Föräldrapenning/SGI
Hej,
Vi har två barn, kan jag ta ut föräldrapenning på ena barnet och min man på andra barnet på samma dag? Finns det någon begränsning i detta eller antal dagar vi båda kan ta ut?
Hur fungerar det med VAB. Kan en förälder vara f-ledig med ena barnet och andra vaba med andra barnet?
Kan jag vaba när jag arbetar heltid 6 månader för att återigen skydda min SGI? Hur beräkas vab ersättningen i så fall? På lägsta nivå eller på min lön?
Om jag tar ut föräldrapenning på lägsta nivå (pga ej skyddad SGI) under de 6 månader jag arbetar för att skydda min SGI, krävs det då en motsvarande längre arbetad period för att skydda SGI? Är det antal f-dagar jag tar ut som extra måste arbetas? Eller får jag inte ha varit f-ledig alls under de 6 månaderna jag arbetar för att skydda SGI, måste det vara 6 månader med komplett heltidslön? Om jag tar semester en dag i veckan under mina 6 månaders heltidsarbete spelar ingen roll för SGI skyddet vad jag har förstått?
Om jag blir sjukskriven efter ex 3 månaders heltidsarbete, vad sker då. Alternativt upptäcker graviditet efter 3 månaders heltidsarbete?
Tack för svar!