• Anonym (Maja)

Gynundersökning och knutor i livmodern?

Jag vill veta om någon känner till knutor i livmodern och som kan hjälpa oss. Den är också förstorad och det finns också något okänt i slemhinnan men som man inte har tagit prov på ännu. Behöver man vara orolig om att det är farligt eller är det vanligt att ha det så?

• Svar på tråden Gynundersökning och knutor i livmodern?
  • Anonym (Hg)

Är du under 40 är det väldigt osannolikt att det är cancer, men visst, det finns alltid nåt undantag som trotsar regeln.

Det enda du kan göra är ju att fortsätta undersökas. Är myomerna jobbiga, ger rikliga blödningar, växer och blir fler så kan man operera bort dom om du ännu är ung och kanske vill ha barn. Är du lite äldre kan en hysterektomi vara det bästa valet.

• Presens

Jag var 40 när jag gjorde hysterektomi, hade stort myom. Prov togs men jag fick veta att det var ytterst ovanligt att det var cancerogent. Och det var det inte heller.

Aldrig ångrat mig - blödde bara mer och mer innan. Blev helt ohållbart.

• Anonym (Maja)

Jag är 48 och har upptäckt detta nu och då äntligen fått en förklaring till alla blödningar. Men ändå är jag orolig för de saken dem hittade i slemhinnan och som dem ska ta nya prover på inom några veckor. Tack för ni tog er tid och ge svar.

• Anonym (Hg)
    Anonym (Maja) skrev 2014-08-05 18:21:41 följande:

Jag är 48 och har upptäckt detta nu och då äntligen fått en förklaring till alla blödningar. Men ändå är jag orolig för de saken dem hittade i slemhinnan och som dem ska ta nya prover på inom några veckor. Tack för ni tog er tid och ge svar.

Då tycker jag att hysterektomi skulle vara den bästa lösningen. Och du får säkert svar på varför slemhinnan är förtjocknad (?)

Har själv tagit bort min och det var inte alls så jobbigt som det målas upp. Och så skönt att aldrig mer få mens.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Hg) skrev 2014-08-05 18:41:44 följande:
    Då tycker jag att hysterektomi skulle vara den bästa lösningen. Och du får säkert svar på varför slemhinnan är förtjocknad (?)

Har själv tagit bort min och det var inte alls så jobbigt som det målas upp. Och så skönt att aldrig mer få mens.
    Gick den bra och hur snabbt kände du att det var det rätta beslutet att göra? Den är förtjocknad och så finns det en knöl som man inte kan veta vad den är utan mer kontroller och det är den saken som gör att jag känner oro.
Svar på tråden Gynundersökning och knutor i livmodern?