• Anonym (hm...)

kan Kronofogden se om jag jobbar?

Har en fråga. Om jag skulle börja jobba, och ta t ex min sambos kontonummer som lönen ska skickas till, kan kronofogden se det? Tar det lång tid?

• Svar på tråden kan Kronofogden se om jag jobbar?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (hm...) skrev 2014-08-06 16:32:20 följande:

Har en fråga. Om jag skulle börja jobba, och ta t ex min sambos kontonummer som lönen ska skickas till, kan kronofogden se det? Tar det lång tid?

Ja de kommer ju se att du betalar skatt..
  • Anonym (*)

De ser ju å ditt personnummer att det är du som jobbar.

• Anonym (-.-)

Du vet väl att det är straffbart att fiffla med pengar på de sättet. Man kan få böter och fängelse för det. Varför ska du fiffla på de sättet? Det är bättre att du betalar av skulderna så att du blir fri från dom istället för att försöka smita.

• Anonym (danne)
    Anonym (-.-) skrev 2014-08-06 16:42:51 följande:

Du vet väl att det är straffbart att fiffla med pengar på de sättet. Man kan få böter och fängelse för det. Varför ska du fiffla på de sättet? Det är bättre att du betalar av skulderna så att du blir fri från dom istället för att försöka smita.

Vilket brott då?
    Det är inte brottsligt att inte betala sina skulder.
  • sextiotalist
    Anonym (-.-) skrev 2014-08-06 16:42:51 följande:

Vad är det för struntprat, man får inte böter eller straff om pengarna sätts in på hennes killes konto. Vill kfm ha pengarna så hämtar dom pengarna från hennes lön direkt.
    Det är inte straffbart att inte betala skulder i Sverige

Det är om man försöker skattesmita som det kan leda till böter och fängelse.
    Ja TS, så länge du inte arbetar svart så kommer det betalas in skatt så då får kfm reda på att du arbetar.

• Anonym (-.-)
    Anonym (danne) skrev 2014-08-06 16:45:17 följande:
    Vilket brott då?
    Det är inte brottsligt att inte betala sina skulder.
    Att gömma undan pengar för kronofogden är straffbart
  • sextiotalist
    Anonym (-.-) skrev 2014-08-06 16:47:02 följande:
    Att gömma undan pengar för kronofogden är straffbart
    Visa mig den paragrafen i såfall.
    Nej, det är inte straffbart, det är struntprat
  • Anonym (-.-)
    sextiotalist skrev 2014-08-06 16:46:17 följande:
    Vad är det för struntprat, man får inte böter eller straff om pengarna sätts in på hennes killes konto. Vill kfm ha pengarna så hämtar dom pengarna från hennes lön direkt.
    Det är inte straffbart att inte betala skulder i Sverige

Jag ringde och fråga en advokat förut när en anhörig till mig tänkte fiffla på de där sättet, och då fick jag som svar att det var straffbart och att straffen var böter och fängelse
  • KaSaM

Att välja sambons/pojkvännens konto att lägga in lönen på kommer inte hjälpa, betalas skatt så ser kf att du arbetar och om utmätning på lönen göra så sker detta med avdrag innan lönen hamnar på kontot.

• Anonym (-.-)
    sextiotalist skrev 2014-08-06 16:47:48 följande:
    Visa mig den paragrafen i såfall.
    Nej, det är inte straffbart, det är struntprat
    Det är bara att ringa en advokat och fråga!
Svar på tråden kan Kronofogden se om jag jobbar?