• Party of five

Petar sig i näsan...

Min treåring petar sig i näsan... Varje dag flera gånger, så äter hon det också. Det hjälper inte att man säger till henne. Hon gör det ändå. Och ibland så smyger hon sig till ett annat rum och petar där. Hur får man henne att sluta?! Har någon bra råd? Går det överhuvudtaget?

• Svar på tråden Petar sig i näsan...
  • vadskajaghetadå

jaa du..efter ha läst många trådar ang petnäsning så kan jag väl inte säga att det avtar med åren..

berätta för henne vad det är..om du inte hittar nåt so låter tillräckligt äckligt så hitt på nåt

• LitensMamma

"petnäsning" ?!

hihihi,.. såg väldigt skoj ut =)

• Party of five

Ja, vi har försökt förklara att hennes näsa blir likt ett gristryne, att hon blir ful när näsborrarna blir stora och runda, men hon bryr sig ju inte. Finns det inget man kan gnida på fingrarna som luktar pyton, som förstås inte kladdar på möbler och leksaker och så?

• bigbrother

Varför får hon inte peta näsan?
    De flesta vuxna gör väl det?

Att äta upp snoret är väl en annan femma men jag ser ingen skada i att peta näsan.

• vadskajaghetadå

ha ha h ah ah ahaa haahha aha

"gristryne"

• kixan

Jag petar också näsan, fast jag låter bli att äta upp snoret.
    Förklara för henne att det är äckligt att äta snor och att man inte petar sig i näsan när andra ser på typ. Jag tror nog det är svårt att få henne att sluta helt och hållet.

• gealach

Att hon går till ett annat rum är väl ett tecken på att hon fattat att det är något man inte bör göra "in public", så att säga. Så det är väl snarast ett gott tecken... :)

Svar på tråden Petar sig i näsan...