• Sscchh

Någon som läst teologi?

Mitt stora intresse för religion fick mig att söka till teologiska högskolan i Stockholm. Har nu kommit in (kandidatprogrammet i teologi) men hur ser jobbmöjligheterna ut efteråt? Är det någon som har läst och kan svara, vore tacksam för svar. Har ringt och pratat med en studievägledare på skolan och hon sa att de flesta som läser är journalister :/ Och att man kan få jobb genom att "sälja sig själv" ...Hon verkade inte ha något direkt svar tycker jag...

Tacksam för svar :) 

• Svar på tråden Någon som läst teologi?
  • MarcoRibera

De enda jag känner som pluggat teologi har gjort det på Uppsala och de har i mångt och mycket varit fantastiska människor. Studier i Grekiska och filosofi verkar utgöra en av utbildningens grundpelare. Oerhört intressant. Kanske var det förresten någon prästutbildning de gick? Eller finns det bara teologi? Lycka till!

• fluu

Jobbar i kyrkan så jag känner många som läst teologi. Vad jag hört från alla så håller utbildningen hög kvalité och jobbmöjligheterna är inte så tokiga så länge man är lite flexibel om var man vill bo.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • hallontryffel

Jag skulle ha gissat att de flesta som läser teol.kand.-programmet på teologiska högskolan skulle bli präster i Svenska kyrkan eller pastorer i det frikyrkosamfund som är huvudman för den skolan.

Du kan ju läsa teologi, komplettera med andra ämnen + pedagogik och satsa på att bli lärare. Eller fördjupa dig i något och sikta på en forskarkarriär.

• Betula74

Läst teologi i omgångar på THS och älskar det. Och nej jag har aldrig haft ngn som helst nytta av mina teologipoäng i mitt arbetsliv. Om du inte ska bli lärare eller jobba i kyrkan så kommer du sannolikt inte ha ngn större nytta i ditt yrkesliv av teologin så trist är det. Däremot så kan du ha stor nytta av det i ditt privata liv och visst när du möter msk med andra religioner så har du en annan förförståelse. Och att bli journalist med religion i bakfickan - ja - det är att utbilda sig till arbetslöshet. Humaniora är inte en väg in i yrkeslivet.Men som sagt jag älskade att läsa teologi på THS och skulle gärna göra det igen - få ämnen har varit så spännande, utvecklande och roliga att läsa. Jag längtar tillbaka!!! Läs gärna men ha en B-plan på vad du ska göra med ditt liv.

• Sscchh

Betula74 det är det jag är rädd för :( Vill ju sikta på jobb efter (studera vidare sen också). Präst vill jag inte alls bli, är ateist :) Men ämnena är ju så himla intressanta och det är ju bättre att plugga än att sitta hemma och rulla tummarna????

MarcoRibiera, det är ett treårigt kandidatprogram i Teologi (samhäll, religion och kultur). Sjukt intressanta ämnen

• Sscchh

Hallontryffel, det var så jag tänkte...men är osäker på hur man går till väga.

Läste på gymnasiet för 17 år sedan sist...jobbade ett par år efter det som vårdbiträde och har varit hemma med barn senaste 11 åren ????. Känner mig ganska lost...????

• hallontryffel

Du kanske skulle kontakta lärarhögskolan, förklara läget och be dem förklara vad och du kan kombinera teol.kanden med lärarutbildningen om det är vad du känner mest för!

Svar på tråden Någon som läst teologi?