• Anonym (?)

sår på händerna på krypande bebis

Våran son på 5 månader är tidig motoriskt

han kryper/kravlar/ålar/hoppar fram i en jäkla fart hela dagarna
    men han lyfter inte riktigt på händerna utan glider liksom fram
    och han använder fötterna för att putta sig framåt, så han liksom trycker ned stortån och trampdynan under mot golvet

nu har han skrapat bort det översta hudlagret  så det är röda små "sår" (bara det tunna översta hudlagret) på handflatorna, stortån och trampdynan strax under stortån

försöker ha på strumpor på honom och hålla honom på en mjuk filt men han vill, förståeligt, inte ha strumpor på sig eller vara på en och samma plats
    och vet inte riktigt vad man ska göra med händerna

är det här något man bara får räkna med i utvecklingen? 
    eller ska vi göra något mer?
    smörja med något? plåster? bandage? tejpa? vantar?

han har inte ont!

lite nervös för att gå till bvc för vägning/mätning för det där.. ser ju värre ut än vad det kanske är, men dom kanske tycker vi är dåliga som inte gjort.. ja vadå? 

sen kanske det är lite svårt för andra att fatta varför han ser ut så, så känns inte så kul att gå på öppna förskolan heller, tänk om dom tror att vi gör illa honom!?

han ska ju liksom inte vara så aktiv riktigt än

• Svar på tråden sår på händerna på krypande bebis
  • Silke

Har aldrig hört talas om problemet, men BVC har garanterat gjort det. Prata med dem tycker jag, det är ju faktiskt precis sånt de är till för. 

Förstår att det är jobbigt, men grattis till en frisk och aktiv bebis!

• a no nym

Men han slutar väl krypa om det gör ont ? Sätt plåster på o smörj med mjukgörande salva.

Köp fingervantar o klipp av fingrarna om du inte hittar Torgvantar till en sån liten en.

• Mellanmjölkens land

Moccasiner kanske? De skyddar fötterna och ger ändå grepp. Händerna är svårare och jag tror inte att det finns fingervantar för så små bebisar, speciellt inte på sommaren. Tubgas eller liknande kan kanske funka om ni klipper upp ett hål för tummen?

Smörja skulle jag göra med nått mjukgörande, tex rapsolja men inte mer 

Svar på tråden sår på händerna på krypande bebis