• säkerhetförst

HUR FÅ SÄNGKLÄDER VITA IGEN?!?!?!?!

Jag hade vita sängkläder. Men efter användning verkar min solbrända hy och svett göra sängkläderna mer eller mindre beigea och brungula, ja ni vet. När jag tvättar sängkläderna gör jag det i 90 c och med förtvätt som bara innehåller klorin, huvudtvätten är med blekande tvättmedel för vita textiler.

Trots detta blir det inte VITT. Det blir vitare än vad det var innan tvätten, men kontrasterna kvarstår. Har även prövat någon svindyr produkt som skulle färga vitt för typ 120 kr som inte heller fungerade.

Jag har sängkläder från IKEA. Totalt med örngott, lakan och påslakan kostar nya ca 500 kr. Då är det till en stor säng med fem kuddar. Det verkar ligga närmare till hands att köpa nytt varje halvår än att slösa pengar på massa klorin.

Hur gör ni?

• Svar på tråden HUR FÅ SÄNGKLÄDER VITA IGEN?!?!?!?!
  • Birgitta02

Du ska inte använda klorin i högre temperaturer än 40 grader. Tror t o m att det står på den blå klorinflaskan. Över 40 så förstörs klorinets effekt. Nu vet jag inte hur hög temp som själva förtvätten har. Jag skulle föreslå att du kör en omgång huvudtvätt med enbart klorin och max 40 grader.

• säkerhetförst
    Birgitta02 skrev 2014-08-06 09:10:44 följande:

Du ska inte använda klorin i högre temperaturer än 40 grader. Tror t o m att det står på den blå klorinflaskan. Över 40 så förstörs klorinets effekt. Nu vet jag inte hur hög temp som själva förtvätten har. Jag skulle föreslå att du kör en omgång huvudtvätt med enbart klorin och max 40 grader.

Förtvätten är på 30 grader.
  • Birgitta02
    säkerhetförst skrev 2014-08-06 11:57:56 följande:
    Förtvätten är på 30 grader.
    Ok. Då kanske du får ösa på med dubbla mängden klorin? Fast det har du säkert redan försökt med. Nå, har nog inga fler tips:)
  • IsDimma

Måste du ha vita sängkläder? Fast jag har aldrig haft det problemet. Men jag röstar på flytande galltvål.

• säkerhetförst

Tack för svar men det både billigaste och enklaste sättet verkar alltså vara att slänga sängkläderna och köpa nya.

Svar på tråden HUR FÅ SÄNGKLÄDER VITA IGEN?!?!?!?!