• Angelica77

Nån som pluggar till undersköterska/barnmorska här? För jobb på förlossningen!!!

Satt o pratade med en kompis idag om att jag e så sugen på att sadla om och satsa på det yrke som är min dröm att jobba med. Barnmorska!!!!
    Är så fullkomligt betagen i dessa underbara starka människor och den miljö som råder på förlossningen. Suger i mig allt om förlossningar med dokumentärer mm.

Funderar på om man ska plugga till undersköterska så att man kan få in en fot och vara med på förlossningen på så sätt. Eller om man ska slå på stor och utbilda sig till barnmorska med en gång.

Fast det är ju rätt lång utb då. Och det är jag ärligt talat inte det minsta sugen på då man har två små barn hemma och inte vill dra på mig mängder i studieskulder.

Jag har idag fast jobb (är dock mammaledig tom okt) som säljare. Tjänar ca 30-35000:- innan skatt så det lockar ju givetvis att stanna kvar. Men detta är ju inget jag vill göra resten av livet.

Nån mer som pluggar för att få komma in i förlossningsvärlden??? Nån som har lite tips och vägledning så vore jag superglad!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Nån som pluggar till undersköterska/barnmorska här? För jobb på förlossningen!!!
  • susanneethel

Om du vill bli barnmorska så måste du läsa till sjuksköterska först. Det tar 3 år, och sen behöver du ett års arbetslivserfarenhet innan du kan komma in på barnmorskeutbildningen som tar ett år.
    Så undersköterskebiten tycker jag du ska skippa, den kompetensen ingår i SSk utbildningen.

• mamyleine

Min kompis gick usk och har jobbat på bb och förlossningen.
    Men för att bli BM måste man först bli sjuksköterska sen ska man vad jag förstått jobbat ett år som det för att sen få utbilda sig till BM. Jag vill bli sjuksköterska eller barnmorska. Mitt mål är att jobba med sjuka barn. Jag har i vår pluggat ett år på komvux och då återstår ett år till för att söka till ssk linjen.

• Angelica77

Men vad får man göra på förlossningen när man bara är undersköterska då??? Vet ju att vi hade en ung tjej med inne i rummet som var u-ska och hon bytte dropp. Det är vad jag minns att jag såg att hon gjorde. Jag var liksom lite i en annan värld

• majssan

som undersköterska på förlossningen så blir det mkt städa upp efter förlossningarna. Dessutom är lönen rätt så låg ca 17000kr/mån. Även nyutbildade barnmorskor tjärnar rätt så lite ca 20000kr/mån.

• mamyleine

Som usk får man hålla i benen om passienten vill de (som i mitt fall jag låg på sidan och ursk erbjöd sig hålla mina ben mot magen när han skulle ut), man får assistera BM och (ursäkta stavfel har lätt dyslexi) försöka hjälpa passienten så mycket som möjligt :).

• Hanah

Det är inte överallt uskorna tjänar ens så mkt som 17000. Men det är mkt städa, bädda, dela ut frukost, lunch och fika för en uska. Inte så spännande (har själv provat)

• Ejz

Jag pluggar till ssk för att sedan kunna plugga vidare till Bm.
    Min morsa är inne på andra terminen BM

• Angelica77

Jag vill ju det här så himla mkt!!!!!!!!!!!

Man får alltså vara med och ta kontakt med patienten och försöka stötta osv???
    Att det är mkt städjobb efteråt är sådant som måste göras. 17000:- i lön är inte såååå dåligt ändå tycker jag...

• prickig

Har sjalv jobbat som uska pa forlossningen. For var del var det inte sa mycket stad, vi hade en staderska som skotte mycket av det dagtid men pa kvallar och natter fick vi gora allt. Dar jag jobbade fick underskoterskan gora ganska mycket. Vi tog emot pat nar hon kom, sag till att urinprov togs, vagde pat, kopplade CTG, tog tempen mm. Mycket av arbetet gick ut pa att stodja mamman (och pappan!), kanske hjalpa till med massage, hjalpa till med andningen mm. Sen forberedde vi for forlossningen, assisterade BM vid undersokningar och under forlossningen (halla upp ben ingick ofta!!), sag till att klockslag for fodelsen noterades mm. Vi fick aven vaga och mata bebisen, kontrollera hjartfrekvens och andning samt temp pa bebisen mm. Och mycket mycket mer! Dessutom ingick naturligtvis aven en del stadning och mat - dvs se till att pat fick smorgasar/mat och forlossningsfika. Det var det absolut basta sommarjobb jag haft (det var val darfor jag aterkom tre ar i rad!) och jag tycker det ar nog bland det roligaste man kan gora som uska men jag skulle ju annu hellre va BM!

