungefärliga uppgifter som finns om den dyraste villan till salu här där vi bor (månadskostnad för lån+driftkostnad).
    Om jag skulle bli gravid under tiden vi söker lånelöfte och sen ansökan om lån, skulle banken då kunna neka oss med denna budget? Om/när barnet är fött så går min lön ner lite, men jag slipper stora transportkostnader till och från jobbet och vi får även barnbidrag så vi har räknat med omkring 9000-12000:- plus varje månad om jag blir mammaledig och då har vi räknat in lån och allt.

• Svar på tråden Bolån vid graviditet
  • fjonkelina

Banken räknar inte på er ekonomiska plan utan till hur verkligheten ser ut enligt deras schabloner.Så dom kollar er årsinkomst och vilken anställningsform ni har. Därefter vad det kostar att leva efter deras schabloner.

Om du är mammaledig men har en fast anställning i att gå tillbaka till så är det troligen inga problem.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................

Jo vi har båda tillsvidare anställning så det är inga problem med detta.

• Anonym (Gun)

Du behöver inte nämna en eventuell graviditet tänker jag

Nej det var min tanke också att inte berätta, men så tänker jag att om vi inte hittar/köper hus inom de månader som ett lånelöfte är giltligt, då måste vi söka nytt lånelöfte och desto längre in i graviditeten kommer jag så det blir synligt och då kanske de nekar oss.

Men sedan så såg jag igår att banker har olika kalkyler för hur de räknar. Ett exempel var Länsförsäkringar som för några år sedan hade som måttstock att man skulle ha 7000-7500:-/mån per vuxen och 2500:-/mån per barn kvar att leva på efter att lån, räntor, amorteringar m.m. blivit betalda. Då räknade jag på vår budget och såg att vi har kvar (efter dessa kostnader) en budget kvar som rekommenderas för en tvåbarnsfamilj och då har vi ändå inga barn än. Då har jag dessutom dragit av mat/hushålls kostnader, tv, bredband, telefoni, bilförsäkringar, CSN m.m.

Då borde det ju inte vara några problem känns det som. Sen får jag naturligtvis räkna med lägre inkomst om jag blir mammaledig, men mina skyhöga kostnader för resor till och från jobbet försvinner under i alla fall 1 - 1 1/2 år och så tillkommer barnbidrag, så överlever gör vi utan bekymmer.

Ska tilläggas att min senaste uträkning är gjord utifrån mer exakta siffror, bl.a. uppgifterna i vår deklaration från förra året och utslaget på 12 månader, det blev lite mer pengar över varje månad än jag räknat med i första inlägget.

Jag ringde upp den bank vi har haft funderingar på att vända oss till angående bolån, och jag fick ett sådant bra besked och ett bra förtroende för dem. Det krav de har på oss vid en kreditprövning är att vi ska ha minst 18.000:- kvar sammanlagt när bolån, amortering och ränta för bolånet är betalt (7500:-/vuxen och 3000:-/barn) för mat, kläder m.m. och det har vi utan problem. När jag blir mammaledig så får jag visserligen mindre summa pengar att leva på, men jag får barnbidrag och min dyra transportkostnad till och från jobbet försvinner så vi klarar oss ändå bra enligt bankens schabloner :) Då borde det ju inte finnas någon anledning att bli nekade bolån trots graviditet.

• tystlängtan
    Anonym (önskar ett barn) skrev 2014-08-08 13:47:39 följande:

Ska tilläggas att min senaste uträkning är gjord utifrån mer exakta siffror, bl.a. uppgifterna i vår deklaration från förra året och utslaget på 12 månader, det blev lite mer pengar över varje månad än jag räknat med i första inlägget.

Anonym (önskar ett barn) skrev 2014-08-17 18:32:17 följande:

Jag ringde upp den bank vi har haft funderingar på att vända oss till angående bolån, och jag fick ett sådant bra besked och ett bra förtroende för dem. Det krav de har på oss vid en kreditprövning är att vi ska ha minst 18.000:- kvar sammanlagt när bolån, amortering och ränta för bolånet är betalt (7500:-/vuxen och 3000:-/barn) för mat, kläder m.m. och det har vi utan problem. När jag blir mammaledig så får jag visserligen mindre summa pengar att leva på, men jag får barnbidrag och min dyra transportkostnad till och från jobbet försvinner så vi klarar oss ändå bra enligt bankens schabloner :) Då borde det ju inte finnas någon anledning att bli nekade bolån trots graviditet.

Det låter som att du har läget ganska väl under kontroll. En fundering bara: vad har du förresten räknat med för räntesats och amortering i dina kalkyler? Nämnde banken något om vad de räknar med för detta?

Ränta och amortering (för i dagsläget) finns medräknad i den kalkyl jag får fram hos banken utifrån de uppgifter jag fyller i, enligt banken tillkommer inga andra kostnader utöver de som jag får upp på dataskärmen. Räntan är idag på 2,41 % och när jag räknar på vad som händer om räntan går upp med exempelvis 3 % så klarar vi oss bra ändå. Nu har jag dessutom räknat med alla andra fasta utgifter vi har varje månad, vilka banken inte räknar med (mat, bensin, kläder m.m.), utan som de menar att vi ska ha pengar kvar till då de säger 7500:-/vuxen och 3000:-/barn,

tystlängtan skrev 2014-08-18 00:01:00 följande:

Det låter som att du har läget ganska väl under kontroll. En fundering bara: vad har du förresten räknat med för räntesats och amortering i dina kalkyler? Nämnde banken något om vad de räknar med för detta?

