• Tilde666

Sjukskriven 75 %

Har varit sjukskriven 4 mån för utmattningssyndrom och planerar återgång till arbetet den 1 sept. Vi ska väl se om jag ska börja med arbetsträning eller om jag börjar jobba 25% av mitt schema.
    25% av mitt ordinarie schema kommer bli ca 6 tim/vecka. Jobbar i kassa i mataffär så jobbar väldigt olika tider. Kan man jobba 3 tvåtimmars pass i veckan eller måste det vara 2% av varje ordinarie arbetspass? Vissa pass jag har är 3,75 timmar och vissa 8 timmar och vissa veckor jobbar jag tre dagar och vissa veckor 6 dagar.

Hur blir det med lönen och sjukpenningen när jag börjar jobba 25 % Får jag lön ink OB-tillägg på det jag jobbar plus 75% sjukpenning. Eller drar de bort det man tjänar på OB-tillägget från sjukpenningen?

Efter en lång tids sjukskrivning så hade det ju varit underbart med lite mer i månaden igen även om det bara rör sej om några 100-lappar när man börjar jobba 25% :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-06 21:52
    25% av varje arbetspass menar jag såklart! ;)

• Svar på tråden Sjukskriven 75 %
  • Försäkringskassan
    Hej!

Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du måste avstå från att arbeta. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Huvudregeln är att man ska arbeta del av dag när man är sjukskriven på deltid. Man jobbar alltså halva
    sina ordinarie arbetspass.
    Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att du arbetar halva dagar. Det finns vissa möjligheter att förlägga arbetstiden på annat sätt om det är medicinskt bättre för dig. Du ska i så fall kontakta din handläggare.

Man ska ha lön enligt gällande avtal på arbetsplatsen. 
    Hälsningar
    Agaton, handläggare
Svar på tråden Sjukskriven 75 %