• Anonym (Ofullständigt svar?)

Fråga om min ev SGI 2

Hej!

Läste ert svar på en fråga om SGI i en annan tråd med samma rubrik som här. Med tanke på vad ts skrev i sin fråga så tycker jag att ni borde upplyst henne om 240-dagarsvillkoret. Hon frågade om hon måste jobba till bf och det måste hon ju inte för att få SGI men däremot för att få fp baserad på SGIn första 180 dagarna. Hon hade ingen tidigare SGI, hade jobbat/af sedan maj och hade bf 2 januari så då är det väl bra att informera om det eftersom maj-december är rätt så precis 240 dgr. Att bara råda henne att kontakta FK för att utreda SGIn utan den upplysningen tyckte jag riskerar att sätta henne på pottan i tron att bara hon får en SGI så är det grönt. Just fp är ju en lite speciell ersättning på det viset. "My" hade svarat från er/FK.

Sedan måste jag säga att jag förstår att ni inte kan säga för mkt eller ge förhandsbesked. Särskilt som "folk" tenderar att utelämna viktiga saker i sin fråga eftersom de inte förstår att de är viktiga/avgörande men som kommer fram i en utredning. Däremot tycker jag att ni kan ge lite mer utförliga svar än vad ni gör. Varför fråga "experten" om svaret ändå blir "kontakta FK kundtjänst"? Nä lite mer svar kan ni allt ge som fortfarande är allmänt hållna. Annars länka till rätt sida i vägledningen så kan de läsa själva.

Tack för ordet. (Kunde inte låta bli av omtanke med tjejen i förra tråden med samma rubrik.)

• Svar på tråden Fråga om min ev SGI 2
  • Försäkringskassan

Hej!

Tack för din synpunkt, vi borde naturligtvis informerat om 240 dagarsvillkoret till kunden via till exempel en länk där  informationen hade kunnat delges.

Hälsningar
    Ebba, handläggare

Svar på tråden Fråga om min ev SGI 2