Ska även tilläggas att det står i kalkylen att banken har:

"För att vi ska vara säkra på att ni ska kunna bo kvar i bostaden, har vi i våra kalkyler räknat med en högre ränta än den nuvarande. Det är för att vi ska veta att ni klarar av eventuella räntehöjningar. Vi har också räknat efter vad vi anser att ni ska ha kvar efter det att era kostnader för boendet är betalda."

• tystlängtan
    Anonym (önskar ett barn) skrev 2014-08-18 20:27:36 följande:

Ränta och amortering (för i dagsläget) finns medräknad i den kalkyl jag får fram hos banken utifrån de uppgifter jag fyller i, enligt banken tillkommer inga andra kostnader utöver de som jag får upp på dataskärmen. Räntan är idag på 2,41 % och när jag räknar på vad som händer om räntan går upp med exempelvis 3 % så klarar vi oss bra ändå. Nu har jag dessutom räknat med alla andra fasta utgifter vi har varje månad, vilka banken inte räknar med (mat, bensin, kläder m.m.), utan som de menar att vi ska ha pengar kvar till då de säger 7500:-/vuxen och 3000:-/barn,

Jag tror bankerna brukar räkna på att man ska klara en ränta på ca 7%, men om du har räknat på drygt 5% och dessutom lagt till mat, bensin och kläder, så låter det som att ni kommer fixa det galant.
  • Baktakt

Vår bank ville att vi skulle klara 8% ränta. Dock fick vi tjata lite för att de skulle göra en uträkning på vår betalningsförmåga vid föräldraledighet och ett extra barn. Lite lustigt, tyckte jag. De borde ju vilja att man kan betala för sig.

Med de marginaler ni har kan ni nog gå till banken utan större oro att få lån, tänker jag därför. Hellre vara lite skeptisk och fundera på om de inte är lite för positiva.

Ja jag tyckte att det lät för bra för att vara sant, därför ringde jag upp banken ifråga, nej inga andra utgifter tillkommer förutom de som du kan se i kalkylen, sa de.

Jag har tagit hänsyn till kostnader såsom mat/hushåll/hygien, telefoni, bensin, CSN, bredband, bilförsäkringar, driftkostnader, kläder m.m. Min ridavgift är inräknad och likaså ett skapligt månadssparande, så jag tycker att det ser ljust ut.

Och säger sig banken ha räknat utifrån en högre ränta än vad som är i nuläget så då borde det inte vara några problem.

Baktakt skrev 2014-08-18 21:45:30 följande:

Vår bank ville att vi skulle klara 8% ränta. Dock fick vi tjata lite för att de skulle göra en uträkning på vår betalningsförmåga vid föräldraledighet och ett extra barn. Lite lustigt, tyckte jag. De borde ju vilja att man kan betala för sig.

Med de marginaler ni har kan ni nog gå till banken utan större oro att få lån, tänker jag därför. Hellre vara lite skeptisk och fundera på om de inte är lite för positiva.

tystlängtan skrev 2014-08-18 21:34:20 följande:

Jag tror bankerna brukar räkna på att man ska klara en ränta på ca 7%, men om du har räknat på drygt 5% och dessutom lagt till mat, bensin och kläder, så låter det som att ni kommer fixa det galant.

• En blå giraff

Jag var gravid i v.25 när vi köpte huset. Hade en jättestor bylsig tröja på mig inne på banken för att de inte skulle se detta och börja ställa frågor =) Gick bra och ingen sa något. Vi visste själva att vi skulle fixa att ha lånet under föräldraledigheten men banken kanske inte hade tyckt det.

Åh vad härligt :D Var detta länge sedan? :)

Vad det verkar som så behöver vi inte träffa någon bankman personligen hos den bank vi har tänkt att vi ska vända oss till, utan all kontakt med banken verkar gå via mäklaren och eller telefon-/mailkontakt :) Så ingen bankman behöver se min växande mage, men det är ju då om vi skulle föda barn innan husköp, då ser de att min ekonomi har förändrats från det att vi fick lånelöftet tills dess att vi har vunnit budgivning och banken ska kreditprövning oss, det är där jag funderar på hur deras reaktion skulle bli, men enligt bankens bestämmelser och våra uträkningar så bör det inte vara några problem :)

En blå giraff skrev 2014-08-19 21:10:35 följande:

Jag var gravid i v.25 när vi köpte huset. Hade en jättestor bylsig tröja på mig inne på banken för att de inte skulle se detta och börja ställa frågor =) Gick bra och ingen sa något. Vi visste själva att vi skulle fixa att ha lånet under föräldraledigheten men banken kanske inte hade tyckt det.

Svar på tråden Bolån vid graviditet