• emptyprayers

Sköldkörtelprover, snälla hjälp!

Hej!

Jag var och tog prover tidigare. Läkaren hörde av sig och sa att mitt sköldkörtelvärde kunde vara lite högt. Ny provtagning skulle tas igen om 4 veckor.

När provsvaren kom andra gången låg jag precis på övre gränsen i fritt t4 och lite högre ( inom det normala ) i TSH.

Någonstans blev jag besviken, då jag trodde jag hittat förklaringen till mina hudproblem, min ONORMALA trötthet ( måste sova minst en timme om dagen ) och mina depressioner.

Nu har ju inte läkaren hört av sig och disskuterat mina prover, men ser ju själv att de ligger inom normal referens.

Mina provsvar :

Första provtagningen :

TSH : 0,346 mlE/L Referensvärde : 0,4,4,0 mlE/L

Fritt T3 eller T4 togs ej.

Andra provtagningen :

TSH : 0, 433 mlE/L  Referensvärde : 0,4-4,0 mlE/L

Fritt t4 : 22 pmol/L Referensvärde : 12,0 - 22 pmol/L

Frågan är om jag ska stå på mig och be om ännu en provtagning. Någon förklaring till att jag mår såhär måste ju finnas. Jag fryser, är trött och känner att såhär ska man inte må när man är ung! Det är ingen annan som behöver gå och sova på dagen....

Hur skulle ni tolka mina provsvar? Bör jag be om en ny provtagning? Några andra fel hittar dem ju inte...

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Sköldkörtelprover, snälla hjälp!
  • Anonym (..)

Be om ny provtagning om ett par månader. Ditt Tsh är jättefint, önskar jag låg så lågt! Tror inte du har problem med sköldkörteln men kolla igen.

Har ni kollat vitamin, järn etc? Om det är nåt annat som spökar?

• emptyprayers

Anledningen till att vi tog prover är att första provtagningen låg mitt tsh under ref vilket kan tyda på att t4 ligger högt...

Men nu låg det inom normala så jag vet inte.

Alla andra prover är tagna och bara bra, därför hoppades jag på att detta kunde vara förklaringen... Mår skit, men tydligen finns ingen fysisk förklaring...

Men tack för ditt svar! Och du tror det är värt att be om ny provtagning alltså?

Anonym (..) skrev 2014-08-08 11:49:12 följande:

Be om ny provtagning om ett par månader. Ditt Tsh är jättefint, önskar jag låg så lågt! Tror inte du har problem med sköldkörteln men kolla igen.

Har ni kollat vitamin, järn etc? Om det är nåt annat som spökar?

• Ambulansliv

Isåfall har du hypertyreos. Antikroppar bör kollas. Men det är inget självklart.

Symtomen stämmer mer på hypo som du inte har med de värdena.

• emptyprayers

Alltså jag har väl inga problem med sköldkörteln eftersom att värdena nu var ok. Menade förstås inte att jag vill vara sjuk, men jag hoppades väl på något vis att detta kunde vara förklaringen och isåfall kanske man kunde må normalt efter.behandling..

Mitt liv nu är inget liv, ta det inte fel. Men om jag ska må såhär utan att hitta en förklaring känns det fruktansvärt och otroligt påfrestande :(

Ambulansliv skrev 2014-08-08 16:58:54 följande:

Isåfall har du hypertyreos. Antikroppar bör kollas. Men det är inget självklart.

Symtomen stämmer mer på hypo som du inte har med de värdena.

• Anonym (Opla)

Du bör absolut hållas ett öga på och antikroppar bör testas redan nu. Ditt FT4 är ju borderline högt, du ser ut att vara hyper.

Har man Hashimotos kan det se ut så här i början. Ibland är man för hög, ibland för låg, emellanåt normala värden. Det är antikroppar som strular till det. Detta kan pågå i många år tills sköldkörteln är helt förstörd, kan inte fungera mer och man blir permanent hypo.

Under tiden mår man dåligt men blir tillsagd att det sitter bara i skallen och att man ska äta antidepp.

Det kan även vara så att du har Graves sjukdom, det kollar du även också antikroppar för. Vidare undersökningar är en isotopisk scan där man kollar körtelns fysiologiska funktion. Eller så är det en eller flera sköldkörtelsknölar som växer och producerar eget hormon oberoende av TSH signalerna. Ett ultraljud bör också göras för att se om körteln är förstorad eller har knölar.

Du bör nu kolla TPOak, TGak, TSI och TRAk. Eftersom du har symptom och inte mår bra. Och dessa ska kollas omgående. Du får tjata om du måste, men ge dig inte, det ska man aldrig göra. Dina provsvar är inte ok.

Lycka till.

• emptyprayers

Tack för ditt meddelande!

Har läst det du skrev, det dumma är att jag inte talat om alla symptom för läkaren då det inte var det jag sökte för. Sökte för att jag hostat konstant sedan i maj, inget hjälper och resterande prover såg bra ut.

Antar att hostan inte har med sköldkörteln att göra men någon anledning fanns ju till att läkaren trots allt valde att ta proverna.

Du skriver att mitt FT4 är borderline högt, vad menar du med det?

Får se vad läkaren säger om mina prover. Ska invänta svar och om han bedömer att de är bra får jag väl tjata....

Precis som du skriver har jag innan blivit tillsagd att jag är deprimerad och fått antidepressiva. Mådde skit av dem så slutade..har känt ca 8 år jo att såhär ska man inte må såhär. Något är fel...

Du tyckte alltså inte proverna var ok? Om du orkar utveckla varför skulle jag vara supertacksam. Ju mer jag förstår desto lättare att diskutera med läkaren sen.

