• Mamori

Risotto med annan alkohol än vitt vin?

Någon som har erfarenhet av vad det blir för skillnad? Jag har provat med rött vin och det blev inte så gott. Har provat med mörk rom också och det blev okej. Någon som har erfarenhet eller kunskap om ämnet? Drömmer

• Svar på tråden Risotto med annan alkohol än vitt vin?
  • Ogago
    Mamori skrev 2014-08-06 15:04:31 följande:

Någon som har erfarenhet av vad det blir för skillnad? Jag har provat med rött vin och det blev inte så gott. Har provat med mörk rom också och det blev okej. Någon som har erfarenhet eller kunskap om ämnet? Drömmer

Risotto ska innehålla vitt vin. Använder du nåt annat blir det inte risotto. Vete katten vad men definitivt inte risotto.
  • Aniiee
    Ogago skrev 2014-08-06 15:09:18 följande:
    Risotto ska innehålla vitt vin. Använder du nåt annat blir det inte risotto. Vete katten vad men definitivt inte risotto.
    JA77 skrev 2014-08-06 18:34:09 följande:

Vitt vin ska du ha!!

Nja.. det finns inget som förbjuder att man gör risotto med annat än vitt vin. När jag jobbade i Toscana gjorde vi risotto med vitt/rött/rosé, champagne, brandy, sherry, grappa (!), gin...... Och versioner HELT utan något som helst alkoholhaltigt.

Att säga att risotto SKA innehålla vitt vin är lika fel som att säga att svenska köttbullar SKA innehålla ströbröd....
    Key change, MOFO!
  • Sorbus

Torr sherry förekommer i en del recept istället för vitt vin. Vill man inte ha vitt vin så kan man också utelämna det och använda tex lite vinäger för att få med en viss syra, eller så bara utelämna det helt. Det är inte nödvändigt att ha någon alkohol alls om man inte vill, det blir gott ändå. Viktigt är att ha rätt sorts ris, bra buljong (och bra ingredienser för övrigt förstås) och så röra hela tiden och inte koka den för torr. Ungefär. Men med tanke på att det är en rätt som funnits länge och som finns i en massa varianter i ursprungslandet Italien så kan man nog ta sig vissa friheter Vill du testa andra sorters alkohol så kan du ju göra det förstås, men jag tror det är en idé att inte välja för söta eller fylliga sorter i så fall.

• Ogago
    Aniiee skrev 2014-08-06 19:03:18 följande:
    JA77 skrev 2014-08-06 18:34:09 följande:

Vitt vin ska du ha!!

Att säga att risotto SKA innehålla vitt vin är lika fel som att säga att svenska köttbullar SKA innehålla ströbröd....
    Svenska köttbullar har ingen standard, det har risotto.
    Avviker man från standard-risotto får man på sin höjd nåt som liknar risotto.
  • Ogago

Får jag lov att göra en pudel här.

Risotto är naturligtvis inte varumärkes-skyddat i hemmiljö. Gör man nåt som tillräckligt liknar risotto så är det naturligtvis risotto.
    Jag har pratat med en vän som har berättat mer än jag visste tidigare och därför gör jag min pudel.

Hur det är i resauranger kanske kan vara en annan sak. Kanske måste man benämna rätten som "Grappa-risotto", eller "risotto med en släng av sherry" eller nåt. Men hemikring så får man kalla vad som helst vad som helst.
    Jag bjöd en gång på "gubbröra" bestående av likörmarinerade jordgubbar i en spegel av apelsincreme. En av gästerna frågade efteråt "Men när kom sillen?"

• Duckan

Vår gode vän som är kock har bjudit oss på en rödvinsristto och det var hur gott som helst. Vi åt det till marulk.

• HerrNilsson

Att koka risotto med Martini eller Verumoth blir gott, men det är iofs stark vin så det var kanske inte det du frågade efter.
    På Spa serverades jag en hälsorisotto utan vin som var kokt med fiskbuljong och svartolivpasta.

• Aniiee
    Ogago skrev 2014-08-07 09:02:07 följande:

Får jag lov att göra en pudel här.

Risotto är naturligtvis inte varumärkes-skyddat i hemmiljö. Gör man nåt som tillräckligt liknar risotto så är det naturligtvis risotto.
    Jag har pratat med en vän som har berättat mer än jag visste tidigare och därför gör jag min pudel.

Hur det är i resauranger kanske kan vara en annan sak. Kanske måste man benämna rätten som "Grappa-risotto", eller "risotto med en släng av sherry" eller nåt. Men hemikring så får man kalla vad som helst vad som helst.
    Jag bjöd en gång på "gubbröra" bestående av likörmarinerade jordgubbar i en spegel av apelsincreme. En av gästerna frågade efteråt "Men när kom sillen?"

Som sagt, när jag jobbade i toscana (på restaurang, som kock, om det inte framgick.... vilket det ju knappt gjorde) så var risotto risotto, vad man än hade i den.

Men whatever Solig
    Key change, MOFO!
  • Duckan

Aniiee, en risotto är alltid en risotto, det har Fredde Schiller (i Solsidan) sagt!

Svar på tråden Risotto med annan alkohol än vitt vin?