• Anonym (Förvirrad)

Behöver hjälp med min ev sgi

Hej!

1. Jag avslutade den 5 juni mina heltidsstudier och är nu examinerad redovisningsekonom.

Måndagen den 9 juni skrev jag in mig på arbetsförmedlingen.
    Sedan 1 maj har jag arbetat heltid, och således fått en bruttolön om 23 000 kronor för maj, juni och juli utbetald. 

Det finns inte möjlighet till förlängning och därför har jag nu bytt arbetsgivare och kommer nu arbeta 60% fram till och med december ut (dock är det en tills vidare tjänst). Jag har beräknad förlossning den 2 januari. Den lön jag kommer att tjäna på min 60 % tjänst är 13 800 kronor, brutto. Vilket motsvarar 23 000 om det hade varit på heltid. 

Har jag rätt till sgi baserat på ovanstående bakgrundsfakta? 
    Kan jag få en hyffsad föräldrarpenning, eller krävs det att jag arbetar heltid fram till dess att barnet föds?

(krävs det att jag aktivt söker arbete för att ens få en föräldrarpenning om jag bara arbetar 60 %?)

2. Sedan undrar jag om andelen procent jag arbetat spelar någon roll för hur man beräknar föräldrarpenningen, eller om det är inkomsten oavsett deltid/heltid?

Hoppas på lite svar, för just nu känns allt väldigt snurrigt. 

Vänliga Hälsningar,

Emma

• Svar på tråden Behöver hjälp med min ev sgi
  • Anonym (Förvirrad)

Glömde tillägga att jag tyvärr inte har någon gammal sgi att luta mig på, jag har arbetat förut, men haft glapp dessvärre. Så det är det jag arbetar nu som eventuellt kan ge mig en föräldrarpenning.

Tack ännu en gång!

• Försäkringskassan

Hej Emma!

Föräldrapenningen baseras på den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI). För att ha rätt till en SGI behöver du normalt ha för avsikt att arbeta i minst sex månader. Men i vissa fall kan vi registrera en SGI utifrån ett kortare arbete. Det kan till exempel bli aktuellt om du är inskriven på Arbetsförmedlingen.

I vilken omfattning du arbetar spelar ingen roll, huvudsaken är att du får inkomst från förvärvsarbete som överstiger 106 560 kr/år. Utredning och bedömning görs i varje enskilt ärende. Skicka in intyg om graviditet så att utredning kan påbörjas.

Hälsningar
    My, handläggare

Svar på tråden Behöver hjälp med min ev sgi