• MoaElis

Skriver man "sätt" eller "sett"

Det blev jag plötsligt osäker på... Jag har försökt googla, men det verkar som om folk använder både "sätt" och "sett" lite hur som helst. Jag ska för tillfället skriva "Vi har det på många sett/sätt bättre idag"

• Svar på tråden Skriver man "sätt" eller "sett"
  • astors

På vilket sätt menar du?

Har du sett min bok? (Se -sett)
    Eller
    På vilket sätt föredrar du den boken?

Tex om det nu hjälpte

• Hobbyarkitekt

Sätt! - Rätt sätt!

Sett är att: se, ser, sett, såg.

• MoaElis

Jaa det är klart, då förstår jag.

• Gert

Skyller på Alliansens flumskola.

• MS
    Gert skrev 2014-08-06 17:13:54 följande:

Skyller på Alliansens flumskola.

Du menar sossarnas flumskola. De som går i Alliansens kunskapsskola får ju helt andra förutsättningar än de som gått i sossarnas flumskola.
  • Gert
    MS skrev 2014-08-06 17:47:31 följande:
    Du menar sossarnas flumskola. De som går i Alliansens kunskapsskola får ju helt andra förutsättningar än de som gått i sossarnas flumskola.
    Mitt fel. Jag menade 7-sjuklöverns flumskola.
  • pluvdo

Många verkar skriva "i stort sätt" och "normalt sätt" (och liknande) när det skall vara "sEtt". Det stör mig en aning.

• Tow2Mater
    pluvdo skrev 2014-08-06 18:01:55 följande:

Många verkar skriva "i stort sätt" och "normalt sätt" (och liknande) när det skall vara "sEtt". Det stör mig en aning.

Och det kommer ju säkert av att de inte vet vad uttrycken kommer ifrån; att man ser något i stort, eller ser något i ett normalt perspektiv. Att ett 'sätt' skulle vara stort låter ju bara konstigt, men ett 'sätt 'kan ju definieras som normalt, så den är lite knepigare om man inte vet.
  • CarinaL26
    Gert skrev 2014-08-06 17:56:20 följande:
    Mitt fel. Jag menade 7-sjuklöverns flumskola.
    I SD's skola får man lära sig ord som 'babbe' mm. Hur skulle det vara bättre
Svar på tråden Skriver man "sätt" eller "sett"