• PinkSugar

Angående Åsens gammaldags mjölk

Hej, provade för första gången igår att köpa Åsens gammaldags mjölk. Står att man ska skaka den ordentligt innan man dricker den och det har jag gjort, men ändå är det hur mycket vita fettklumpar(?) som helst i mjölken. Plötsligt säger det schlörp och så har en goltbollstor klump åkt ur flaskan och ner i glaset Kräks 
    Mjölken som är i glaset är full av små vita klumpar som lägger sig som en hinna på mjölken. Försökte blanda i Oboy men det gick lixom inte att blanda Obestämd
    Har nu hällt ur mjölken och nu ser man att hela glasets insida är täckt med små vita klumpar.

Ska det vara så?

• Svar på tråden Angående Åsens gammaldags mjölk
  • Felidae

De vita klumparna är grädde. Deras mjölk är inte behandlad på samma sätt som till exempel Arlas mjölk när det gäller att skilja mjölken från grädden, så ja det ska vara så.

• PinkSugar
    Felidae skrev 2014-08-06 11:35:09 följande:

De vita klumparna är grädde. Deras mjölk är inte behandlad på samma sätt som till exempel Arlas mjölk när det gäller att skilja mjölken från grädden, så ja det ska vara så.

Fyfan vilket bottenköp jag gjorde då Rynkar på näsan
  • Sisisisi

Det verkar bli mer klumpar ju närmre bäst före-datumet man kommer. Godaste mjölken :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • viseversa
    PinkSugar skrev 2014-08-06 11:39:32 följande:
    Fyfan vilket bottenköp jag gjorde då Rynkar på näsan
    Varför? För att den inte är behandlad lika hårt som arla? Utan mer naturlig som mjölk "ska" vara.
  • Aniiee

Fast åsens gammaldagsa och arlas lant är precis lika mycket behandlad, så.....

viseversa skrev 2014-08-06 14:18:44 följande:
    Varför? För att den inte är behandlad lika hårt som arla? Utan mer naturlig som mjölk "ska" vara.

Key change, MOFO!
  • PinkSugar
    viseversa skrev 2014-08-06 14:18:44 följande:
    för att det är bara är klumpar i den. Försökte just laga sås på den men oavsett hur mycket jag rörde så låg klumparna och flöt på ytan. Och nej, jag gillar faktiskt inte att dricka golfbollsstora fettklumpar
  • Aniiee
    PinkSugar skrev 2014-08-06 14:26:12 följande:
    för att det är bara är klumpar i den. Försökte just laga sås på den men oavsett hur mycket jag rörde så låg klumparna och flöt på ytan. Och nej, jag gillar faktiskt inte att dricka golfbollsstora fettklumpar
    Häll den genom en silduk/tät sil ner i en kanna så får du bort de mesta klumparna.
    Key change, MOFO!
  • PinkSugar
    Aniiee skrev 2014-08-06 14:28:28 följande:
    Häll den genom en silduk/tät sil ner i en kanna så får du bort de mesta klumparna.
    Jag försökte men det var fortfarande kvar en massa små klumpar. Känns dessutom dumt att köpa hem nått när man måste slänga bort hälften av innehållet
  • Aniiee
    PinkSugar skrev 2014-08-06 14:30:18 följande:
    Jag försökte men det var fortfarande kvar en massa små klumpar. Känns dessutom dumt att köpa hem nått när man måste slänga bort hälften av innehållet
    Alltså, klumparna är ju inte farliga. Vi har bara blivit lite indoktrinerade att klumpar = sur mjölk. 

Ett annat tips är att köra mjölken i en mixer.....
    Key change, MOFO!
  • netza

Har bara köpt den en gång men den hade inga klumpar. Vetefan om det ska vara så? :S

• Bellsam

Jag har köpt Åsens massor av gånger (den som går hem mest i vår familj) och så länge man skakar den ordentligt innan har jag aldrig haft problem med klumparna.

• M i l l a n

Lite OT, men lite kul. En kompis till mig berättade att hennes barn hade pekat på Åsens mjölk i affären och ville att mamman (min kompis) skulle köpa den. Men hon läser fel och utbrister "usch, aldrig att jag köper Åsne-mjölk!!! ????

• PinkSugar
    Aniiee skrev 2014-08-06 14:32:23 följande:
    Alltså, klumparna är ju inte farliga. Vi har bara blivit lite indoktrinerade att klumpar = sur mjölk. 

Ett annat tips är att köra mjölken i en mixer.....
    Klart som fan jag vet att de inte är farliga, har jag sagt det?
    Jag tycker bara klumparna är jävligt äckliga.
    netza skrev 2014-08-06 18:42:43 följande:

Har bara köpt den en gång men den hade inga klumpar. Vetefan om det ska vara så? :S

Tja, angående folk kommentarer här så är det tydligen normalt med klumpig mjölk
    Bellsam skrev 2014-08-07 00:37:53 följande:

Jag har köpt Åsens massor av gånger (den som går hem mest i vår familj) och så länge man skakar den ordentligt innan har jag aldrig haft problem med klumparna.

Jag har skakat den, massor. 
  • Gest

Åsens mjölk är inte jort för folk som är dumma i huvet, som dom som skrivit tidigarre i det här tråd värker at vara.

Svar på tråden Angående Åsens gammaldags mjölk