• Fridfullt

Stavning och uttal pojknamn

Är inne på att döpa vår son till Moritz men är osäker på stavning kontra uttal. Jag vill att man uttalar namnet med två R (Låter Mårrits) men stavar man med två R blir barnet tvungen att stava namnet varje gång till folk vilket jag vill undvika. Hur uttalar ni Moritz? Jag har ingen i närheten som heter det sen tidigare.

Tack för tankar!

• Svar på tråden Stavning och uttal pojknamn
  • Anonym (svar)

Jag läste först mooritz och kom att tänka på ifall jag läste fel och om där istället stod movitz. 

• Hobbyarkitekt

Jag uttalar namnet Moritz "Mårris" (eller möjligtvis Mårrits).

• Flizan30

Jag hade en kille i min klass som hette så när jag var liten. Vi uttalade det Mårris. Kommer dock inte ihåg hans stavning.

• Anonym (svar)

Beror kanske på vad man har för dialekt med. 

• Ogago
    Fridfullt skrev 2014-08-07 09:06:26 följande:

Är inne på att döpa vår son till Moritz men är osäker på stavning kontra uttal. Jag vill att man uttalar namnet med två R (Låter Mårrits) men stavar man med två R blir barnet tvungen att stava namnet varje gång till folk vilket jag vill undvika. Hur uttalar ni Moritz? Jag har ingen i närheten som heter det sen tidigare.

Tack för tankar!

Är du säker på att Moritz är ett bra namn för din son? Du har själv angett några nackdelar med namnet, och flera har också gett andra nackdelar.
    Kanske är det dags att tänka om...
  • Hobbyarkitekt
    Ogago skrev 2014-08-07 10:10:11 följande:

Är du säker på att Moritz är ett bra namn för din son? Du har själv angett några nackdelar med namnet, och flera har också gett andra nackdelar.

Kanske är det dags att tänka om...

Äh, vadå. Gillar hon namnet så ska hon ju ge sin son det.

Folk som inte fattar hur det ska uttalas, får väl lära sig.
  • Ogago
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-07 10:17:38 följande:
    Äh, vadå. Gillar hon namnet så ska hon ju ge sin son det.

Folk som inte fattar hur det ska uttalas, får väl lära sig.
    Jo, stämmer, men det är ju pojken det drabbar.

Mitt förnamn är ett helyllesvenskt namn, dock outtalbart namn i utlandet, och det stavas dessutom med våra svenska bokstäver vilket gör det anti-internationellt. Jag hade nog gillat ett namn som folk slipper att vricka tungan av och det ändå aldrig blir rätt.
    Harry skulle varit bra. Definitivt inte Moritz.

Jag tänker nog primärt på pojken.
  • fluu

Jag tänker att det ändå är ganska självklart att det uttalas med två r. Tror bara att jag hört det uttalet. Så konstigt och ovanligt är det liksom inte. Dock kanske barn uttalar det som Morris eftersom det är vanligare bland barn.
    Jag hade inte stavat med två r bara för att. Då får han nog rätta och rätta i all oändlighet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Stavning och uttal pojknamn