• 19Mamma87

Vad kan de kosta att fixa en buckla på framdörren.

Vad är de för pris om man vill ha ut en buckla på framdörren? De är en lång och smal buckla.

• Svar på tråden Vad kan de kosta att fixa en buckla på framdörren.
  • Sale

Det beror nog lite på hur den har kommit dit och hur stor den är.

Jag till exempel blev påkörd för cirka två år sen. Det var ingen kraftig smäll utan den andra bilen bytte fil och  typ repade hela vänstersidan på bilen, båda dörrarna. Verkstaden var tvungen att BYTA båda dörrarna i och med att det finns elektronik och krockkuddar som man inte visste om de tagit skada eller inte. Den lilla nätta prislappen slutade på väl runt 60 000 kr men det tog ju försäkringsbolaget. Kan tilläggas att vi har en stadsjeep och med de är ju allt dyrare oavsett vad man ska ha...

• zZzZz

typ hur långt är ett snöre?

oftast är det billigare att ta det på försäkringen (självrisk)
    ska man knacka ut bucklan, sen spackla området, grundlacka, lackera osv, prislappen blir dyr snabbt...

Jag blev en gång påkörd, hade en golf 2 -88 och vw skulle ha (enligt försäkringsbolaget) 18000 för att lacka om en framskärm (byte plus lack) så dom löste in bilen istället då den inte var värd mycket, fick dock det dubbla för bilen mot vad jag hade köpt den för så jag var inte missnöjd :)

• Fontana

Ja, som de har sagt ovan: det beror alldeles på hur stor bucklan är. Och hur gammal bilen är. Om du har bilen helförsäkrad kan det gå på försäkringen. Har du t.ex. blivit påkörd på en parkeringsplats av någon okänd bilist kan man eventuellt få ersättning från Trafikskadenämnden (tror jag de heter), men då måste du ha gjort polisanmälan.

Är det en nyare bil och du kör till en märkesverkstad är det stor risk att de byter hela dörren (jag tänkte inte själv på elektronik och krockkuddar som Sale påpekar). Även om de bara knackar ut och målar om kan det säkert kosta 10.000 - 20.000 kronor.

Är det en lite äldre bil - och mindre skada - kan du kanske leta upp någon liten verkstad typ "Nisses plåt och rost" som kan göra det betydligt billigare. Och kanske ta några "genvägar" som de stora verkstäderna aldrig gör. (fråga på din bensinstation eller någon liten verkstad i området där du bor, ofta kan de ge tips.)

Jag frågade faktiskt min märkesverkstad för några år sedan, det gällde just en intryckt dörr, och de rekommenderade mig till en liten verkstad långt utanför stan. "Han brukar kunna göra jobbet utan kvitto också". Ett lite förvånande svar kanske. Men realistiskt.

Ett annat mer seriöst alternativ är företagen inom spotrepair.se eller bucklor.nu (samma grupp alltså). De har ett fiffigt sätt att knacka ut bucklor utan att montera ner dörren och måla om den.

Svar på tråden Vad kan de kosta att fixa en buckla på framdörren.