• Anonym (KS)
    Äldre 5 Aug 22:16
    1602 visningar
    11 svar
    11
    1602

    Funderingar

    Min bäbis ligger i tvärläge och om den inte vänder sig innan förlossningen så kommer det att bli ks. Jag är dock lite orolig inför själva snittet och tiden efter, vid vanlig förlossning försvinner ju smärtan ganska snart och eftervärkarna är hanterbara med alvedon och ipren. Är orolig för att det ska göra väldigt ont efter att bedövningen släppt och att man inte kan ta hand om bäbisen själv första dagarna iaf.
    Hur ont brukar man ha efter att bedövningen släppt och när kan man ta hand om bäbisen själv efter snitt? Klarar man sig på alvedon och Ipren efteråt eller får man något annat? Tänkte man kan ju inte få smärtlindring som tex morfin eller liknande då man ska amma, det är ju farligt för bäbisen och den kan bli påverkad och dålig av medicinen. Och får man om man kan åka hem dagen efter ett snitt? Jag gillar verkligen inte att ligga på sjukhus och har alltid åkt hem dagen efter förlossningen tidigare, dom jag läst om har alltid stannat minst 2 dagar eller mer efter snitt.

  • Svar på tråden Funderingar
  • Äldre 10 Aug 13:10
    #1

    i vilken vecka är du i?

  • Anonym (KS) Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 13:37
    #2

    Jag är i v 35, snart v 36. Hoppas att den lilla vänder på sig snart dock, men man vet ju aldrig och vändningsförsök är inte säkert att dom vill göra efter tidigare komplikationer jag haft

  • Äldre 10 Aug 14:41
    #3

    ok, smärtan efter snitt är individuell. Dock finns det bra smärtlindring man kan få. där jag jobbar ger vi oxynorm vid behov om inte alvdonen och diklofenak hjälper. Man brukar stanna ett par tre dagar efter snitt. Du ska inte räkna med att du kan komma hem dagen efter. lycka till

  • Anonym (KS) Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 15:58
    #4

    Tack så mycket för svar. En följd fråga dock, är det inte farligt för bäbisen då man ammar? Tänkte starkare medicin inte kan vara bra för bäbisen, hoppas verkligen jag hör till dom som klarar mig på alvedon och diklofenak då jag har gjort det tidigare efter op.

  • Äldre 10 Aug 17:33
    #5

    Man kan amma, risken för ett friskt fullgånget barn anses vara låg vid enstaka doser.

  • Anonym (KS) Trådstartaren
    Äldre 12 Aug 21:42
    #6

    Tack för svar:)

  • Äldre 18 Aug 14:11
    #7

    Var så lite så

  • Anonym (KS) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 00:59
    #8

    Det blev kejsarsnitt tillslut, men klarade mig definitivt inte på alvedon och diklofenak. Blev lite komplikationer under själva snittet bland annat pga att spinalen inte tog som den skulle, förlorade en massa blod och sedan så stannade avslaget kvar i livmodern så jag hade ont efter snittet i 2 veckor. Aldrig mer snitt för min del tror jag.

    Men jag har en ny fundering som jag oroar mig över som jag hoppas kunna få svar på.

    Jag har upptäckt att jag blivit oplanerat gravid nu och är i v 6. Men är orolig för att det ska bli missfall eller att det ska vara farligt för fostret eftersom jag blev gravid redan 6 månader efter snittet, så jag undrar om det finns några större risker med att bli gravid så tidigt och i så fall vilka är riskerna?

  • Äldre 16 Apr 18:44
    #9

    Hej. Jag tycker att du ska ringa kk då jag inte har din journal tillgänglig. Jag tror inte att det är någon fara då det tar ett tag innan magen blir stor men tycker ändå att du ska ringa din läkaren som gjorde snittet och rådgöra. Lycka till

  • Anonym (KS) Trådstartaren
    Äldre 26 Jun 03:49
    #10

    Tack för svar:)

    Har varit i kontakt med läkaren som jag hade före och efter snittet och hon tycker inte att det är någon fara.

  • Äldre 14 Jul 16:30
    #11

    Lycka till

Svar på tråden Funderingar