Ann Cistrus skrev 2014-08-08 14:43:48 följande:
Gäller detta även när bara den ena parten har barn sedan tidigare?
Jag kan säga som så att för min bonus har det nästan enbart varit positivt att vi skaffade gemensama barn (2 st). Hon har sluppit vara på fritids i långa perioder under mina föräldraledigheter (något som varit bra då hon tidigare kände sig otrygg där). Hon har numera ett hem som präglas av närvaron av barn, med lek och aktiviteter och gemenskap. I ärlighetens namn var jag väldigt ointresserad av "barnaktiviteter" innan jag fick egna barn medan jag numera är mycket mer inställd på att den mesta tiden ägnas åt barnen och grejer som de gillar. Hon har på nästan alla plan fått det bättre sedan hon fick sina småsyskon och då har jag inte ens gått in på den kärleken jag ser finns mellan alla 3 syskonen.
Jag är också nyfiken på den synpunkten, att man inte ska skaffa gemensamma barn.
Nu är det inte aktuellt för oss eftersom vi har tillräckligt många barn med två var med oss in i boet :) men jag har också fått höra att det är så synd om barnen att de får bonussyskon.
Och jag förstår inte alls den synpunkten. Förutsatt att barnen kommer någorlunda väl överens och får lära känna varandra i sin egen takt så ser jag det som positivt att mina barn får fler syskon! Hel- halv eller bonussyskon. De får fler närstående personer i sitt liv att ha nära relationer till. Det är oftare någon hemma att hänga med efter skolan och våra barn har roligt tillsammans! Visst blir det konflikter ibland som med alla man umgås med men barnen lär sig också av det, man pratar om vad som hänt och varför.
Däremot tycker jag nog att man bör vänta med att skaffa syskon tills man har bott ihop ett tag och börjat hitta sina roller. Skynda långsamt med det som med allt annat och ge barnen den tid de behöver.