• Anonym (bonusmamma)

    får sambo hämta på dagis

    Hej! Jag/ vi har ett stort problem.

    Min sambo har 2 barn sedan ett tidigare förhållande, dom har gemensam vårdnad. Problemet är att hans ex bråkar om dagis. Jag behöver lämna & hämta på dagis ibland, men det får jag INTE. Men hennes pojkvän får hämta och lämna som han vill, fast han inte inte ens är skriven på samma adress som mamman . Jag är iallafall sambo med pappan till barnen. 

    Min fråga är då, kan hon neka mig att hämta/lämna på dagis trots att jag är sambo, när det är våran vecka? 

    tacksam för svar då detta gör oss galna med att hon ska bråka jämt och ständigt...... 

  • Svar på tråden får sambo hämta på dagis
  • Emma jurist

    Jag tolkar din fråga så att din sambo och barnets mamma har gemensam vårdnad om barnet. Det innebär att de båda har rättigheter och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Varje vårdnadshavare får ensam fatta beslut rörande barnet som inte utan olägenhet kan uppskjutas, om den andre vårdnadshavaren inte är tillgänglig. Den ene vårdnadshavaren får dock inte fatta beslut av ingripande karaktär för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det. Alltså bör den vårdnadshavaren som är ansvarig för barnet den aktuella veckan också kunna besluta vem som hämtar barnet under den tiden. På samma sätt får mamman besluta vem som hämtar barnet den vecka hon är ansvarig för barnet.


    Huruvida respektive vårdnadshavares partner sammanbor med vårdnadshavare eller inte saknar betydelse.


    Från det att ett barn lämnas på dagis på morgonen till dess att det hämtas på eftermiddagen är det dagispersonalen som ansvarar för barnet. Ansvaret övertas av vårdnadshavare när barnet sedan hämtas. Generellt gäller att förskolor vill att det meddelas om någon annan än förälder kommer att hämta barnet på dagis. Vissa förskolor har blanketter som vårdnadshavarna gemensamt skriver under, med namn på personer som är godkända att hämta barnet. Mitt generella tips till dig är att tillsammans med din sambo informera förskolan om den problematik som finns gällande hämtning. Barnets mamma bör inte komma och hämta barnet någon dag under ?er? vecka.

    Stort lycka till!

    Vill du boka in ett möte med någon av oss jurister är du välkommen att boka på avtal24.se/boka

Svar på tråden får sambo hämta på dagis