Anonym (Opla) skrev 2014-08-08 17:52:56 följande:

Du bör absolut hållas ett öga på och antikroppar bör testas redan nu. Ditt FT4 är ju borderline högt, du ser ut att vara hyper.

Har man Hashimotos kan det se ut så här i början. Ibland är man för hög, ibland för låg, emellanåt normala värden. Det är antikroppar som strular till det. Detta kan pågå i många år tills sköldkörteln är helt förstörd, kan inte fungera mer och man blir permanent hypo.

Under tiden mår man dåligt men blir tillsagd att det sitter bara i skallen och att man ska äta antidepp.

Det kan även vara så att du har Graves sjukdom, det kollar du även också antikroppar för. Vidare undersökningar är en isotopisk scan där man kollar körtelns fysiologiska funktion. Eller så är det en eller flera sköldkörtelsknölar som växer och producerar eget hormon oberoende av TSH signalerna. Ett ultraljud bör också göras för att se om körteln är förstorad eller har knölar.

Du bör nu kolla TPOak, TGak, TSI och TRAk. Eftersom du har symptom och inte mår bra. Och dessa ska kollas omgående. Du får tjata om du måste, men ge dig inte, det ska man aldrig göra. Dina provsvar är inte ok.

Lycka till.

• tjoohalia

Har inte läst tråden jättenoga men reagerade på det som skrevs att värdena visar hyper men inte symtomen.

Jag har hypertyreos graves och när det upptäcktes sov jag flera timmar per dag. Har även haft ett flertal depressioner.

Andra symtom jag hade, eller har för jag är inte frisk trots två års behandling...

Tremor skakningar i händerna

Hög puls

Trötthet och yrsel

Sjuk hela tiden

Kliande utslag eller eksem

Hjärtat hoppade över ett slag

Huvudvärk

Kräkningar

Minns inte vad mitt tsh låg på men t3 och t4 låg på 28 och 55.

Däremot vet jag att jag året innan hade värden som var lite närmare referebsvärdena. Men vårdcentralen missade det av någon anledning eftersom de bara avvek lite. Sen flyttade vi och min kropp kollapsade, då hade jag de här värdena.

Kräv att de ska ta fler prover, kolla antikroppar

• Anonym (Wildrat)

Jag tycker det verkar som att du har Hashimoto och precis haft en "attack" där sköldkörtelhormoner läckt ut. Ditt immunförsvar har förstört skk lite vilket den gör om man har sjukdomen. Till slut funkar inte skk alls och man har hypotyreos.

När man är mitt emellan har man ofta symptom av både hypo (för lite) och hypertyreos (för mycket hormoner). Det är bl.a. därför det är svårt med symptomen som ju blir missvisande när man har av båda... Tycker som det skrivs ovan att du omedelbart ska kräva prover på antikroppar. Det är de som visar om du har problem med immunförsvaret.

Det är möjligt att dina antikroppsvärden inte blir jättehöga då det låter som att attacken nu är över, då går ju även antikropparna ner. Det är också därför du behöver ta prover nu, väntar du kommer de inte visa nåt.

• Anonym (Wildrat)

Just det ja, låt inte läkarna hävda att du är frisk om du har höga antikroppsvärden. De har en tendens att förneka sjukdomen in absurdum, jag har flera horribla exempel du kan få om du vill.

Antikroppar, lågt TSH och högt T4 samt SYMPTOM visar att du är sjuk även om dina värden just nu ligger precis inom referens och du är värd att må bra. Tyvärr bryr sig läkare väldigt lite, förmodligen för att man inte blir dödssjuk på en gång av denna sjukdom men ju tidigare du får hjälp desto mindre lidande för dig, din ekonomi och samhällsekonomin...

• Anonym (Opla)
    emptyprayers skrev 2014-08-08 18:06:10 följande:

Tack för ditt meddelande!

Har läst det du skrev, det dumma är att jag inte talat om alla symptom för läkaren då det inte var det jag sökte för. Sökte för att jag hostat konstant sedan i maj, inget hjälper och resterande prover såg bra ut.

Antar att hostan inte har med sköldkörteln att göra men någon anledning fanns ju till att läkaren trots allt valde att ta proverna.

Du skriver att mitt FT4 är borderline högt, vad menar du med det?

Får se vad läkaren säger om mina prover. Ska invänta svar och om han bedömer att de är bra får jag väl tjata....

Precis som du skriver har jag innan blivit tillsagd att jag är deprimerad och fått antidepressiva. Mådde skit av dem så slutade..har känt ca 8 år jo att såhär ska man inte må såhär. Något är fel...

Du tyckte alltså inte proverna var ok? Om du orkar utveckla varför skulle jag vara supertacksam. Ju mer jag förstår desto lättare att diskutera med läkaren sen.

Ditt FT4 ligger precis på gränsen (border) till för högt. En del läkare har vett och sans och skulle klassificera dig som subklinisk hyper, men ännu bättre undersöka varför.

En del läkare är väldigt okunniga om sköldkörteln tyvärr, så det händer inte så mycket och folk få gå länge och vara obehandlade och må riktigt dåligt. Innan deras prover avviker så pass att dom reagerar. (förstår/poletten ramlar ner)

De bästa läkarna går inte endast efter provsvar utan en kombination av labb och symptom. Så det är viktigt att du beskriver alla dina symptom. Och ja, hosta kan vara ett symptom på sköldkörtels problem.

Boka tid det första du gör på måndag.
Svar på tråden Sköldkörtelprover, snälla hjälp!