• Majaplutt

Vår 2-åring pratar inte alls

Ja nu känner jag att jag måste få skriva av mig, dela min oro om vår dotter. "Ni ska se att hon börjar prata vid 1 år" "vid 1 & 1/2 års ålder pratar hon garanterat" "NU dröjer det nog inte ska ni se" .... Ja:/ vår älskade, älskade dotter fyllde 2 år för ca två veckor sedan och kan inte säga ett endaste ord. Inte ens mamma eller pappa, ingenting...

Hon förstår i princip allt som vi säger till henne men när vi pekar och frågar vad saker är tittar hon bara på oss, ler och börjar med något annat. Hon kan inte heller härma djurläten.

Hon klarar sig relativt bra dock, genom att peka, "humma", gnälla eller le. Så visst förstår vi oftast vad hon vill. Men det känns som att det börjar bli dags för att prata nu. De tillfällena vi inte förstår hennes gester blir hon så arg och ledsen:(

Börjar fundera på om man ska uppsöka en logoped, eller i första hand bvc då. Någon som varit med om liknande? Eller kanske har erfarenheter av logopeder och vad de gör?

• Svar på tråden Vår 2-åring pratar inte alls
  • ymmmi

Prata med Bvc, men på 18 månaders kontrollen brukar som hundrädda vilka ord barnen kan.

• Långbenopluto

Men givetvis ska du söka hjälp, redan imorgon ska du ringa din vårdcentral för en remiss.

Märkligt att BVC inte har reagerat vid kontrollerna.....

• Flickan och kråkan

Vår äldsta sa 5 ord när han var två år. Vi har gått hos logoped sedan han var tre. Hörseln kollades och sedan tittar de framför allt på förståelse och kommunikation. För vår pojke har det handlat om en ren uttalsförsening. Han är 6 år nu och det mesta är på plats. Läspande s-ljud är kvar. Språkligt för övrigt är han tidig. Mellan sonen följde mallen. Yngsta är 14 månader och säger......ingenting begripligt. Kontakta BVC så att ni remitteras till logoped. De är - av min erfarenhet, mellan sonen stammar så vi är något av stamkunder känner jag - väldigt duktiga och man får bra hjälp.

• pigglet

Be bvc om en remiss till logoped. Det brukar kunna vara rätt lång kö dit, så det är lika bra att börja direkt.

Sonen kom till logoped första gången när han var 2,5 år. Först tror jag det var en träff där logopeden gjorde olika tester (lekte med sonen, han tyckte det var jättekul). Nästa träff var bara med oss föräldrar, då hon gick igenom vad hon sett (MASSOR! Helt otroligt hur mycket hon hunnit uppmärksamma!!) och hur hon tänkte runt "diagnos" och fortsättning.

Jag tror att det är vanligt att man går på en behandlingsperiod/termin, det är ca 1 träff/vecka i typ 6 veckor. Däremellan tränar man hemma. Men det beror ju naturligtvis på vad de kommer fram till och kan säkert skilja sig i olika landsting också.

Ni har i alla fall inget att förlora på att kräva en logopedkontakt. Upptäcker de att inget är avvikande, eller vill avvakta, så har ni ju i all fall fått blivit lugnade. Och annars så är det ju bättre ju tidigare man kommer igång.

Lycka till!

• mammalovis

Jag hade definitivt tagit ett snack med bvc, för att lindra min egen oro. Hon har inte haft några öroninflammationer eller liknande som påverkar hörseln delvis?

Läs, ramsa och sjung mycket för henne så hon får ett rikt språk i alla fall, även om hon inte använder det.

Kan hon göra det ni ber om, som t ex hämta nallen, klappa händerna o s v? Då visar hon ju åtminstone att hon både hör och förstår orden.

• Majaplutt
    mammalovis skrev 2014-08-07 21:37:59 följande:

Jag hade definitivt tagit ett snack med bvc, för att lindra min egen oro. Hon har inte haft några öroninflammationer eller liknande som påverkar hörseln delvis?

Läs, ramsa och sjung mycket för henne så hon får ett rikt språk i alla fall, även om hon inte använder det.

Kan hon göra det ni ber om, som t ex hämta nallen, klappa händerna o s v? Då visar hon ju åtminstone att hon både hör och förstår orden.

Jo hon har haft två öroninflammationer, det var under hennes första år. Hennes pappa hade mycket problem med sina öron som barn (trånga hörselgångar) så kanske är det nått att uppmärksamma.

Ja hon gör det mesta som vi ber henne om, slänga skräp i soptunnan, hämta leksaker, hoppa, klappa, osv. Så jag är övertygad om att hon förstår många ord. Hon vill bara inte prova sig fram själv...
  • Majaplutt
    Korpen skrev 2014-08-07 20:18:24 följande:

Men givetvis ska du söka hjälp, redan imorgon ska du ringa din vårdcentral för en remiss.

Märkligt att BVC inte har reagerat vid kontrollerna.....

På 1,5-års kontrollen tyckte de att det var helt ok. Bara hon förstod oss och gjorde sig själv förstådd på andra vis. Det är först vid 2,5-års kontrollen som de vill att hon ska kunna prata. Men det kan ju inte skada att ringa dit igen och höra med dom
  • pmb

Ett tips kan ju också vara att använda lite enklare tecken i väntan på att få hjälp. Då kommer hon säkerligen visa att hon kan meddela sig även om det inte är med era ord. Kan ju göra att ni känner er lite lugnare, o lite av frustrationen kan försvinna när ni känner att ni kan förstå henne.

Svar på tråden Vår 2-åring pratar inte alls