• jemo2014

    Hur är det att bo i Farsta strand?

    Hej,
    vi ska få barn i vinter och bor för tillfället i en liten lägenhet, behöver alltså byta till större. Vi har varit och kikat på en stor och ganska nybyggd (2012 tror jag?) trea i Farsta strand som vi verkligen gillade. 
    Det jag undrar över är området? Det är ju väldigt viktigt för oss som ska få barn att det är ett bra, stabilt och fint område. För oss känns Farsta strand som ett bra alternativ pga närhet till naturen och bra kommunikationer.Men hur är det på riktigt? Är det ett lugnt område? Är det passande för en barnfamilj?

    Vi vill inte bo i ett område där det är kriminellt, massa missbrukare osv osv... Ja, ni förstår vart jag vill komma?

  • Svar på tråden Hur är det att bo i Farsta strand?
  • viseversa
    jemo2014 skrev 2014-08-08 10:51:11 följande:

    Hej,
    vi ska få barn i vinter och bor för tillfället i en liten lägenhet, behöver alltså byta till större. Vi har varit och kikat på en stor och ganska nybyggd (2012 tror jag?) trea i Farsta strand som vi verkligen gillade. 
    Det jag undrar över är området? Det är ju väldigt viktigt för oss som ska få barn att det är ett bra, stabilt och fint område. För oss känns Farsta strand som ett bra alternativ pga närhet till naturen och bra kommunikationer.Men hur är det på riktigt? Är det ett lugnt område? Är det passande för en barnfamilj?

    Vi vill inte bo i ett område där det är kriminellt, massa missbrukare osv osv... Ja, ni förstår vart jag vill komma?


    Jag har bott i Farsta och trivdes väldigt bra. Men vi flyttade av samma anledning som ni. Den lägenheten vi hade där var för trång. Hade vi hittat större där hade vi flyttat inom Farsta helt klart. Lugnt skönt område. Hästhagsskolan har dock dåligt rykte. Sen är det skitungar som åker moped som dårar på gångvägarna varje sommardag/kväll så dom nästan kör

    på både barn djur och gamla. Det är dock något som gör en JÄVLIGT upprörd...
  • jemo2014
    viseversa skrev 2014-08-08 10:55:45 följande:
    Jag har bott i Farsta och trivdes väldigt bra. Men vi flyttade av samma anledning som ni. Den lägenheten vi hade där var för trång. Hade vi hittat större där hade vi flyttat inom Farsta helt klart. Lugnt skönt område. Hästhagsskolan har dock dåligt rykte. Sen är det skitungar som åker moped som dårar på gångvägarna varje sommardag/kväll så dom nästan kör

    på både barn djur och gamla. Det är dock något som gör en JÄVLIGT upprörd...
    Har du någon koll på just Farsta strand? Är det lugnare där än i Farsta C?
    Vilken typ av människor bor där?

    Tack för svaret!
  • viseversa
    jemo2014 skrev 2014-08-08 11:54:11 följande:
    Har du någon koll på just Farsta strand? Är det lugnare där än i Farsta C?
    Vilken typ av människor bor där?

    Tack för svaret!
    det ligger ju väldigt nära varandra så njaa. Men visstg är det absolut lugnare i Farsta Stramd. det är itne stökigt i farsta centrum heller. Jag bodde där i 2 år och kände mig aldrig otrygg faktiskt.
  • viseversa
    jemo2014 skrev 2014-08-08 11:54:11 följande:
    Har du någon koll på just Farsta strand? Är det lugnare där än i Farsta C?
    Vilken typ av människor bor där?

    Tack för svaret!
    Väldigt blandade kulturer skulle jag påstå.
  • jemo2014
    viseversa skrev 2014-08-08 14:11:24 följande:
    Väldigt blandade kulturer skulle jag påstå.
    Även i Farsta strand?
  • viseversa
    jemo2014 skrev 2014-08-08 14:41:35 följande:
    Även i Farsta strand?
    Suck jag känner itne varenda vrå i hela farsta nej. Jag snackar om farsta i allmänhet. 
  • eslah

    Bott där, det är soft att bo i Farsta strand. Stort plus att man kan välja antingen pendel eller tunnelbana som färdmedel.

  • dessan59

    TS

    Jag bor i Farsta Strand och tycker att det är lugnt här. det kan vara lite stökigt nere vid Tunnelbanan, men det har blivit betydligt lugnare sista åren.Sen har vi mycket fina promenadvägar nere vid Magelungen, där du kan njuta av vattnet och skogen. Du kan vara ute och gå med barnvagn för vägen är framkomligt,samt att det finns en lekplats neren vid vattnet.

  • driver28

    Är uppvuxen i Sköndal ett stenkast därifrån och har gått i skola i Farsta gymnasium. Bodde ett par år i Farsta strand med på senare tid. Det med ett litet barn på dagis. Trivdes alltid bra där. Nära till natur simhall shopping och kommunikationer. Inte farligt mycket kriminalitet men lite mer gänghäng än platser utan tunnelbana. Helt okej att bo där med barn.

  • JosefineP

    Jag har bott i Farsta Strand i 7 år och vill aldrig flytta härifrån! Tycker att det har allt man vill ha. Speciellt skulle jag rekommendera gatorna närmast Magelungens strandpromenad, typ Rådagatan, Ullerudsbacken osv.

    - Jättebra kommunikationer in till stan med både tunnelbana och pendeltåg, det är alltid lätt att ta sig hem från stan på kvällarna.

    - Nära vatten och natur. Längs med Magelungen finns en lång strandpromenad som är perfekt att promenera på året runt.

    - Nära Farsta C som har det mesta 

    - Lugnt och skönt, alltid känt mig trygg här.

    Kan verkligen rekommendera Farsta Strand!

Svar på tråden Hur är det att bo i Farsta strand?