• Anonym (Emma)

Fundering kring 240-dagars regeln

Hej! Jag har en fundering gällande 240 dagars regeln. Vi väntar barn som är beräknat 3/4. Jag har nu fast anställning sen januari (alltså mer än 6 månader) men har valt att byta jobb och har därför beviljats tjänstledigt från 1 sep. Jag börjar mitt nya jobb den 22 sep (också fast anställning) och har alltså ett glapp på ca 3 veckor där jag är tjänstledig utan lön. Har jag genom 3 månaders regeln eller efterskyddet rätt till att skydda min sgi från mitt nuvarande jobb? Jag kommer ju inte hinna arbeta 240 dagar på min nya arbetsplats innan beräknad förlossning.

Spelar det någon roll att jag är tjänstledig och vad jag gör denna tid eller är jag skyddad oavsett? Vilken regel är det som isåfall skyddar min sgi? Får olika bud från folk och att jag bla måste anmäla mig på arbetsförmedlingen dessa tre veckor? Men jag har ju själv valt att ta tjänstledigt?

Tack på förhand
    Emma

• Svar på tråden Fundering kring 240-dagars regeln
  • Försäkringskassan

Hej!

Har man varit i arbete helt i mer än 6 månader och därefter gör ett avbrott i sin anställning så har man rätt till en efterskydds tid på 3 månader. Får man annat arbete under den tiden som också är på 6 månader eller mer beräknads en ny sjukpenninggrundande inkomst. Eftersom man är inne i en efterskyddstid påverkar det inte 240 dagars villkoret.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (Emma)

Innebär det att det inte spelar någon roll vad jag gör under dessa veckor (jobbar extra? har ledigt?)

• Försäkringskassan

Hej!

Din sgi är skyddad under de tre veckorna som du är tjänstledig och när du påbörjar en ny tillsvidareanställning den 22 september så kommer en ny sgi fastställas efter det nya arbetets inkomst,  och du uppfyller 240-dagars villkoret.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Anonym (Emma)

Min sambo har fått följande mail och jag undrar vad som egentligen gäller?

"Men om man avbryter sitt arbete för att vara tjänstledig, så har man ett efterskydd på 3 månader, man är då fortfarande försäkrad för arbetsbaserade förmåner under dessa 3 månader, så fort man börjar arbeta så bryter man efterskyddet.

Det går alltså inte att arbeta på timmar eller i annat land under den här perioden. (de 21 dagarna)

När man sedan börjar arbeta igen så är man ju försäkrad på nytt.

Jag kan inte bedöma om ni uppfyller 240 dagars-villkoret innan en ansökan har kommit in, och vi fått alla uppgifter vi behöver"

1. Kan jag alltså inte jobba de 21 dagarna mellan mina jobb för att ha rätt till ersättning enl 240 dagars villkoret?

2. Kan jag göra något för att få inkomst dessa dagar utan att bli av med ersättningen som ges enl 240 dagars regeln? Eller är det alltså bara att vara hemma? Tycker det känns helt märkligt.

Med vänlig hälsning, E

• Anonym (Emma)

Nu har ytterligare handläggare sagt att efterskyddet inte gäller vid tjänstledighet? Gäller efterskyddet under min tjänstledighet på 3 veckor eller inte?

Tack på förhand!

• Försäkringskassan

Hej!

Det som gäller är det som vi har skrivit tidigare, att har du arbetat de senaste sex månaderna utan avbrott så har du rätt till ett efterskydd på tre månader ifrån det att du går på tjänsteledighet. Under dessa tre månader så har det ingen betydelse vad du gör.

Hälsningar
    Maria, handläggare

Svar på tråden Fundering kring 240-dagars regeln