MEN jag kan sag att jag vet att det varierar mycket mellan olika sjukhus vad en uska far gora. Vi fick gora ganska mycket tror jag och om man varit dar en langre tid och var lite mera erfaren fick man ju gora mer. Jag vet att nagra av uskorna pa mitt sjukhus hade jobbat pa sjukhuset i grannstaden och de fick inte alls gora lika mycket, de var i stort sett mat och stadhjalp!

Oj, vad det blev langt! :)

• prickig

Kan ju ocksa tillagga att pa "min" klinik brukade vi alltid hjalpas at med stadningen alla uskor (om man inte var upptagen med forlossning forstas) sa det var inte sarskilt trakigt eller jobbigt. Aven barnmorskorna brukade hjalpa till om de inte hade sa mycket att gora.

Ett tillagg till... Man vet aldrig vad som ska handa nar man gar till jobbet, men ofta ar det ju fantastiskt. Ibland dodstrist da vi ibland inte hade en enda patient!

• Angelica77

Prickig: Åh, tack för ditt inlägg. Detta ger mig mer lust att iallafall kolla upp saken och se vad som krävs för att få jobba så här.

Ska nog ta o ringa till förlossningen i närliggande min stad och fråga helt enkelt vad undersköterskorna får göra hos dom på det sjukhuset.
    U-ska utb är ju bara 1½ år om jag förstått saken rätt. Det är ju inte hela världen om man upptäcker att man inte vill jobba med det resten av livet.

• keira

Till Angelica 77: Jag är undersköterska och har lyckats få en timanställning på förlossningen, det är svårt att få något fast för tillfället. Landstinget vill ju spara...Som uska är det mycket städning, ta emot patienten, koppla ctg, ta prover, assistera bm och läkare m.m. För att få ett hum om arbetet på förlossningen är det ju bra om man kan få anställning som uska innan man pluggar till bm (om man är osäker). Visst, en bm har ju ansvaret över en förlossning men en uska är med hela tiden och får se lika mycket. Hoppas att du gör vad som känns rätt för dig! Lycka till!

• mamyleine

hanah - 1½ på komvux . Men på gymnasiet 3 år.

• JKMNA

Jag ska förhoppningsvis läsa till sjuksköterska till hösten. Sen får vi se vad det blir. Jag dras också till förlossningen! Det är så fascinerande och det verkar otroligt spännande och fantastiskt att få jobba där!

• Hanah

jag är klar ssk nu i vår, har aldrig trott att jag velat jobba som bm innan, men vi läser mkt om det just nu så kanske trots allt!

• Toadstool

Vill bara tillägga att det inte är alla högskolor som kräver ett års arbetslivserfarenhet som SSK innan man kan läsa vidare till BM. På vissa skolor kan man söka in direkt efter. Det har blivit ändrat, det där, så man får kontakta skolorna och se hur de gör om man är intresserad av det. Denna utbildning finns ju även på distans.

Lycka till TS!

• thisismylife0

Nu verkar det ju trots allt som här är flera uskor som jobbar på förlossningen men min erfarenhet är att det är så otroligt svårt att få jobb som uska där. Jag vet inte en enda (och vet många som vill) som lyckats få in en fot där. Utbildar mig nu till ssk, och barnmorskeyrket hägrar. Men vem vet hur många gånger man hinner bestämma sig innan man är klar...
    Jag tycker du sa satsa på barnmorskeyrket direkt. Nu vet jag ju inte vart du bor men i Borås som är närmsta här så kan man söka direkt från sjuksköterskeutbildningen. Men du får ju räkna med ett otroligt kliv neråt i lönen. Ssk här i halland har vad jag förstått en ingångslön på ca 17-18000 och en barnmorska lite över 20.Ganska dåligt med andra ord. Men som man brukar säg du väljer inte yrket för att bli rik på pengar. Men man får så mycket annat. Tycker du ska satsa om det är din dröm.

Svar på tråden Nån som pluggar till undersköterska/barnmorska här? För jobb på förlossningen!!!