• traveler

Går du olovligt tidigare från jobbet?

Vi har ju olika arbetskonstellationer. Vad jag pratar om här är alltså OLOVLIG frånvaro från jobbet. Vi kan begränsa oss lite till typ minimum 15 min och uppåt. Att gå 5 minuter tidigare tror jag inte arbetsgivaren bråkar om.

Vi som har flextid och går tidigare för att sedan jobba in tiden, det räknas förstås inte eftersom vi har tillåtelse att göra det. Sen om du inte jobbar in flexen senare utan "myglar" lite ändå så kan man ju skriva det.

Skriv gärna vad ni jobbar med och vad ni har för avtal.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går du olovligt tidigare från jobbet?
  • Anonym (Nopp)

Inte jag men 3 av mina kollegor tar längre lunch än de 30 min vi har och går dessutom 20 min innan de slutar. Vi har ingen flex och inga arbetsluncher i vårt jobb

• Duckan

Nej, jag sitter i en reception så det skulle märkas rätt fort om jag bara drog.

• Butterscotch

Jag har inga fasta arbetstider utan har "frihet under ansvar", som man brukar kalla det. Svarade därför "annat". Jag går från jobbet ganska tidigt på eftermiddagarna och förväntas jobba in det som jag behöver på kvällen istället. Ibland behöver jag jobba kväll, men oftast inte. Jag hinner med det jag ska, och min chef verkar mer än nöjd med det jag utför, så jag har inget dåligt samvete för det

• vampyria2

Nopp jobbar på dagis så vi har fullt upp hela tiden och inte lämnar jag mina arbetskollegor utan hjälp om jag har arbetstid, det skulle vara elakt mot dem tycker jag.

• Anonym (Lovle)

Händer någon enstaka gång att jag "glömmer" att stämpla in på morgonen/när jag går och sen måste skriva in tiden manuellt dagen efter, och då kan man fuska lite med tiden.

Men oftast har jag för mycket att göra för att fuska.

• lnflrmn

Jobbar inom vården, kommer aldrig ifrån jobbet i tid - än mindre för tidigt.

• Anonym (...)

Jobbar kontorsjobb med flex/frihet under ansvar. Skulle aldrig fuska med några tider.

• Anonym (apotek)

Nej. Jobbar på apotek. Skulle vara väldigt svårt att smita ifrån utan att någon kollega märkte det. Möjligen 5 minuter tidigare, det tror jag ingen skulle bråka om, men blir det mer noteras det på schemat. Tycker dock jag arbetar in de gånger jag går tidigare, då jag (om jag börjar vid öppning) alltid kommer tidigare än schemalagt för att hjälpa till med öppning, starta datorer, skriva ut rapporter etc. Jag gör det frivilligt, helt utan ersättning, för att slippa stressa, så då tycker jag att jag kan få gå fem minuter tidigare någon gång ibland utan att det ska bråkas om det.

• Anonym (apotek)

Och när jag går fem minuter tidigare är det inte så att jag bara sticker, utan jag kollar med kollegorna så det är okej, dock inte alltid med chefen.

Svar på tråden Går du olovligt tidigare från jobbet?