• Swadika

Kläder på utställning

Första riktiga utställningen är snart här för mina gossar (och mig själv) vi har bara ställt inoff förut men nu är det alltså dags för officiell. 

Jag funderar lite på klädseln, vad har man egentligen på sig och hur mycket bedömer domarna kläderna? Jag har tre hundar som ska ställas, jag förstår så mycket att man kanske inte ska ha samma färg på kläderna som på hunden (svart hund och svarta kläder tex) men sen då? 

Mina tre hundar är sobel (svart, brun och vit, väldigt mörk), rödsobel samt svart. Jag vill gärna inte ha kjol. Borde jag ha ljust på mig för att jag har lite mörkare hundar? Jag har hundar i liten ras så jag sitter ner när jag ställer dem på marken, ska jag ha ljus överdel då också? 

Haha mycket frågor på en gång, men hoppas någon kan hjälpa en nybörjare som mig själv.

• Svar på tråden Kläder på utställning
  • Dockan

Hel och ren är en bra grundprincip. Vettiga skor att springa i...

Sen har jag förstått att mindre raser har "högre krav", inofficiellt i alla fall, på klädsel. Som brukshundsägare, även på stora Stockholm och liknande har jag haft ett par snygga och bekväma jeans och en fin vardagstopp och känt mig lagom uppklädd (med vardags Nike skorna - finare än de vanliga gympadojorna men vettiga att springa i). De flesta i "mina ringar" såg ut så - vi tillhör grupp 2 molosserhundar så de flesta är ju större...

I ditt fall om du tror att du har en ras där det är vanligt att man klär upp sig lite. Ta ett par tunna finare byxor samt en ljus tunika/topp till. Ett tips är att se till att du har fickor för en godisbit eller klicker innan du går in.

• Dockan

Viktigare är det egentligen att du har en bra utställningskedja och tunt och diskret koppel. Förvånansvärt många som har grova halsband eller för utsmyckade koppel.

• Dexter dot com

Du bör vara propert klädd med skor och kläder du kan springa snyggt och obehindrat i utan att vara för uppklädd. 
    Jag skulle nog ha beiga eller mossgröna byxor med passande top i ljus eller samma färg som byxorna och absolut inte mönstrat utan enfärgat.

Naturligvis handlar det mest om hundens utseende och hur du visar den men att ekipaget är snyggt skadar aldrig :)
    Jag har fått komplimanger av domare för att jag "tänkt till" och klätt mig rätt efter hunden.

• Sheltiegirl

när jag ställer mina hundar (sheltie och tollare) så har jag ballerinaskor/neutrala tygskor, ljusa jeans, linne (svart eller färg) och vit kavaj. tycker det blir lagom uppklätt för mig.

Viktigt eftersom du ska sätta dig ner i ringen är att du absolut inte har för låg midja på dina byxor och/eller för kort topp. Det finns inget värre än utställare som visar upp halva baken.

Tänk hel & ren, bekväma & nätta skor, neutrala kläder som inte stör intrycket av hunden och uppsatt hår, du har varken tid eller lust att bråka med löst hångande hår i ansiktet.

• Swadika

När jag kollat är det väldigt olika, mycket lite äldre som har "dräkt" (heter det så?) kjol och kavajjacka, medan yngre kanske har leggins och någon tunika eller shorts och linne. De som är runt 30-40 år har oftast jeans och en kavajjacka. Just kavaj är väldigt vanligt men det känns som om det blir väldigt varmt under sommaren? Vitt känns kanske inte så bra, vi sitter nästan på knä och ställer hundarna så blir väl lätt smutsigt så kanske bättre med något ljust beige eller så, men smälter det in för mycket på min rödsobel?

Har lite olika utställningskoppel, känns som om alla säger lite olika om vad för färg man ska ha, vissa säger att man ska ha ett som är så likt pälsen som möjligt och andra att det ska framhäva pälsen. Jag har lite olika färger, och har ett med ett litet "halsband" till ena hunden som har lite svårt att gå i vanligt utställningskoppel, men då det här året bara är träning för oss så bryr jag mig inte om priser, vill hellre visa honom rätt med att ha det där lilla halsbandet än att han drar och försöker springa som om han är lös, helt och hållet mitt fel såklart men ändå.

Är kanske olika beroende på domare, man lär sig väl efter ett tag men just i början känns det svårt, haha :)

Svar på tråden Kläder på utställning