• Marshal

Relationstyp

Vilken typ av förhållande tror ni är det starkaste och mest hållbara i längden?
    Ett där man faller för varandra av känslor och attraktion? Pirret i magen, önskan och längtan efter den andra, Det där riktigt starka nykära där inget spelar någon roll mer än de starka känslorna.
    Eller det förhållande som börjar med att man ser potential hos sin partner.
    Tex. Han/hon kommer ta väl hand om mig, ge mig trygghet och kärlek, bli en bra förälder, vara rättvis och trogen.
    I detta senare fallet är känslorna från start inte så starka och attraktionen inte på topp.
    Men man bygger upp det medans åren går och man börjar älska varandra och känna mer och mer attraktion.

Min alltför rationella hjärna har fått för sig att i ett förhållande där man faller för varandra handlöst missar man för mycket "nackdelar " från början och när dessa kommer till ytan börjar det knaka i fogarna.
    Medans ett där man väljer någon som faktiskt passar in på ens kriterier från början och Sen bygger upp känslorna och attraktionen kommer hålla längre.
    Men! Kan man bygga upp dessa känslor om man inte har dom från början?
    Pirret i magen, kärleken och den starka dragkraften till varandra, attraktion.

Jag vill ha tankar, idéer och erfarenheter.
    Specificera gärna om det ni skriver är en tanke, idé eller en erfarenhet.

Mvh

• Svar på tråden Relationstyp
  • Flickan och kråkan

Jag tror "annat". Jag tror inte hur man blir attraherad eller förälskat i sin partner har särskilt stor betydelse för hur förhållandet varar/fungerar i längden. Jag tror dock att det är viktigt att det finns en attraktionskraft någonstans mellan de två inblandade samt att man fungerar bra tillsammans (vad som är bra i sammanhanget är individuellt) i ett vardagsliv. Finns det en attraktion och man trivs tillsammans i ett vardagsliv (där alla brister och egenheter är uppenbara) så spelar det ingen roll om man blivit stormförälskad eller om kärleken vuxit fram......då fungerar relationen och blir långvarig.

Sedan tänker jag så här. Förälskelse är inte detsamma som kärlek för mig. Kärlek anser jag inte att man kan känna som ett blixtnedslag. Kärlek är något som växer fram och som utvecklas när en relation blir djup. Förälskelse (pirret) kan man känna innan.....och även i en djup, långvarig kärleksrelation. Ska en relation bli långvarig så måste kärlek utvecklas och finnas.

Svar på tråden Relationstyp