• sesssa123

Föräldrapenning/SGI

Hej, 
    Vi har två barn, kan jag ta ut föräldrapenning på ena barnet och min man på andra barnet på samma dag? Finns det någon begränsning i detta eller antal dagar vi båda kan ta ut? 
    Hur fungerar det med VAB. Kan en förälder vara f-ledig med ena barnet och andra vaba med andra barnet? 
    Kan jag vaba när jag arbetar heltid 6 månader för att återigen skydda min SGI? Hur beräkas vab ersättningen i så fall? På lägsta nivå eller på min lön?  
    Om jag tar ut föräldrapenning på lägsta nivå (pga ej skyddad SGI) under de 6 månader jag arbetar för att skydda min SGI, krävs det då en motsvarande längre arbetad period för att skydda SGI? Är det antal f-dagar jag tar ut som extra måste arbetas? Eller får jag inte ha varit f-ledig alls under de 6 månaderna jag arbetar för att skydda SGI, måste det vara 6 månader med komplett heltidslön? Om jag tar semester en dag i veckan under mina 6 månaders heltidsarbete spelar ingen roll för SGI skyddet vad jag har förstått?
    Om jag blir sjukskriven efter ex 3 månaders heltidsarbete, vad sker då. Alternativt upptäcker graviditet efter 3 månaders heltidsarbete? 

Tack för svar!

• Svar på tråden Föräldrapenning/SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Båda kan vara föräldralediga för varsitt barn under samma tid. Begränsningen är ju hur många dagar ni har kvar på respektive barn.

Om den ena föräldern redan är hemma gäller inte vab för den andre föräldern om något av era andra barn blir sjuka hemma. Vab för den andre föräldern kan bli gällande om barnet blir sjukt och inlagt på sjukhus eller man måste göra ett läkarbesökt med det barnet.

Återgår man i arbete på samma nivå som sgin fastställdes innan barnet föddes är den skyddad om man innan dess haft sysselsättning 5 hela dagar/v från barnets 1 års dag.

Blir barnet sjukt och du behöver avstå från arbete söker du vab. under förutsättning att den andre föräldern inte är föräldraledig. Se föregående text.

Man räknar ut sin vab-ersättning med att ta sin årsinkomst x 0,80 % x 0,97 % genom sin årsarbestid i dagar eller timmar. Tjänar man mer än 333 000 kr får man endast ersättning upptill inkomsttaket på 333 000 kr när det gäller vab/sjukpenning/graviditetspenning.

Har man inte skyddat sin sgi utan fått den sänkt kan man inte skydda upp med föräldrapenning för att få en högre sgi. För att få en högre sgi ska det vara tänkt att man ska arbeta i högre omfattning 6 månader eller längre.

Börjar man ett arbete som är tillsvidare (6 månader eller mer) påverkar det inte beräkningen av en sgi om man har semester eller strödagar med föräldrapenning. En sjukskrivning påverkar inte heller.

Har du blivit gravid på nytt inom 1 år och 9 månader från förra barnets födelse har du rätt att få föräldrapenning på minst samma nivå även på nästa barn.

Här kan du läsa mer på sidan 4 under rubrikerna Du behåller samma föräldrapenning i minst 2 år och Du kan behålla din sjukpenning.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning/SGI